• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400102216362
  • خبرنگار : 71660

روسیه و چین اجازه ندادند شورای امنیت "مالی" را تحریم کند

روسیه و چین اجازه ندادند شورای امنیت "مالی" را تحریم کند

روسیه و چین اجازه ندادند شورای امنیت سازمان ملل از تحریم‌های جدید علیه مالی بابت تصمیم رهبران نظامی این کشور مبنی بر به‌ تاخیر انداختن انتخابات ماه آینده تا سال ۲۰۲۶ حمایت کند که این خود "ضربه‌ای به احیای دموکراسی" در این کشور متلاطم واقع در غرب آفریقا است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارتین کیمانی، سفیر کنیا در سازمان ملل، پس از گفت‌وگوهای غیر علنی درباره بیانیه پیشنهادی فرانسه که تحریم‌های اعمال شده به دست گروه منطقه‌ای غرب آفریقا موسوم به "اکوواس" (ECOWAS) را تایید می‌کند، گفت "متاسف" است که این شورا نتوانسته است در مورد آنچه او "بیانیه مطبوعاتی نسبتا ملایم" می‌خواند، به‌ توافق برسد.

کیمانی گفت که ناکامی شورای امنیت در مورد حمایت از اقدامات اکوواس باعث شد که تا سه عضو آفریقایی آن یعنی کنیا، غنا و گابن با خبرنگاران صحبت کنند تا کاملا از موضع این گروه منطقه‌ای از جمله اعمال تحریم‌ها علیه مقامات نظامی در کشور «مالی» جهت تضمین انتقال سریع به قانون اساسی، حمایت کنند.

در اوت ۲۰۲۰ ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس‌جمهور وقت مالی، در کودتای کلنل آسیمی گویتا سرنگون شد. در ژوئن سال پیش، گویتا پس از انجام دومین کودتا خود در ۹ ماه گذشته، به‌ عنوان رئیس جمهور یک دولت انتقالی سوگند یاد کرد. این خونتا در ابتدا با برگزاری انتخابات جدید در اواخر ماه فوریه موافقت کرده بود، اما رهبری نظامی آن اکنون می‌گوید که رای‌گیری ریاست جمهوری تا سال ۲۰۲۶ برگزار نخواهد شد زیرا "ناامنی" در سراسر این کشور "عمیق‌تر" شده که این امر خود باعث می‌شود گویتا تا چهار سال دیگر در قدرت بماند.

رهبران اصلی‌ترین بلوک سیاسی و اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) روز یکشنبه واکنش نشان دادند و جدول زمانی به تاخیر افتاده گویتا را "کاملا غیرقابل قبول" خواندند و گفتند که معنا و برداشت چنین اقدامی ساده است؛ "یک دولت انتقالی نظامی غیرقانونی مردم مالی را در طول پنج سال آینده گروگان خواهد گرفت."

آن‌ها تحریم‌های جدید را اعمال کردند، اکثر کمک‌های تجاری به مالی را به حالت تعلیق درآوردند، مرزهای زمینی و هوایی با دیگر اعضای "اکوواس" را بستند و نیروی آماده‌باش اتحادیه را فعال کردند و گفتند که باید برای هرگونه احتمالی آماده باشند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر اعضای شورای امنیت در حمایت از اقدامات "اکوواس" به آفریقایی‌ها پیوستند.

معاون سفیر انگلیس، تصمیم «مالی» برای به‌ تعویق انداختن انتخابات را "عمیقا ناراحت‌کننده" خواند و گفت: علی‌رغم تضمین‌هایی که به اعضای این شورا در جریان سفر ما به باماکو در اکتبر گذشته داده شد، این اقدام تعهد مقامات انتقالی به دموکراسی و حاکمیت قانون را زیر سوال می‌برد.

این سه کشور (آمریکا، انگلیس و فرانسه) همچنین از حضور شرکت نظامی خصوصی روسیه موسوم به "گروه واگنر"، در مالی به شدت انتقاد کردند. با این حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که این شرکت "حق مشروع" حضور در مالی را دارد زیرا توسط دولت انتقالی دعوت شده و دولت روسیه در این موضوع دخالتی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha