• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400102216763
  • خبرنگار : 71145

معارضان سعودی از تشکل خود علیه آل سعود رونمایی کردند

حزب‌الله لبنان: حامی مخالفان عربستان هستیم

حزب‌الله لبنان: حامی مخالفان عربستان هستیم

هاشم صفی الدین در کنفرانس خبری مخالفان سعودی به مناسبت سالگرد شهادت روحانی برجسته شیعه عربستان تاکید کرد: ما با مخالفان عربستان هستیم و آنها را تایید کرده و حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، حزب‌الله لبنان همانطور که اعلام شده بود، مراسم سالگرد اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه مخالف در عربستان را برگزار کرد.

مراسم ششمین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر روحانی سعودی در بیروت، با حضور تعدادی از معارضان سعودی و برخی از شخصیت‌های مقاومت، در لبنان برگزار شد.

هاشم صفی الدین در این مراسم گفت: ما می‌خواهیم کل جهان بداند کسی که مقاومت را هدف می‌گیرد باید پاسخش را بگیرد.

هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در این کنفرانس اظهار کرد: به جوجه‌های آمریکا می‌گوییم این مقاومت قادر است بدون تکیه به خارج، کشور را به آزادی و شرافت برساند.

وی افزود: به آمریکا، غرب و عربستان می‌گوییم باید ماهیت این مقاومت، قدرت مردمش و ایمان آن را بشناسند.

این عضو حزب‌الله لبنان خطاب به عربستان گفت: اگر با طرف‌ها با رویکرد سلب عزت‌شان در ازای پول رفتار می‌کردید، اما در لبنان افراد عزتمند و شریف هستند و نمی‌شود اینگونه رفتار کنید.

صفی الدین گفت: بهتر است عربستان دست از اذیت کشور ما بردارد. لبنان و فلسطین که علیه شان توطئه شده است، بسیار اصیل‌تر از حکام توطئه گر هستند.

این عضو حزب‌الله افزود: ۲۳ هزار شهید یمنی غیرنظامی و یک میلیون مجروح به جا مانده و اگر از دفاع از مظلومان صحبت کنیم می‌گویند در امور داخلی عربستان دخالت می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنچه امروز انجام می‌دهیم کمترین کار برای یاری مردم مظلومی است که زندانی شده‌اند و نمی‌توانند از ابتدایی‌ترین حقوقشان برخوردار باشند.

حزب‌الله لبنان: حامی مخالفان عربستان هستیم

او خاطرنشان کرد: عربستان به شکل علنی در کشور ما مداخله می‌کند، از آن می‌خواهیم لبنانی‌ها را علیه همدیگر تحریک نکند.

صفی الدین به کسانی که اشتیاق به روابط با عربستان دارند، گفت: ما می‌خواهیم عربستان سیاست دردندگی خود علیه ملت‌ها را متوقف کند. بلند کردن صدا به معنای مداخله در عربستان و دیگر کشورها نیست بلکه به منزله دفاع از مظلومان است.

این عضو حزب‌الله لبنان گفت: در راستای جرایم و فجایعی که در عربستان رخ می‌دهد امت ما بهتر است که صدایش را به روی سیاست‌های آل سعود بالا ببرد.

صفی الدین گفت: مسؤولیت امروز می‌طلبد تمام علما و آزادگان حرف حق را در کنار مستضعفان در عربستان بزنند.

صفی الدین اضافه کرد: نهایت کار مطلوب این است که کلمه حق در برابر سلطان ستمکار زده شود. شهید شیخ نمر کودتای نظامی نکرده بود و سلاح نداشت و تیری را شلیک نکرد.  شیخ نمر در حالی‌که نقش اخلاقی و دینی و سیاسی خود را ایفا می‌کرد به شهادت رسید. او خواستار کمترین برابری در کشوری بود که یک گروه خاصی بر آن حکومت می‌کنند و بقیه اقشار را رها کرده‌اند.

از سوی دیگر، غازی حنینه، رئیس شورای امنای تجمع علمای مسلمان گفت، بسیاری از علما ثابت قدم ماندند و در تاریخ جاودانه شدند.

حنینه گفت، همبستگی امروز همستگی با رویکرد نبودی است که در شیخ مرحوم النمر آن را تجلی بخشید.

وی اظهار کرد: کسانی که ما را به مداخله در امور کشورها متهم می‌کنند به آن وزیر می‌گوییم این عملکرد هرگز تو را در باشگاه نخست‌وزیران قرار نخواهد داد.

 در این مراسم و به مناسبت حضور جمعی از فعالان معارض سعودی از تشکل "دیدار معارضین در جزیره العرب" پرده برداشتند.

عباس صادق، از  فعالان حقوق بشر و معارض سعودی در این کنفرانس اعلام کرد: نقض حقوق سیاسی مردم در عربستان بی‌سابقه است. اوضاع فعلی مسؤولیت شرافتمندان برای اعتلای ندای حق در عربستان را مضاعف می‌کند.

شیخ جاسم محمد یکی دیگر از فعالان معارض سعودی اظهار کرد: آنچه در جزیره العرب روی می‌دهد، تهدیدات موجودیتی است. آنچه رژیم آل سعود انجام می‌دهد باعث نابودی هویت اسلامی می‌شود. دیدار معارضان در جزیره العرب مبتنی بر دیدگاه اسلام انقلابی است.

فواد ابراهیم نویسنده و فعال برجسته و معارض سعودی نیز گفت: هدف ما تغییر همه جانبه است و مردم هستند که نوع تغییر و هویت نظام را ترسیم می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha