• پنجشنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400102317178
  • خبرنگار : 71496

تلاش‌های دوباره روسیه برای میانجیگری در پرونده آشتی فلسطین

تلاش‌های دوباره روسیه برای میانجیگری در پرونده آشتی فلسطین

مسکو با وجود مشکلات و پیچیدگی‌های بزرگی در پرونده آشتی فلسطین، بار دیگر تلاش‌هایی را برای میانجیگری میان گروه‌های فلسطینی آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، اظهارات موسی ابومرزوق، از رهبران جنبش حماس درباره آمادگی این جنبش برای پاسخ دادن به فراخوان دوباره روسیه برای گفت‌وگو در مسکو، نشان‌دهنده تضادی میان دو گروه اصلی فلسطینی یعنی جنبش‌های حماس و فتح است، به ویژه که تلاش‌های اخیر هیئت فتح برای برگزاری نشست شورای مرکزی با سازمان آزادی‌بخش فلسطین در دمشق شکست خوردند.

یک منبع روس آگاه از پرونده آشتی فلسطین به الشرق الاوسط گفت: انگیزه اصلی تلاش‌ها برای برقراری صلح، نزدیک‌سازی رویکردها میان دو طرف و نه تلاش برای به حاشیه راندن یکی از آنها است.

ابومرزوق با اشاره به دریافت فراخوان جدید روسیه برای گفت‌وگوی آشتی فلسطین تاکید کرد: حماس مخالف هیچ فراخوانی برای برقراری وحدت ملی و همبستگی فلسطین نیست و در گفت‌وگوها تنها یک شرط دارد و آن عدم غفلت از هیچ یک از اصول ملت فلسطین و یک مشارکت سیاسی واقعی است.

این رهبر حماس افزود: فلسطینی‌ها با بن‌بستی مواجه هستند، فتح به فراخوان روسیه برای گفت‌وگو پاسخ نداد، همچنین این جنبش به فراخوان الجزایر برای برگزاری نشست گروه‌ها در مارس آتی پاسخ نداد این در حالی است که بسیاری از گروه‌های فلسطینی با آن موافقت کردند.

یک منبع نزدیک به حماس به الشرق الاوسط گفت: فراخوان جدید روسیه اواخر سال گذشته میلادی از طریق دو سفیر در رام‌الله و دوحه مطرح شد.

او افزود: مسکو تلاش کرد میزبانی مذاکرات دوجانبه فتح و حماس را بگیرد زیرا معتقد است توافق میان این دو گروه شرط اصلی بازگشت وحدت فلسطین است.

این منبع ادامه داد: فراخوان جدید شامل برگزاری یک نشست مجازی از طریق ویدیو کنفرانس است و حماس خیلی زود موافقت خود را با این گفت‌وگو اعلام کرد.

به گفته این منبع، مسکو تمایل داشت این گفت‌وگو پیش از نشست گروه‌های فلسطینی که الجزایر برای آن فراخوان داده، برگزار شود تا حضورش در پرونده آشتی فلسطین قطعی شود.

منبع مذکور در ادامه گفت: میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه با ابو مرزوق تماس تلفنی درباره مساله آشتی داشت و این رهبر فلسطینی بر موضعگیری حماس در این خصوص تاکید کرد. در مقابل فتح برای نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش در دمشق که از سوی جبریل الرجوب در سفرش به دمشق پیشنهاد داده شده بود، تلاش کرد؛ اما نتوانست گروه‌های فلسطینی را راضی کند.

به گفته دو رهبر فلسطینی، گروه‌های ائتلاف احزاب فلسطین و دو جبهه مردمی و دموکراتیک و جنبش جهاد اسلامی فلسطین فراخوان را رد و تاکید کردند: هدف از این گفت‌وگو تصویب تشکیل کابینه‌ای موسوم به وحدت ملی است که اسرائیل را به رسمیت بشناسد و شروط کمیته چهارجانبه صلح را بپذیرد.

منبع یاد شده ادامه داد: فتح تلاش کرد توافق‌ها با حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی را با فراخوان برای نشست شورای مرکزی و طرح امتیازهایی برای گروه‌های فلسطینی جهت تشویق آنها به مشارکت در آن دور بزند.

یک دیپلمات روس نیز به الشرق الاوسط گفت: در واقع مسکو اواخر سال گذشته میلادی به رهبران گروه‌های فلسطینی اعلام کرد تمایل دارد میزبانی دور جدیدی از گفت‌وگوها را برای رسیدن به توافق و پایان یافتن اختلاف‌نظرها و بازگشت وحدت فلسطین برعهده گیرد؛ اما متاسفانه رهبران فلسطین پاسخی ندادند.

این منبع روس با اشاره به سفر هیئت فتح به دمشق برای گرفتن موافقت دمشق با برگزاری نشست شورا، گفت: دمشق بدون ورود به جزئیات مربوط به تعیین تاریخ نشست، به نوعی نسبت به این مساله تمایل نشان داد؛ اما رهبرانی که در آن زمان در دمشق اقامت داشتند، مخالت نشان دادند.

او با اشاره به اینکه هدف فتح از سفر به دمشق در واقع کمرنگ کردن نقش حماس بود، تاکید کرد: بدون حصول توافقی میان فتح و حماس هرگز امکانی برای برقراری دوباره وحدت فلسطین و خدمت به مساله آن و بازیابی نقش سازمان آزادی‌بخش وجود نخواهد داشت.

این دیپلمات روس ادامه داد: با این وجود مسکو از عادی‌سازی روابط میان رهبران سازمان آزادی‌بخش فلسطین و سوریه استقبال می‌کند، در این مورد موافقت دمشق با خواست محمود عباس برای سفر به دمشق، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha