• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400102518103
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی:

«قول و قبول» قرابت فرهنگی ایران و افغانستان را گسترش می‌دهد

«قول و قبول» قرابت فرهنگی ایران و افغانستان را گسترش می‌دهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به انتشار آلبوم موسیقی قول و قبول گفت: این مجموعه شامل قوالی‌خوانی‌ها و منقبت‌خوانی‌های رضوی به سبک هراتی افغانستانی است که نزدیکی فرهنگی میان ایران و افغانستان را گسترش‌ می‌دهد.

امیرمهدی حکیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار آلبوم موسیقی قوالی تحت عنوان قول و قبول اظهار کرد: آلبوم قول و قبول مجموعه‌ای از قوالی‌خوانی‌ها و منقبت‌خوانی‌های رضوی به سبک هراتی افغانستانی است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های تحولی در چند ماه گذشته موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی توسعه برنامه‌های آستان قدس رضوی فراتر از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ایران است. یکی از بخش‌های این برنامه حضور در کشورهای همسایه و کشورهایی است که قرابت فرهنگی با ایران دارند. در همین راستا منطقه شبه‌قاره و افغانستان یکی از مناطق مهمی است که حضور فرهنگی در آن در راستای سیاست‌های تحولی بوده و حائز اهمیت است.

مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: موسیقی قوالی و منقبت‌خوانی یکی از زیرساخت‌ها و تأثیرگذارترین اتفاقات فرهنگی میان توده‌های افغانستان و شبه‌قاره است که در طول تاریخ ۶۰۰ ساله خود رواج گسترده‌ای یافته و بسیاری مواقع در جهان غرب و به طور کلی جهان نیز شناخته شده و در بسیاری از مناطق تدریس می‌شود.

حکیمی با اشاره به پیشینه قوالی‌خوانی‌ها عنوان کرد: قوالی همواره در منقبت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) خوانده می‌شد و در برخی موارد در محتوای آن به عرفا نیز پرداخته می‌شده است. مجموعه قول و قبول نخستین مجموعه‌ در تاریخ قوالی است که به مناقب و نعت حضرت رضا(ع) پرداخته و گزینشی از میان اشعار و غزلیات رضوی معاصر شاعران فارسی‌زبان ایران و افغانستان به شمار می‌رود. 

وی اضافه کرد: این مجموعه با دعوت جمعی از هنرمندان، خوانندگان و نوازندگان افغانستانی و زیر نظر استاد هوشنگ جاوید، پژوهشگر برجسته هنر و موسیقی آیینی و فولکلور، انجام شده است. در این آلبوم ۱۵ قطعه ضبط شده که در برگیرنده ۹ قطعه قوالی و ۶ قطعه منقبت‌خوانی است. این مجموعه علاوه بر اینکه نوآوری جدیدی به‌ شمار می‌آید، برای نخستین‌ بار به مفاهیم رضوی پرداخته و امیدواریم که مجموعه این کار یاد امام رضا(ع) را در یاد شنوندگان و دلدادگان حضرت رضا(ع) را زنده نگه‌دارد.

مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: طبیعتا انتشار این آلبوم بر نزدیکی فرهنگ ایران و افغانستان که جزو ایران بزرگ گذشته بوده‌اند، تأثیر به‌سزایی خواهد داشت و جریان‌های جدیدی در قوالی افغانستان ایجاد خواهد کرد. این مجموعه به زودی در فضای گسترده‌ای منتشر خواهد شد و در اختیار عموم دوست‌داران و شنوندگان قرار خواهد گرفت.

نخستین آلبوم قوالی و مناقب‌خوانی‌های رضوی با عنوان قول و قبول توسط آستان قدس رضوی منتشر شده است. این آلبوم به زودی در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و هنری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ارائه خواهد شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha