• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400102518059
  • خبرنگار : 71588

کشته شدن ۱۰۸ غیرنظامی در حملات اتیوپی از آغاز سال/سازمان ملل: تیگرای در آستانه فاجعه انسانی است

کشته شدن ۱۰۸ غیرنظامی در حملات اتیوپی از آغاز سال/سازمان ملل: تیگرای در آستانه فاجعه انسانی است

سخنگوی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، اتیوپی در آستانه فاجعه انسانی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، در زمانی که منابع سازمان ملل از کشته شدن ده‌ها تن در نتیجه حملات هوایی به اقلیم تیگرای از ابتدای ماه جاری میلادی خبر می‌دهند، سخنگوی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که اتیوپی به دلیل نبود غذا و سوخت در آستانه یک فاجعه انسانی است.

 در همین راستا، سازمان ملل اعلام کرد، اقلیم تیگرای تحت محاصره واقعی است و این مسأله منجر به ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه می‌شود.

این سازمان همچنین اعلام کرد، از اوایل ماه ژانویه دست کم ۱۰۸ تن در جریان حملات هوایی در تیگرای کشته شدند و احتمال ارتکاب جنایت‌های جنگی وجود دارد.

در همین راستا، الیزابت تروسل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در جریان کنفرانسی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری میلادی در پی حملات هوایی به منطقه تیگرای که احتمال دارد توسط نیروهای هوایی اتیوپی انجام شده باشد، دست کم ۱۰۸ غیرنظامی کشته و ۷۵ تن دیگر زخمی شدند.

وی در ادامه افزود: ما نسبت به اطلاعاتی که همواره در خصوص کشته شدن غیرنظامیان و تخریب املاک و دارایی‌های غیرنظامیان در حملات هوایی به منطقه تیگرای اتیوپی دریافت می‌کنیم، نگران هستیم.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین تصریح کرد، ارتش اتیوپی حملات متعددی انجام داده است از جمله آنها هدف قرار دادن یک دستگاه اتوبوس، فرودگاه و اردوگاه آوارگان است که در نتیجه حمله به اردوگاه پناهجویان دست کم ۵۹ تن کشته شدند.

 تروسل از مقامات اتیوپی و همپیمانانش خواست تا بر اساس قوانین بین‌المللی حفاظت از غیرنظامیان را تضمین کنند.

وی گفت، عدم احترام به اصول تمایز و تبعیض و تناسب و برابری احتمال دارد به سطح جنایت جنگی برسد.

از سوی دیگر، دولت اتیوپی "جبهه مردمی برای آزادسازی تیگرای" را به ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به اقلیم تیگرای متهم کرد که از بیش از یک سال پیش شاهد درگیری مسلحانه است.

دولت اتیوپی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، بیش از ۱۰۱۰ کامیون برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه به ساکنان منطقه تیگرای  اختصاص داده شده است. "جبهه مردمی برای آزادسازی تیگرای" ادعا می‌کند که رانندگانی که بیشتر آنها تیگرایی هستند به دلایل امنیتی  با ترک این اقلیم مخالفت می‌کنند.

دولت اتیوپی همچنین اعلام کرد که با هدف بازگرداندن این کامیون‌ها تصمیم گرفته است به هر راننده عفو کامل اعطا کند و پیشنهاد ایجاد یک منطقه حائل را مطرح کرده که ممکن است توسط نهادهای وابسته به سازمان ملل مدیریت شود و رانندگانی که مایل به ترک تیگرای نیستند، جایگزین خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha