• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400102517948
  • خبرنگار : 50130

صاحب سبک نقش معلی:

نوع باور مردم کردستان به هنر متفاوت است

نوع باور مردم کردستان به هنر متفاوت است

ایسنا/کردستان صاحب سبک نقش معلی با بیان اینکه رنگ ها برگرفته از طبیعت بوده و به این دلیل کردستان را انتخاب کردم که فرهنگ مردم آن به سبکم بیشتر نزدیک است، گفت: نوع باور مردم کردستان به هنر، حتی اگر دستی در خلق اثر نداشته باشند متفاوت بوده و فرهنگ، برخورد و درکی که از هنر و هنرمند و اثر دارند حائز اهمیت است.

استاد محمد گلیج در گفت و گو با ایسنا از برگزاری اولین دوره کشوری ورکشاپ تخصصی و سبک نقش معلی بعد از یازده سال در شهرستان قروه به مدت سه روز خبر داد و اظهار کرد: در مدت یازده سال از ابداع سبک نقش معلی تا کنون، ۱۳۲۰ اثر خلق کرده که بیش از ۲۰۰ اثر به موسسه های خیریه اهدا شده است.

وی افزود: نقش های «باز باران»، «بسم الله النور»، «صلی الله علیک یا امیرالمومنین»، «انا اعطینا الکوثر» و اسما عاشورایی را بیشتر از بقیه آثار خود می پسندد.

این استاد نقاشی با بیان اینکه نقاشی خط سبک نقش معلی با دیگر نقاشی خط ها فرق می کند بیان کرد: نقش معلی برگرفته از سه فرهنگ قرآنی، عاشورایی و بخشی از اشعار حضرت حافظ است.

استاد گلیج با بیان اینکه رنگ ها برگرفته از طبیعت است و به این دلیل کردستان را انتخاب کردم که فرهنگ مردم آن به سبکم بیشتر نزدیک است، ادامه داد: نوع باور مردم کردستان به هنر، حتی اگر دستی در خلق اثر نداشته باشند متفاوت بوده و فرهنگ، برخورد و درکی که از هنر و هنرمند و اثر دارند حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه امید است این سبک در میان مردم کردستان و در شهرستان قروه جهانی شود گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه به مدت پنج روز، سه هنرجو  قروه ای آثار خود را برای اولین بار در کنار آثار خودم به نمایش می گذارند که امری مهم و قابل افتخار است.

صاحب سبک نقش معلی به هدف برگزاری این ورکشاپ تخصصی نقاشیخط اشاره کرد و افزود: اشاعه فرهنگ، تاریخ و تمدن مهم ترین اهداف برپایی این نمایشگاه است.

به گفته وی امروز جوانان و نوجوانان با یک فرهنگ غلط مجازی روبرو هستند که عاری از دنیای واقعی بوده و باعث تخریب آینده فرهنگ این سرزمین می شود.

وی از نسل جوانان خواست تکنیک های نقش معلی را یاد بگیرند و در کلاس های نقاشیخط شرکت کنند و علاوه بر آرامش نسبی با خلق اثر برای خود اشتغال زایی کنند.

استاد گلیج با ۳۴ سال تجربه فریاد ذهن و درون هنری گفت: در سال ۱۳۹۰ موفق شدم با بهره مندی از تجربیاتم در زمینه رنگ، قلم و خطوط عربی و همچنین با کمک استفاده از تجربه اساتید در بخش کاردک و نقاشی مدرن، سبک نقش معلی را که آمیزه ای از تلفیق حروف، ثلت، نسخ، کوفی، معلی، رقائ و رقص حروف است ابداع کنم.

این استاد هنری یادآور شد: که نمایشگاه تا سه روز است و در گام بعدی به سنندج که مرکز استان کردستان است خواهیم رفت.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha