• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400102518564
  • منبع : روابط عمومی برنامه

هنرهشتم واسطه تلاش های بانوان حوزه روابط عمومی

هنرهشتم واسطه تلاش های بانوان حوزه روابط عمومی

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ یادداشت

 لیلا نوری

«اواخر سال ۹۴ با وجودی که مدیرم تصمیم گرفت پروژه ای مسکوت با موضوع همایش زن وروابط عمومی را در جامعه ای مردسالارانه به اجرا درآورد هنوز با تناقض و تردید مواجه بود اما به قول خودش به یک دلیل که این پروژه با روحیه مطالبه گری من می تواند جامه عمل بپوشد متقاعد شده بود.

دلایل متعددی به دلیل ارتباط تنگاتنگ با جامعه روابط عمومی کشور من را برای انجام این پروژه مصمم می کرد. آن روزگاران اکثریت مدیران روابط عمومی را آقایان تشکیل می دادند و دیدگاه مثبتی برای اجرای این پروژه نبود و عدم نیاز به این برنامه و علی السویه بودن این موضوع از زبان آنها شنیده می شد.

اما گویا مدیرم درست تشخیص داده بود در واقع هر چه پیش می رفتم مخالفت و محدودیتهای ایجاد شده عطش من را برای اجرای این امر بیشتر می کرد. بر اساس آسیب شناسی که نیاز به پژوهش و جامعه آماری نداشت، و کافی بود نشست کوتاه با چند مدیر روابط عمومی آقا و کارشناسان ذیربط آنان در حوزه روابط عمومی داشت پای درد و دل بانوان این حوزه اعم از اساتید عالی رتبه دانشگاهی مدیران روابط عمومی وزارتخانه و یا بخش خصوصی نشست و متقاعد به اجرای این پروژه شد.

تا آنجا که کمیته علمی این همایش از میان همین قشر منتخب شد و در جلسات متعدد به دستاوردهای سازنده در تمام بخشهای روابط عمومی منجر گردید.

با هدف تبیین فعالیت های چشمگیر بانوان به شرط دیده شدن و اینکه این باور ایجاد شود بانوان در این حوزه بسیار توانمند بوده و چه بسا در کنار مدیران ارشد حتی در سطوح وزارتی علیرغم بن بست های فرهنگی و نگاه مردسالارانه خوش درخشیدند و شایسته ارتقا در گسستهای مدیریتی می باشند.

مباحث بسیار کاربردی در جهت رفع مشکلات موجود مطرح شد، تا حدودی این باور در بین بانوان حوزه روابط عمومی ایجاد شد آنچه سازمان آنها را در میان افکار عمومی تعریف کرده بخشی را مدیون تلاشهای آنها بوده است. آنچه خستگی را می زداید زیبایی اثر به جا مانده است.

از آن سالها تا به امروز با توجه به تلاش و انگیزه ای بدون پایان بانوان روابط عمومی را در جایگاه و پستهای مدیریتی چه در بخش خصوصی، دولتی و در کرسی های دانشگاه در صفوف موازی با فرهیختگان ذکور این خانواده عظیم به  چشم شاهدیم.

به واسطه تغییر بینشها و بیناتر شدن دیده ها و شناخت خود بانوان از توانمندیهای بالقوه در مواجه شدن با دانشی که در این حوزه به کار گرفته  اند ولی عدم خود باوری و غالب بودن نگاه مردسالارانه اجازه شکوفایی به آنها نداده بود را نرم نرم به نمایش می گذاشتند.

نیم قرن در این حوزه زمانی است کافی برای فرهنگ سازی و حفظ ارزشها و آنچه برای آن تلاش کرده ایم. از هر درختی به اندازه ریشه محکم، تعداد سالهاو قدمت و تنومندی شاخه ایش انتظار ایجاد میشود.

انجمن روابط عمومی ایران تنومندترین درخت این حوزه با شاخه های قوی که اساتید وزین آن می باشد جشن نیم قرن تاسیس و ۳۰ سال تلاش مستمر خودرا به همراه خانواده روابط عمومی جشن گرفت افسوس در این روز مبارک نیمی از جمعیت این خانواده را گله مند کرد.

بانوان حوزه روابط عمومی که از اساتید دانشگاهی و مدیران عالی رتبه و کارشناسان این حوزه که خود در عین دعوت میزبان هم محسوب میشدند طعم غریبی و عدم حضور را در مراسم چشیدند. تمامی گزارشات این نیم قرن حاصل عملکرد آقایان، حضور پر رنگ آنها در عرصه های مدیریتی و موثر به نمایش گذاشته شد. برای لحظه ای طالبان در این مراسم ظهور کرده بود و حتی هدایای تقدیمی با انتخاب کاربری مردانه کمربند و بن کارت خرید کت و شلوار مردانه برنامه ریزی شده بود.

با توجه به تذکرات بانوان مجری محترم از حضور بانوان در مراسم قدردانی کرد و برای لحظه ای گویا خدا زن را آفرید. مجدد سوال سالیان پیش اینکه جایگاه بانوان محترم حوزه روابط عمومی کجا تعریف شده است؟  ذهن مرا مشغول کرد شاید نیاز باشد انجمن روابط عمومی ایران این بار مجری پروژه زن و روابط عمومی بوده و اصلی ترین وظیفه خود و رسالتش که فرهنگ سازی در تمام امور می باشد را اینبار با موضوع ترمیم نگاه مردسالارانه و ارتقا جایگاه و تلاش بانوان روابط عمومی را احیاء کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.