• جمعه / ۲۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400102417743
  • خبرنگار : 71626

واژه‌هایی که از فارسی به عربی رفتند

واژه‌هایی که از فارسی به عربی رفتند

درباره وام‌واژه‌هایی می‌خوانیم که از زبان فارسی به عربی رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، صفحه گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نوشتاری که با عنوان «وام‌واژه‌های ایرانی در زبان عربی» منتشر کرده، چنین توضیح داده است: «...بیشترینه واژگان فارسی میانه یا فارسی نوین، در چهار سده نخستِ روزگار اسلامی به زبان عربی راه یافت. این کار، هم مستقیم روی داد و هم نامستقیم... .

وام‏‌واژه‌های فارسی نوین را تنها هنگامی می‏‌توان بازشناسی کرد که شکل‏‌های فارسی نوین از فارسی میانه تفاوت پیدا می‌کنند و، بدین‌سان، گمان بر این است که واژگان زیر می‌توانند از فارسی نوین وام گرفته شده باشند:

خانه = جعبه، ستون، در فارسی میانه: خانگ xānag؛

شیره = اَفْشُره در فارسی نوین. مقایسه شود با وام‌‏واژه ‏تازه‌تر: «سیرَج»، که از فارسی میانه «شیرَگ» آمده؛

کوشک = دکّه، کیوسک در فارسی نوین. مقایسه شود با «جَوسَق» از کُشک (košk) در فارسی میانه... .

برگرفته از مقاله «وام‌واژه‌های ایرانی در زبان عربی»، نوشته احمد تفضلی (به انگلیسی)، ترجمه محمدحسین ساکت، در مجله کتاب ماه ادبیات، شماره ۲۷ (ش. پیاپی: ۱۴۱)، تیر ۱۳۸۸.

نام و نشان اصلِ مقاله انگلیسی:

Ahmad Tafazzoli, “Arabic language: ii. Iranian loanwords in Arabic”, Encyclopædia Iranica, edited by Ehsan Yarshater (https://www.Iranica.org/articles/arabic-ii)»
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۱۹:۱۴

بالغ بر ۵۰۰۰ وازهدمستقیم یا معرب داریم! کتاب لغات اافارسیه المعربه ادی شیر را بخوانید. وسیع ببینید لطفا

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۷:۲۴

وااااااات؟! خوبی؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۱۹:۴۵

چرا چرت و پرت نوشتی خانه کلمه تورکی هست ، اصلا کلمه فارسی هست ؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۵:۴۲

فکر میکنی واژاگان رو تقطیع هجایی کنی یعنی هر واژه ترکی میشه؟! در اوستا واژه خانگ هست فارسی اوستایی،بعد شده خانه فارسی پهلوی خان و مان نشنیدی تا به حال؟! این واژه وارد زبان ترکی شده و البته با خان مغولی فرق داره.چرت و پرت هم تو میگی.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۰:۲۶

آره آقا، خود کلمه فارس هم تورکیه! یاشاسین تراختور

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۱:۴۷

چرت و پرت رو کسی مینویسه که هیچ اگاهی از زبانشناسی و تاریخ نداره. واژه خانه در کعبه زردشت استان فارس به دیسه بن خانگ و با قدمت بیش از دو هزار سال نوشته شده و این واژه پیوندی با ترکی و مغولی وقپچاق ندارد.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۵۲

دوستان دقت بکنن هیچ زبانی خالص خالص نیست حتی زبان عربیکه شده بهونه مشتی سلطنت طلب پانفارس زبان ها در شکل اولیه خیلی خیلی فرق داشتن با امروزی اون پانفارس ها هم بدوننکه قبل از اسلام هم فارسی خالص نبوده وکلمات زیادی را از پارتی، سانسکریت، اوستایی و... وام گرفته حنی قبل از وامگیری از عربی اصلا خود داریوش کلمه یونانی هست اسم اصلیش دارا بوده مرگ بر هر چی پان مرگ بر نژاد پرستی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۳:۵۶

زبان ترکی لهجه صدم زبان مغولی است،چهار طایفه مغول داریم و ترک واقعی زردپوستان اطراف چین و مغولستان هستند،تاریخ را نمیتوانید جعل کنید و با علم ژنتیک هم نمیتوانید در بیفتید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۹:۰۴

خانه فارسی است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۱:۰۹

به محمود رضا، لطفا" نخست توهین نشود. دوم خانه ترکی نیست.خانه به ترکی میشود " اِو " . من خودم ترک آذریم.= من اُزوُ آذری توُرکم.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۰:۰۷

اینکه چون زبان رسمی کشور فارسی است همه ی کلمات را به فارسی مصادره کنیم عین نامردی است ،خانه از کلمه ی خان گرفته شده و خانا به معنی منزل کلمه ای ترکی است که بصورت خانه از ترکی به فارسی وارد شده .عدالت ندارید به ولای علی این عین نامردی است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۵:۴۹

بس کن دادا این واژه در فارسی پهلوی هست از فارسی اوستایی چرا دروغ میگی،برو ببین چقدر واژه فارسی در عثمانی رواج داشت.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۱:۵۱

خانه در نوشته ها و سنگ نبشته های باستان به نام خلنگ نوشته شده و ترکی نیست. کمی مطالعه کنید.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۰:۴۹

داداش چه اهمیتی دارد که از یک میلیون کلمه کدومش هزار سال پیش مال کجا بوده، الان کارمون چیه ، شغلمون چیه، وجهه اجتماعی چیه، همه داریم با هم زندگی می کنیم.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۲:۳۱

خان ترکی نیست چون ترک خ رو ه وبرعکس ه رو خ میگه هان چینی رو خان گفته همانطور که به هندوانه خندوانه وبه خربزه هربزه میگه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۰:۴۸

بیشترینه یعنی چی اونوقت؟؟؟؟؟ واقعا حیف پولهای میلیاردی که سالیانه به فرهنگستان زبان فارسی اختصاص میدن.... مردم هم تو بدبختی دست و پا بزنند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۱:۴۸

متوهم/ سی دوم از زیرشاخه های عربی/فکرشو بکن میگی فیل رو سوار مورچه کرده بودن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۱:۵۷

همین مورچه! بیش از 4 سده زبان دیوان و درباری امپراتوری های بابری هند، صفوی و عثمانی بود و به گفته زبانشناسان ترکیه، زبان ترکی بدون به کار گیری واژگان فارسی و عربی زبانی فشل و گنگ خواهد بود.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۱:۵۰

خان خانا خاندا ترکی هست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۷:۳۲

فارسی اگه ناتوان بود اجداد مغولی تو به اون صحبت نمیکردن. مغول ها با اینکه به هند رفته و صد ها سال در آنجا حکومت کردند، زبان فارسی را رواج دادند نه زبان مغولی رو. همون ترک ها هم تا دوره عثمانی هشتاد درصد زبانشون فارسی و عربی بود که آتاتورک تبدیلش کرد به ترکی استانبولی. شاهان عثمانی به زبان فارسی شعر می‌گفتند و اشعار فارسی آنها هنوز در دسترسه. تا قبل از فروپاشی زبان فارسی زبان ادبی اون امپراتوری بود. ... اگه زبان فارسی ضعیف بود پنج تا از ده تا برترین شاعران جهان رو نداشت. زبان فارسی شاعرانه ترین و زبان فرانسوی عاشقانه ترین زبان های جهان هستند. برو یکم تو سایت های بین‌المللی تحقیق کن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۹:۱۰

عین نه این مرد همه چیز دان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۲:۴۴

ناصر پورپیرار: «نزدیک هفتاد سال است که *فرهنگستان زبان فارسی*، که در زمره‌ی دستک و دست ساخته هایی ست حاصل رسوخ عوامل یهود در دستگاه رضا شاهی، برای جان و هویت دادن زورکی به *زبان ناتوان فارسی*، عرق ریزان تلاش می کند و بخشی از بودجه‌ی فرهنگی ناچیز این مملکت را به خوش نشینانی ببخشند که در این مدت دراز، *حتی۷۰واژه*، یعنی سالی یکی، برای زبان فارسی تراش نداده اند تا بگوییم دخل و خرج شان برابر بوده است. انصاف باید داد که در این باره، *عذر فرهنگستان نشینان موجه است*؛ زیرا با هیچ ترفندی نمی‌توان *زبانی را که فاقد ساختار اتیمولوژیک است*، به *زایمان* واداشت. به یک پاکت چهار گوش شیر نگاه می کردم. در میان کادر یکی از اضلاع آن، با حروف و زبان انگلیسی نوشته شده بود: «Pasteurized & Homogenized» و در ضلع دیگر پاکت در کادری مشابه، همین دو واژه را با همین تلفظ و فقط با *حروف فارسی*، که در واقع *الفبای عربی* است، تکرار کرده بودند: *پاستوریزه و هموژنیزه»*؛ اما در ضلع بعد که به *زبان عرب* بود، باز هم در کادری مشابه، آمده بود: *مبستر* و *متجانس*. حتی در زبان انگلیسی، «پاستوریزه» را نمی‌توان *واژه‌ای با ریشه‌ی زبان لاتین شناخت*؛ زیرا با چسپاندن پسوند *فعل متعدی به دنبال نام مخترع* شیوه‌ی پالایش، یعنی پاستور، *لغتی بدون ریشه ساخته‌اند*، اما *عرب*، با *زبان گوهرین اش*، به ساده گی از ریشه‌ی «ستر»، که به معنای «پاک کردن از پلیدی» است، و *فارسی زبانان* از آن، *مصدر بی‌هویت «ستردن»‌* را ساخته‌اند، مشتق زیبای «مبستر» را در جای «پاستوریزه» و از ریشه‌ی «جنس»، به معنای «اصل هر چیز»‌، مشتق بسیار توانای «متجانس» را قرار داده است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۵:۵۶

خط فارسی امروزین دنباله مستقیم خط آرامی سلطنتی هخامنشیان است که توسط کیش مانوی به حجاز رفته بود،این الفبای عربی نیست جنابان پان عرب و پان ترک،پورپیرار خیلی هم ضد ترک بود آردا خان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۹:۵۴

مبستر از ریشه‌ی ستر نیست؛ از ریشه‌ی باستور یا پاستور است که عربی هم نیست. در پارسی این دو واژه را «پالشته» و «همگن» گویند. هنوز چرت‌های پورپیرار خواننده دارد؟ 😄 ستر هم به معنای پاک کردن نیست؛ به معنی پوشیدن و پوشش است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۲:۲۵

اگر این زبان ناتوان هست چرا بیش از هر زبان دیگری نوشته های ادبی و غنی به این زبان نگارش شده؟ چرا بیش از 4 سده زبان رسمی و دیوانی 3 امپراتوری هند و صفوی و عثمانی بود؟ چرا ترکان و اغوزها و مغولان به زبان خود چامه نمیگفتند ولی شتابان فارسی یاد میگرفتند و در دربارشان استفاده میکردند؟ درد پورپیراها شناسه ایرانی است، چون سنگر توانمند ایرانی بودن زبان فارسی است. درد در جاییست که ترکی و این دست زبانها هیچ نوشته غنی تاریخی ندارند و همین میشود عامل کینه توزی و رشک بردن به این زبان کهن، پویا و فرهنگی.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۰:۳۹

بارک الله .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۹:۳۵

شما بفرمایید عرب چرا حتی یک نسخه از این خط قبل از اسلام دراختیار ندارد یا چرا قران تا سال ۳۰ قمری به خط کوفی نوشتن ندانسته یا از روی کدورت نظر نده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۹:۴۶

ایشون نظر شخصی خودشون البته کاملا اشتباه فرمودن اعراب هرچه دارند از آشنایی بعد از جنگ قادسیه باتمدن ایران دارند وتا سال های سال از ایرانیان برای شهر سازی و اداره حکومت ها بهره بردن زبان فارسی تنها زبان زنده کلاسیک دنیا از سوی یونسکو شناخته شده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۲:۵۶

شراب هم شاید از شر+آپ است به معنی آب ترش.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۹:۵۴

شهد عسل را آیه69نحل رامي گویدشَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ. شهد عسل شیرین هست نه ترش

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۴ ۲۳:۴۴

مهرجان به معنی فستیوال و جشنواره، که همان کلمه فارسی مهرگان است که معرب شده. اگر میخواهید اطلاعات بدهید باید به این شکل بنویسید. واضح و صحیح. مطالبی که نوشتید درهم و مبهم و چرته

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۳۶

جناب سپهر اگراسم شیرمعنی کردی اونوقت خودتو خفه کن نمیدونم شیر خوردنیه یا شیر اب یا جنگله

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۹

جناب حایز دست بر قضا پویایی زبان پارسی در همین است،به مقاله پروفسور حسابی مراجعه کن.واژه در جمله معنا پیدا میکند ....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۰۰:۰۳

وای چقدر زیاد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۰۰:۱۵

السید ادی شیر عراقی کتابی نوشته و طی ان پنج هزار واژه فارسی در زبان عربی پیدا کرده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۰:۰۹

خیلی مسخرست دنیا داره بهتون میخنده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۱:۳۵

باسلام ؛ در واقع باید بگویید واژه های که از عربی به فارسی رفتند. حدود ٪۶۰ فارسی ، از زبان عربی ساخت شده است. مثلاً : معلم در مدرسه تدریس می کند. مُعلّم ( عربی ) ، مدرسه ( عربی ) ، تدریس ( عربی )

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۲:۵۲

پس با این حساب اگه ۶۰ درصد فارسی عربیه و نزدیک ۴۰ درصد آن ترکی فارسی کجای این دو جا داره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۵:۳۹

رضا جان اون عربی که شما فکرشو میکنی ایرانیان ساخته و پرداخته کردند یعنی عربی کتابت برای قرآن ،پس از ورود اسلام به ایران.حتا دستور زبان عربی را ایرانیان تدوین کردند همین جمله شخص جناب عالی را هیچ عرب زبانی نمیفهد! دقت کن عربی کشورهای مختلف عرب زبان را که چگونه است بعد تشریف بیاور حرفهای پانترکها را نشخوار کن.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۰:۳۲

شما خودتون عربی نوشتید! این جمله شما فارسی نیست. فارسیش به گونه زیر هستش: آموزگار در آموزشگاه می آموزد. آموزگار(فارسی)، آموزشگاه(فارسی)، آموختن«مصدر می آموزد»(فارسی)

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۲:۰۹

اموزگار در اموزشگاه اموزش میدهد. اگر ما فارسی رو پاس تمیداریم برهانی بر نبود واژگان برابر نیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۳۳

خب مثلا همین جمله میتونید بگید آموزگار در آموزشگاه آموزش می‌دهد حتی یک واژه عربی هم توش بکار نرفت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۴۳

واقعا گل گفتی فرهنگستان یعنی فارسها تمدن داشتن بین النهرین .تمدن نیل عجبا تمدن یعنی زبا درست وحسابی نه ترکیبی بعد دم ازاوستا میزنین پیروانش چند میلیونن برید جمع کنین این چرندیاتو

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۱۹

اخه بهتون بگم احمق فوحش میشه فارسی مگه اصلا وجود داره که حالا کلمه به عربی داده باشه فارسی کمتر از ۸۰۰ ساله درست شده. بعد این فارسی چه ربطی به اون زبان سامی ساسانیان داره که اسم اونو گذاشتید فارسی میانه و اینا چه ربطی به زبان هخمانشیان اینم سامی داره که به اون میگید فارسی باستان مگه اصلا صاحب این زبون ها ایرانی ها هستند که حالا وامم داده باشن همه رو از ملت های همسایه گرفتند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۶:۵۳

ببین جناب صدرا هروقت رفتی تاریخ خواندی و اوستا خواندی و زبان پارسی باستان و پارسی اوستایی و پارسی پهلوی و...خواندی فهمیدی که پارسی یعنی چه،سپس بیا و سخن صد من یک غاز بگو.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۲۳

فارسی که کلا از عربی هست خنده داره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۶:۳۶

✅یونسکو اعلام کرد چهار زبان قدمتی بالای هزار سال دارند که اسم آن‌ها را زبان کلاسیک گذاشته اند: یونانی، لاتین، سنسکریت و فارسی. از این چهار زبان فقط زبان فارسی زنده است و در دوران مدرن استفاده می شود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۰۹:۱۲

احسن . قدمت ایرانیان هفت هزار ساله هست پس زبانشان هم قدمتش بالاست .به نام پارسیان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۵:۵۸

بابا محترم فارسی زبان نیست لحجه 32عربی.. است تازه خود عربی زبان هفتم است این را من نمی گویم یونسکو گفته و تصویب شده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۷:۰۹

عجب! خانه فارسی بوده ما نمیدونستیم؟ فکر کنم خانم و آقا هم فارسی بوده اند که وارد زبان ترکی شده اند! میگم این کارشناسان زبان و ادبیات فارسیتون حیفه تو ایران بمونند به نظرم بهتره برند خارج تدریس کنند😂😂😂

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۷:۲۶

کلمات بسیاری وجود دارند که نگفتید. از جمله کلمه ی دین. دین در کتاب اوستا استفاده شده و معنای وجدان را میدهد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۷:۳۹

به خاطر همزیستی اقوام ترک و تاجیک و عرب قطعا کلمات هم مشترک و داد و ستد شده!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۷:۴۰

واقعا خنده دار است بیش از ۶۰درصد لهجه فارسی از عربی است و نزدیک ۳۰ درصدتورکی ۱۰درصد هم هندو

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۰

اوستا و زردشت کمپلت پا در هوا و جعلی هستند و خانا یا خانه کلمه کاملا تورکی هستش .الکی زور نزنین از شما بزرگتراش مغلوب و مقاوم شدند شما که از اول مفلوک بودین

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۸:۵۳

زبان فارسی ناتوان و ناقص است و این همه هزینه بیت المال چرا باید به این زبان اختصاص داده شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۲:۰۳

یک چیزی که من رو درگیر میکنه اینه که چرا این قوم گرایان این اندازه به زبان فارسی رشک میبرند! در همین کامنتها این همه دشمنی از بهر چیست؟ بگذریم که کامنتهای دشمنانه بر پایه دانش زبانشناسی نبود و تنها از سر خشکه اندیشی و دشمنی با زبان فارسی که سنگر توانمند شناسه ایرانی است گفته میشود.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۲:۵۷

فارسی گویشی از زبان عربی هست که بیشتر کلماتش از عربی وترکی گرفته شده است. الکی فرهنگستان از خودتان درست نکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۳۸

السید ادی و امثالهم فقط در توهماتش همچین کتابی نوشته. شما بگو ۵۰ تا و نه ۵۰۰۰ تا...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۶:۲۸

علی جون اون وقت میشه بگی چه طوریه که در گویشی از عربی!!! چهار تا حرف اصلی پ ژ گ چ وجود داره ولی در خود عربی نیست؟ در حد سوادت گفتم که بفهمی، برو تاریخ بخوون عربی زبان سامی و فارسی زبان هند و اروپایی هست و زمین تا اسمون فرق داره بن پایه ی این دو...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۰:۴۵

خودتون رو مسخره کردید ، اکثر کلمات فارسی از ترکی ، کردی و عربی و خارجی گرفته شده ، حالا اومدی میگی سه چهارتا کلمه پیدا کردی از فارسی رفتن عربی . چه زشت و بی محتوا . کلمه خانه ترکی است و خانه به زبان عربی یعنی بیت یا منزل . اینو از کجات درآوردی

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۱۴:۳۸

زبان کردی خودش لهجه ای از زبان فارسیست. عربی هم یک زبان سامیه، اصلا ربطی به زبان های هندواروپایی نداره، ترکی هم که خودش زبون ایراد داریه، اینقدر ایراد داره که کشور ترکیه، نتونسته برای پهپاد هاش اسم ترکی پیدا کنه، اسمش رو گذاشته بیرقدار، چون متاسفانه برای کلمه «پرچم» در زبان ترکی معادلی وجود نداره و از کلمه عربی بیرق استفاده می کنن.😂 در حالیکه در زبان فارسی، برای تمام کلمات معادل فارسی وجود داره! اینم بماند که ترکی اصلا تو تاریخ هیچ گونه نوشتار و خط نداره!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۹:۱۱

خان واژه مغولیه نه ترکی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۳۰

تمدن بین النهرین قدیمیترین تمدن جهان و غرب هست انسانیت یعنی احترام به همه هستی برای همه افتخار آفرین باشیم ما همه از یک پدر و مادر هستیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۴:۱۵

در بدو تأسیس حکومت عربها اصطلاحات اداری و حکومتی نداشتند که این واژه هارا از فارسی قرض گرفتند و خیلی واژه مدنیت و شهری که از فارسی قرض گرفتند و ماحالا خیال میکنیم عربی هستند عرب بدون تمدن واژه از کجا آورده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۲:۱۳

شما ازخودتون هیچی ندارین اسکندر مفدور عربهای بازبان کامل وفرهنگ ازشعرکه میاد .مغول محترم که وحشی تشریف دارن ترکها انگلیس وروسیه تا تهش بخون هیچی ندارین ازتهی چیزی نساز

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۳۴

خانه خانم خان و ... همه ترکی هستن کتیبه کعبه زرتشت یه متن جعلی هست مربوط به ۱۰۰ و خورده ای سال پیش که برای زیر سوال بردن اسلام، توسط به اصطلاح شرق شناسان اروپایی و آمریکایی درست شده.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۴۵

خیلی از کلمات فارسی که مشابه کلمات اروپایی هستن ساختگین. مثل نام فامیل و ... در دوره رضا خانی و با زور با ماشین آموزش به زور به خورد ملت ایران دادن. و گرنه هیچ قرابتی بین نژاد و زبان ایرانی با اروپاییان وجود نداره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۷:۰۶

ایرانی ها و اروپایی ها از نژاد هند و اروپایی هستند و در استخر ژنتیکی آنها تشابه فراوان هست،زبان این کشورها و ایران هم همگی در یک خانواده زبانی ( هند و اروپایی) قرار دارد،شاخه هند و ایرانی و شاخه اروپایی زبان فارسی ۱۳ قرن پیش از انگلیسی وجود داشته،زبان فارسی از زبان لاتین که سرشاخه ی زبانهای اروپایی است ۶ قرن قدیمی تر است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۵۱

کلمات مشترک بسیار زیادی بین زبان ترکی و زبان های اروپایی وجود داره. مثلا آب که همه میدونن در ترکی میشه سو و در انگلیسی میشه sea به معنای دریا و آب یا یورت در ترکی میشه زمین مثلا در جمله آنا یوردوم آذربایجان که همه شنیدید. یورت در انگلیسی میشه earth به معنای زمین. کلمات بیشمار مشترک وجود داره بین ترکی و انگلیسی، آنچنان که حتی میشه با اونها جمله ساخت که معنی و ظاهر اون با انگلیسی یکی هست... ولی متاسفانه استعمار و قدرت های جهانی اون رو نمیخان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۶:۵۵

دقیقا میشه بگی این زبان فاخر ترکی چرا حتا یک اثر ادبی حداقل ۵۰۰ ساله نداره؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۹:۰۳

سلام دوستان . اگر عزیزان کمی به خودشان زحمت بدهند و در قرآن جستجو کنند .به این نتیجه می‌رسند . که ما در قرآن داریم که میگه (آنا انزلناه قرانا"عربیه) یعنی ما قرآن را با زبان عربی نازل کردیم .حتی اگر کلمه ای از زبان فارسی در قرآن باشد با توجه به این آیه مشخص می‌شود که این کلمه در اصل عربی بوده .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۷:۲۹

شما واقعآ میتونید بدون کلمات عربی صحبت کنید ؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۷:۴۳

در فارسی هنوز واژه مستقل برای برادر(انگلیسی) اخوی(عربی) داداش(برگرفته شده از واژه قارداش ترکی) وجود نداره ... چطور به مستقل ترین زبان دنیا(عربی) واژه صادر کرده؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۳:۵۰

جناب پژمان از تهران،شما واقعا نمیدونید که زبان انگلیسی که از زبانهای هند و اروپایی هست دوازده قرن پس از فارسی به وجود آمده؟! برادر واژه فارسی هست نه انگلیسی،از زمین به آسمان میبارد یا از آسمان به زمین؟!در ضمن دادا ، دا و دایی همه در زبان فارسی وجود دارد شما فرق بین گویش و زبان را نمی فهمید؟! فارسی تنها زبان کلاسیک زنده در جهان است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۲۷

واقعا ادم فرهیخته هستی زبان به این غنایی (عربی )برود ازیک زبان بی ریشه وقاطی وام بگیره ۲۸ حرف فارسی عربی است گچ پژبگیرید ببینم میتونین صحبت کنبد پس فرهنگستان این چیزا رو بردارین

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۷:۴۶

اقا محسن شما تاریخ و تمدن ندارید نه عرب ها منطورم شخص خودتونه ما اهل کلام هستیم مثل شما نیستیم به هر نزادی توهین کنیم کاش اون فرهنگ تون اینو به تون یاد میداد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۱:۵۴

برعکس زبانهای عربی، فارسی ، زبان ترکی ریشه واحدی نداره و پرورش یافته از زبانهای مغولی، تاتاری، خلج، اویغور، قبچاق، آغوزی، قزاقی و چندزبان دیگر هست وبنیان واحدی نداره شاید به همین دلیل امروز میبینیم این زبان دارای سی و پنج شاخه مجزاست، خاستگاه اصلی مردمان ترک‌تبار، آسیای میانه بوده و این مردم که از نژاد زرد هستند اصطلاح «ترک» از میانهٔ سدهٔ ششم میلادی برپایهٔ اتحادیهٔ گوگ ترک‌ها در مناطق شمال چین و بیابان‌های غربی آن ایجاد شد و بر اقوام زیرگروه این اتحادیه گذاشته شد و از این پس اقوام جُداسَر و مستقل این اتحادیه‌ها که هر کدام برای خود نام ویژهٔ خود را داشت، ترک نامیده شدند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۳:۵۴

جناب اسدی کتابی هست با عنوان واژگان فارسی در قرآن،لطف کن برو مطالعه کن،ببین زبان قرآن با زبان عربی شفاهی چقدر فرق داره!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۴:۴۴

زبان فقط انگلیسی ، شرق گ*ا ها جواب بدن . خخخخخ

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۷:۱۷

معنی یورت میشه خرگاه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۶:۰۰

یورت میشه زادگاه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۳۰ ۰۰:۰۹

یورت کلمه ترکی هست به معنی ماست تو انگلیسی هم کلمات ترکی هست مثل همین یورت یورت میتونه زادگاه هم باشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۸:۵۸

هزاران واژه از فارسی وارد عربی شده مثلا واژه گوز در فارسی میانه به معنی گردو بوده در عربی الجوز و در ترکی استانبولی جویز

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۲۱

درپاسخ به حضرات محترمی که میگن زبان عربی وام گرفته زبان فارسی درزمان قدیم وجدیدش همه اش مال کشورهای همسایه بوده پس الکی فخرنفروشید تورک اره زبانه معلقات قبل ازاسلام برید مطالعه کنید زبان عربی کاملترین زبانه قواعد دستوریش کامله زبون اهل بهشته الکی واستون هویت نسازید جواب همه فارسی زبان متعصب خود نوشته کوروش ساختگی شما ارامی است ازبانهای بابلی بوده والسلام

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۷

استاد!! ترشی نخوری یه چیزی میشی! یکی میگه زرتشت پا در هواست،آخه هوشمند چطوریه که در قرآن نام مجوس آمده و اهل کتاب نامیده شده؟ آره از نظر پان ترک ها که بی ریشه هستند کوروش زرتشت و امیرکبیر و سلمان فارسی و ...همه ساختگی هستند!! تو خودک سر تا پات جعلیه،عرب هم با عبرانی و آرامی و کنعانی فرق داره استادان!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۲۴

زبانی که خط ندارد لهجه است و گوشی از یک زبان مادر . تمام گویش های خاور دور و نزدیک به زبان عربی برمی گردند و همه انسانیت یعنی احترام به همه هستی را شعار خود قرار دهید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۴

سیر تحول خط در باستان برو در یوتیوب شروین وکیلی ببین بعد بیا حرف از عربی و خط و فلان بزن!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۴:۳۹

واقعا مغزتون آریایی هست هاااااا

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۱۷

سلام از خوندن پیام های هموطنان عزیز متاثر شدم. اینهمه بی احترام به همدیگه چه معنایی داره؟ مگه ما افتخار نمی کنیم که ملت با فرهنگی هستیم ؟ این طرز صحبت کردن نشان‌دهنده با فرهنگی نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۵۲

خانا یک کلمه اصیل ترکی است و از کلمه خان گرفته شده و چادر خان را خانا میگفتند و بقیه چادرها را یورت میگفتند و بعدها خانا به معنی امروزی به کاررفت. ضمنا معیار پهلوی بودن یک کلمه این نیست مه در اوستا هست. یعنی میخواهم بگم هر چیزی که در اوستا باشه یا کتیبه ای، دلیل بر هندوار پایی بودن آن نیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۲۰:۵۸

کؤلگه در ترکی میشه سایه کؤله یعنی همراه کؤلوک همان در فارسی کلبه گفته میشه یعنی محلی که سایه کوچک دارد کؤشک یعنی ساختمانی که سایه بلند دارد، خانه بزرگ و کاخ کؤ از کلمه هایی است که در ترکی شاید صدها کلمه از آن ساخته شده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۳:۰۳

استعمال دخانيات اکیدا" ممنوع يا توقف ممنوع آیا یک کلمه فارسی دراین عبارت‌ها هست؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۰

حامد جون این عربی منظور نظرت رو عرب زبانهای اطراف نمیفهمند! عربی کتابی را ایرانیان پس از اسلام تدوین کردند.زبان قرآن با زبان عربی محوره فرق دارد.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۲:۳۸

بعدازآمدن ایغوروترک ها به این منطقه برادران آذری زبانشان تغییر کرد وگرنه آذربایجان مرکز زرتشتیهاوآتشکده های ایران باستان بوده شهرپارس آباد مغان چرابه این نام نامیده شد ه خودترکیه بخشی از خاک ایران بوده این مغول ها بعداوارداین منطقه شدن آذری ها فارس اصل هستن زبانشان تغییر کرد ه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۷:۵۵

برادران آذری . شما تورک نیستید . زبان تورکی ریشه در مغولی ؛ قپچاق، داره . زمان سلجوقیان اومدن ارز روم . شما هم آریاییهای تورک زبان شدیدکه بهتون میگن آذری . زبان تورکی کل عمرش ۷۰۰ ساله

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۸:۰۸

این همه کلمه وواژه عربی اومده توفارسی حالا دوتاکلمه فارسی هم رفته باشه توزلان عربی هوارکردن نداره

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۸:۳۵

حضرات میان از پارسی میانه که پر از هزوارش های آرامی و یا پارسی باستان که پر از لغات اکدی و آشوری که همگی نیای عربی هستند مثال میارن و انگار خبر ندارن از استوانه کوروش گرفته تا کتیبه های ساسانیان ‌‌‌همه با بهره از لغات عربی نوشته شده، افزون بر این امر لغات ایلامی و سومری در فارسی کهن و میانه هم بی شمار است،دیگه تاریخ مصرف کتاب های احمد تفضلی، آرتور جفری و... گذشته و کسی که کمی با لغت نامه های سومری پنسیلوانیا، لغت نامه های اکدی، آشوری و آرامی آشنایی داشته باشه متوجه میشه که وجود بیش از 60 درصد لغات عربی در زبان کنونی فارسی دری اتفاقی نیست و ربطی هم به اسلام نداره و ضمنا لغات معرب مد نظر گرامی ها هم همه در اصل عربی کهن هستند. در این عصر انفجار دانش التماس کمی فکر، تحقیق و انصاف

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۳

جنار سپهر،عربی با اکدی و سومری و آرامی تفاوت دارد،سومری که قضیه اش با همه فرق دارد،اکدی و آرامی هم با سامی جنوبی فرق دارد! بیخود هیاهو نکن،وقتی فرق بین زبانهای سامی و زبانهای هند و اروپایی را نمیدانی. عرب هم فقط نام یک قبیله از قبایل کوچگرد پراکنده آفروآسیایی در شمال یمن بوده که دوره هخامنشیان به تمام شبه جزیره عربستان کنونی اطلاق شد.فارسی خودش ریشه و هویت دارد و آرامی عربی نیست! درباره اکدی ها هم بروببین واژه های هند و اروپایی نیز بین کتیبه ها پیدا شده..

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۲۲

عربیِ کهن؟!!!! حالا چقدر از این عربی کهن امروزه توی کشورهای عرب زبان رواج داره؟! اونا اصلا اسمشون عرب بوده؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۹:۴۵

مشکل بزرگ قلمی که با ان مینویسیم .چون از حروف عربی استفاده میکنیم میتونید حروف را تغییر دهید و حروف زبان فارسی استخدام کنید .پس عربی مینویسیم 😂😂

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۰۸:۰۰

واڑه ی خندق از کندک فارسی جنگ خندق (سلمان فارسی) واڑه ی خانه ارتباطی با ترکی نداره و این کلمه ی اوستایی است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۴

سر این چیزای الکلی دعوا کردن معنی ندارد ،همه انسانیم و باید بهم احترام بزاریم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۲۰:۱۰

شاهاتورک به این خاطر شاعران فارس راصله وانعام میدادند که اشعار لطیف دربزمشان داشته باشند درحالیکه اشعار ترکی رزمی است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۲۰:۲۲

خیلی خندیدیم به مولا فارسی نصف کلماتش 🤣 از ترکی عربی تاجیکی پشتون روسی ارمنی انگلیسی هندی درست شد شما واسه خودتون تاریخ جعل میکنید زنده باد شومنیسم احمق فارس با احمقی تون نمیتونید تاریخ جعل کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۸

زبان های که بعد از حمله اعراب و معولها نابود شد مثل مصر و شمال آفریقا که بعد از حمله اعراب عربی شدن ولی زبان فارسی بعد از حمله اعراب و معولها همچنان گفتگو میشد باهاش چون زبان غنی بود البته بزرگ‌مردی چون یعقوب لیث هم در حفظ و زنده نگه داشتن ش نقشی بسزا داشته واعراب عباسی و اموی ومعولان ایلخانی از زبان فارسی برای دیوان داری استفاده میکردن شما نگاه کنید مگه عراق مصر لیبی تونس مراکش لبنان ....اینها عرب زبان بودن خیر اینها بعد از سیطره اع آب زبانشون بکلی از بین رفت بقول حسنین هیکل دلیل نابودی زبان مصر بعد از حمله اعراب یه این دلیل بود که ما فردوسی نداشتیم وقتی از۱۰ شاعر نویسنده تمام قرون ۵نفر حافظ مولوی عطار فردوسی وسعتی ایرانی و پارسی گو هستن واسه این زبان بس هست بقول حکیم نظامی همه جهان تن است و ایران دل .....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۴

من آنم که رستم بود پهلوان(اجدادمون چقدر خوب بودند که کلمات زبان رو به هم قرض میدادند و همدیگه رو کامل میکردند)

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۵

همش چرت بیخود این چرندیات هم ننویس واژه های ترکی را به نام خودتون ثبت میکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۱

جالب است که فارسهای دری کلیله و دمنه را که از سانسکریت به پهلوی ترجمه شده بود نمی توانستند بخوانند لذا اول به عربی و بعد به دری ترجمه شد تازه توانستند بفهمند بنابراین سانسکریت و پهلوی ربطی به فارسی دری ندارد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۱

کوشک ترکی هست در زمان صفویه استفاده می شد مثل کوشک زر روستای از زمان صفویه در ساوجبلاغ کرج گردش گاه شاه طهماسب بوده . یعنی عمارت.یا کاخ و بشقاب هم ترکی هست باب

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۲

حالا نمیدونم،چه،داستانی،که،پانترک،ها،به،چه،دلیل،انقدر پاچه،خوارئ عراب،را میکنند،از عرب،چی،بهتون، می،ماسته،،؟ ؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۵:۵۰

بربری هم ترکی مغولی است خانم و آقا هم ترکی مغولی هست .فارسی مثل ایران کلی هست... ... . نام نانوا شاطر آقا. بربری بوده این برکت به این نام موند.حالا فقط انسانیت مهم هست . بخیر.. از آن نژاد پرستی است...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۹ ۱۶:۱۳

هرچند که خردمندان گفته آند که جواب پانترک خاموشی است کسی که علم ومنطق،نداشته باشد همین است واما،این مطلب،را بدانید،که،عراب،تا،قبل از اسلام،مردمی،بودند،جاهل،وبادیه،گردوبعداز،اشغال ایران،با،به،خدمت،گرفتن،دانشمندان،ایرانی،شدن صاحب،این،خط،ومشق،وجلالی،که،امروز،شماها،به ایشان،نازش،میکنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۳۰ ۰۰:۰۳

فارسی 200سال بعد حمله اعراب توسط فردوسی ساخته شد فارسی 20درصد کلمات ترکی دارد و 60درصد عربی (البته حروف الفبای فارسی از عربی گرفته شده) 20درصد باقی مانده هم از هندی مثل کلمه جادو روسی آپارات(اسم یک شبکه هست فکر کنم) انگلیسی مثل کامپیتور و.... عادی هست که زبان ها مخلوط بشن و زبان دیگری وجود بیاد لطفا با این اطلاعاتی که به درد نخور هست تفرقه نندازید یاشاسین ایران یاشاسین آنا یوردوم آذربایجان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۳۰ ۱۱:۱۰

تمام سیارات و کهکشان ها تمام حیوانات پرندگان و انسان ها در اصل تورک بودند حتا کوه دماوند الوند شیرکوه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۳۰ ۱۱:۳۴

ادیسون نیتون انیشتین فردوسی زرتشت ابراهیم همه تورک بودند حتا آدم و حوا هم تورک آغوز بودند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۰۲:۴۵

خدا تورکه خبر نداشتی بدون 😂😂😂😂😂😂😂😂😂

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۰۴:۱۴

مهم تر از زبان، اصالت هست که ایرانی هست. آذری بلوچ عرب خوزستان کرد لر فارس و... چه این طرف مرز یا اونطرف مرز

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۰۴:۱۵

خانه یه کلمه ایرانی هست درزبان لری حونه و درزبان کوردی ک خیلی به اوستایی و پهلوی نزدیکه خانگ گفته میشه در اوستایی هم خانگ گفته میشه دوستانی ک هرچی باشه میگن ترکیه برن یه کم زبان شناسی بخوانند

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۱ ۱۵:۳۷

باز بین علما اختلاف افتاده،نمی دانم چه رازی است که ما ایرانیها تا میخواهیم با هم بحث کنیم متوسل به بی اخلاقی و توهین میشیم؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۱۴:۴۶

اینقدر دعوا نکنید، آقا اصلا شما راست میگید، کل جهان تورکن! کهکشان راه تورکی. خانه که هیچی، خود منظومه شمسی هم تورکیه اصلا، در واقع نان بربری بوده، به مرور زمان تبدیل شده به منظومه خورشیدی. در واقع خود فردوسی هم که زبان فارسی رو زنده کرده، تورک بوده و می خواسته تاریخ تورک ها رو به زبان فارسی برای فارس ها بازگو کنه. شاه هم گرفته شده از یه کلمه تورکیه، نامه هم که تورکیه، شاهنامه تورکیه. نان بربری به به.