• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400102518242

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

سلامت شهروندان در طراحی پروژه‌های شهری لحاظ شود

سلامت شهروندان در طراحی پروژه‌های شهری لحاظ شود
عکس آرشیوی است

ایسنا/فارس یک جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه مبحث ارزیابی تاثیر سلامت فراتر از شهر و پروژه‌های شهری است، گفت: معتقدم باید برای هر پروژه‌ شهری، تاثیر ارزیابی سلامت شهروندان نیز اعمال شود.

فردین علیخواه ٢٥ دی در نشست مجازی شهر و ارزیابی تاثیر سلامت که به میزبانی گروه پژوهشی علوم رفتاری و مرکز ارزیابی تاثیر جهاد دانشگاهی فارس برگزار شد، گفت: با شیوع پاندمی کرونا تاثیر سلامت و اهمیت آن بیش از قبل بیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان افزود: بخش بسیار مهم و قابل ملاحظه انجمن بین‌المللی تاثیر، تاثیر ارزیابی سلامت است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: هر چقدر از طرح موضوع ارزیابی تاثیر می‌گذریم براساس اهمیت مسائل، انشعاباتی در آن رخ می‌دهد.به عنوان مثال: ارزیابی تاثیر اجتماعی در واقع یک انشعابی از ارزیابی تاثیرات زیست محیطی است.

علیخواه گفت: ارزیابی تاثیر سلامت نیز دغدغه این دارد که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود یا قوانینی که تصویب و به مرحله اجرا می‌رسد، در مجموع در سلامت مردم چه تاثیری خواهد داشت؟ البته وارونه هم می‌توان به این بحث نگریست و اینگونه مطرح کرد که تصمیماتی که برای عرصه سلامت اتخاذ می‌شود بر جامعه چه تاثیری خواهد داشت؟.

او با بیان اینکه در ایران به ناچار مجبوریم که در خصوص بدیهی ترین مسائل هم استدلال کنیم که چرا مهم است، عنوان کرد: اتفاقاتی که در عرصه کلان و خرد بروز یافته را اگر مرور کنیم جای خالی عرصه ارزیابی تاثیر سلامت در آن احساس می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه اگر مسائل اخیر همچون عرصه انرژی و سوخت و سوخت مازوت نیروگاهها، مسئله آب، برگشت محصولات کشاورزی ایران از برخی کشورها و فروش کلیه توسط برخی ایرانیان را بررسی کنیم خواهیم دید که چه دغدغه‌ای ایجاد کرده که حتی در شبکه‌های اجتماعی هم شاهد آن هستیم.یا اینکه تصمیماتی که در بحران کرونا در دو سال اخیر اتخاذ شد.

علیخواه اضافه کرد: گاهی تصمیماتی که در خصوص سلامت گرفته می‌شود که تاثیر و پیامدهای آن بر جامعه هم تاثیرکذار است.

او خاطرنشان کرد: با مرور اخیار متوجه می‌شویم که تا چه میزان نیاز به مطالعات تاثیر سلامت احساس می‌شود.

این جامعه شناس گفت: در سالهای اخیر شاهد رشد سرسام آور مراکز خرید و پاساژها و گسترش داروخانه‌ها و درمانگاهها و بیمارستان‌ها هستیم که این دو به اشکالی بهم مرتبط هستند؛ چون با مباحثی همانند موضوع تجاری شدن، سود، کالایی شدن فرهنگ و ... در جامعه ایران مواجه هستیم.

علیخواه در خصوص رونمایی از کتاب ارزیابی تاثیر سلامت، تالیف و انتشار این کتاب را اتفاقی مبارک دانست که به همت جهاددانشگاهی فارس رقم خورد و بیان کرد: حرکت گام به گام، نشان دادن تحولات تاریخی موضوع و روانی متن از ویژگی‌های شاخص این کتاب است.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست مجازی از کتاب "ارزیابی تاثیر سلامت" که توسط معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان فارس تالیف و منتشر شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha