• جمعه / ۲۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400102417689
  • خبرنگار : 80001

ماجرای پیامک خانه خالی

ماجرای پیامک خانه خالی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیامکهایی که در روزهای اخیر به برخی مالکان ارسال شده آخرین مرحله خوداظهاری است و مربوط به کسانی می‌شود که اطلاعات سکونتی‌شان در سامانه موجود نیست و به همین دلیل خانه خالی تلقی شده‌اند؛ بنابراین اگر تا پایان ماه جاری نسبت به تعیین وضعیت سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام نکنند به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهند شد.

محمود محمودزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذرماه ۱۳۹۹ حدود ۱.۳ میلیون واحد خالی از سکنه را شناسایی کردیم و با وجود فراخوانهایی که برای خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان دادیم، برخی افراد نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام نکردند. البته برخی تغییرات نیز با خوداظهاری افراد صورت گرفت و این رقم ۱.۳ میلیون دائما به‌روز می‌شود. هموطنان باید اگر تغییری از نظر خرید و فروش یا اجاره واحد آنها صورت گرفته در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir درج کنند؛ در غیر این صورت مبنای ما خالی بودن واحد مذکور است.

وی افزود: هم‌اکنون اطلاعات سکونتی بیش از ۶۰ میلیون نفر از هموطنان در سامانه وجود دارد و قابل رصد است. اما تعدادی که اخیرا برای آنها پیامک ارسال شده کسانی هستند که اطلاعاتشان موجود نیست و در واقع وضعیت سکونت آنها درج نشده است.

به گفته محمودزاده، اگر مالکان واحدهای مذکور تا قبل از پایان ماه جاری که آخرین مرحله اخذ خوداظهاری است نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام نکنند، واحد آنها به عنوان خانه خالی تلقی و برای اعمال مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود. هموطنان اگر واحد مذکور را خرید و فروش کرده یا اجاره داده‌اند باید مستندات آن را در سامانه ثبت کنند.

وی درخصوص شائبه اختلاف وزارت راه و شهرسازی با سازمان امور مالیاتی بر سر نحوه معرفی خانه‌های خالی گفت: حدود دو هفته قبل جلسه‌ای با مسئولان سازمان امور مالیاتی داشتیم و این هماهنگی صورت گرفت تا بر اساس فهرستی که تا ما تا پایان دی‌ماه به آنها ارایه می‌دهیم موضوع مالیات خانه‌های خالی محقق شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع که عنوان می شود به برخی مالکان پیامک اشتباهی خانه خالی ارسال شده است تصریح کرد: اشتباهی در کار نیست. با توجه به اینکه این افراد از خوداظهاری امتناع کرده‌اند برداشت این است خانه آنها خالی است. در متن پیامک نیز آمده که وضعیت املاک خود را تعیین تکلیف کنند.

محمودزاده تصریح کرد: کسانی که پیامکی برای آنها نیامده عمدتا جزو ۶۰ میلیون نفری هستند که اطلاعات سکونتی‌شان موجود است. بعد از سال ۱۳۹۵ که اسناد تک برگی شده اطلاعات نقل و انتقالات به ثبت می‌رسد و به سهولت قابل دسترس شده است. کسانی که اخیرا برای آنها پیامک ارسال شده جزو کسانی هستند که اطلاعات ثبتی آنها موجود نیست.

به گزارش ایسنا، بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذرماه ۱۳۹۹ اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۱۸:۳۴

من مستاجر هستم پیامک اومده برام. برای خونه ی نداشته!!! واقعا این کار حماقت آمیزه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۱۸:۵۹

باسلام ملکی داریم بنام دخترم هست که ایشون دوازده سالشه وسیم کارت بنام ایشون نمیتونیم بگیریم باسیمکارت من هم انجام نمیشه تمام تلاشمون رو کردیم نتونستیم ملک رودر ثامانه ثبت کنیم لطفاکمکون کنید .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۱۹:۰۳

دنبال چه هستید... نمایندگان شهرستانی خود را معاف از مالیات کرده اند و برای گران کردن زمین ها و ابنیه خود این قانون را تصویب کرده اند... دومین مشکل این قانون تبدیل سرمایه به دلار ولیر و ووو هست وتقاضا را بالا می‌برد ومردم برای حفظ سرمایه خود اقدام به خروج سرمایه از کشور می‌کند. گرانی ارز یعنی گرانی کالا وفشار بر عامه مردم.. این قانون ماحصلش معارض مصالح ملی است... و کمک به بوروکراسی اداری ومحدودیت آور است.. برای منابع کشور.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۲:۱۱

طرح مسخره و شکست خورده ایست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۳:۴۹

این سامانه که درست کار نمیکنه هر چی وارد میکنی ذخیره نمیشه بابا جون اون مادرتون حداقل این مهلت تا پایان سال تمدید کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۰۰:۱۰

سلام من جزو افرادی هستم که آپارتمان خودرا ثبت کردها م من یک آپارتمان بیشتر ندارم وبا کلی قرص وام جانبازی خریده ام و ثبت کرده ام ولی با پیامک اومده پس چرا میکیداشتباهی درکار تیست؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۵۵

ما با وجود اینکه همان ابتدای کار با دقت خوداظهاری را در سامانه انجام دادیم و خانه خالی نداریم. پیامک را دریافت کردیم که با مراجعه به سامانه متوجه شدیم صرفاً کدپستی که متعلق به ما نیست را به عنوان خانه خالی اعلام کرده اند. این طرح ظاهرا میخواهد به هر قیمتی از مردم مالیات وصول کند صرف نظر از اینکه خانه ای دارند یا متعلق بهشان هست یا نیست. برایشان خالی یا سکنه دار مهم نیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۱۴:۴۸

۳ دانگ از یک واحد مسکونی بنام من است در سامانه هم ثبت کردم ولی متاسفانه باز برایم پیامک آمده است .

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۱ ۱۱:۱۶

سلام اولا طبقه چهارم بنام بنده نيست دوما ما عدم پذيرش زديم باز هم پيامك مياد تورا خدا سيستم را درست كنيد اين قدر با اعصاب مردم بازي نكنيد