• سه‌شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400102115504
  • خبرنگار : 71610

اختلافات در جنبش فتح بر سر صندلی خالی عریقات

اختلافات در جنبش فتح بر سر صندلی خالی عریقات

منابع خبری از تعویق نشست شورای مرکزی فلسطین در پی اختلافات میان اعضای جنبش فتح درباره جانشین عریقات در کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) خبر دادند.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی درباره نشست شورای مرکزی فلسطین نوشت: به نظر می‌رسد اختلافات درون جنبش فتح بر سر مناصب خالی کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و به طور مشخص سمت دبیرکل کمیته اجرایی ساف، دلیل واقعی به تعویق افتادن نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین باشد که برای ۲۰ ژانویه جاری برنامه ریزی شده بود.

طبق این گزارش، عدم توافق اعضای جنبش فتح بر سر منصب ریاست شورای ملی فلسطین به دنبال وضعیت سلامتی سلیم الزعنون، رئیس آن دلیل دیگر تعویق نشست شورای مرکزی فلسطین است.

منابع بلند پایه در این باره به العربی الجدید گفتند: در تمامی جلسات کمیته مرکزی جنبش "فتح" که اخیرا برگزار شد، بر سر اینکه چه کسی نامزد این جنبش برای دبیرکلی سازمان آزادیبخش فلسطین خواهد بود، توافقی صورت نگرفته است.

پیش از این صائب عریقات این سمت را برعهده داشت که در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ بر اثر ابتلا به ویروس "کرونا" در بیمارستانی در اراضی اشغالی درگذشت.

واصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره به العربی الجدید گفت: جلسه شورای مرکزی که باید ۲۰ ژانویه برگزار می‌شد، به دلیل تعهدات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در خصوص سفر به خارج از فلسطین تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد و تا بدین لحظه تاریخ جدیدی برای جلسه شورا تعیین نشده است.

وی افزود: گفت‌وگوی داخلی میان گروه‌های سازمان آزادیبخش در جریان است و هیئتی به ریاست جبریل الرجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح، در حال رایزنی و گفت‌وگو با پنج گروه فلسطینی در سوریه و لبنان است.

العربی الجدید همچنین از رقابت شدید در کمیته مرکزی جنبش فتح برای تصدی سمت دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش پرده برداشت.

طبق اطلاعات به دست آمده توسط این رسانه، چند تن از اعضای کمیته مرکزی فتح خواهان تصدی این سمت هستند. ازجمله مهمترین این افراد؛ حسین الشیخ، رئیس هیئت امور مدنی فلسطین، محمود العلول، معاون جنبش فتح،  جبرئیل الرجوب، دبیر کمیته مرکزی این جنبش و محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین بوده که همگی عضو کمیته مرکزی فتح هستند.

العربی الجدید در این باره نوشت که سمت دبیرکل سازمان ازادیبخش فلسطین به عنوان نزدیک ترین جایگاه به سمت ریاست ساف و تشکیلات خودگردان تلقی می‌شود، چراکه محمود عباس در زمان یاسر عرفات و پیش از جانشینی وی در سمت ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، این سمت را بر عهده داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha