• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400102518613
  • خبرنگار : 71659

نشانه‌هایی از آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی

نشانه‌هایی از آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی

نشانه‌هایی مبنی بر آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی در مخالفت با سیاست‌های محمد بن سلمان وجود دارد که ابتدا از سازمان امر به معروف و نهی از منکر این کشور آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، این روزها سازمان امر به معروف و نهی از منکر با توجه به حاشیه‌سازی‌های گسترده‌ همزمان با کمپین تغییر و تحولات به رهبری بن سلمان، شاهد استعفای تعداد زیادی از کارکنان خود است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فیصل» یکی از نیروهای سابق پلیس مذهبی عربستان سعودی است که برای حفظ هویت خود در این گزارش از این نام مستعار استفاده می‌کند و به دلیل تردیدهایی که در مورد به حاشیه رانده شدن سازمان امر به معروف و نهی از منکر در سال‌های اخیر داشته است، تصمیم گرفت تا کار خود در این سازمان را رها کند.

فیصل ۳۷ ساله که ماه‌ها پیش استعفا کرده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمام اختیارات ما سلب شده است و ما دیگر اصلا نقش روشنی نداریم. اینک هر آن چیزی را که قرار بود ممنوع اعلام کنیم، مجاز شده است، بنابراین من استعفا کردم».

از زمانی که بن سلمان در سال ۲۰۱۷ ولیعهدی عربستان را به عهده گرفت، پادشاهی عربستان دستخوش اصلاحات اجتماعی از جمله اجازه دادن به زنان برای رانندگی اتومبیل، اجازه برگزاری کنسرت و پایان دادن به ممنوعیت مختلط بودن زن و مرد شد.

فیصل که عبای تیره‌ به تن داشت، به طعنه گفت: در گذشته امر به معروف و نهی از منکر تنها نهاد شناخته شده در عربستان سعودی برای ترویج فضیلت دینی و اخلاقی در کشور بود، اما این نهاد امروزه عملا به مهمترین نهاد تفریحی و سرگرمی در جامعه تبدیل شده است.

این نهاد از ماه مه سال ۲۰۱۶ سازماندهی فعالیت‌های تفریحی مختلف را دارد که شاهد حضور گسترده‌ای از هر دو جنس است

 با اشاره به اداره سرگرمی که عربستان سعودی در ماه مه ۲۰۱۶ ایجاد کرد و به آن سپرده شد، مدیریت و سازماندهی فعالیت‌های تفریحی مختلف را دارد که شاهد حضور گسترده‌ای از هر دو جنس است.

«ترکی» دیگر نام مستعار یکی از کارکنان سازمان امر به معروف و نهی از منکر و از اعضای سابق این سازمان است. او گفت: «وجود این سازمان در عربستان کاملا صوری است و افسران باقی مانده فقط برای حقوق این کار را انجام می‌دهند».

ترکی افزود: ما دیگر حق مداخله و تغییر رفتارهایی که نامناسب تلقی می‌شد را نداریم».

طبق گفته دو منبع آگاه، اکنون تعداد زیادی از اعضای پلیس مذهبی اکثر وقت خود را به جای تعامل با مردم در خیابان‌ها، در دفاتر خود می‌گذرانند.

با این حال، برخی از کارشناسان مسایل عربستان از جمله استفان لاکروا استاد پژوهشگاه علوم سیاسی در پاریس، احتمال اقدام عربستان سعودی برای انحلال نهاد امر به معروف را رد کرد و گفت: «این نهاد همچنان نشانه‌ای از هویت متمایز سعودی است که بسیاری از محافظه‌کاران سعودی با آن مرتبط هستند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۲:۱۲

درود بر بن سلمان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۲۳:۲۹

عجب اینها نافرمانی مدنی می‌کنن تو ایران مطالبه گری دانشجویان کدام دانشگاه هستید انقدر خار و ذلیلانه مطلب می‌نویسید این ها اعتراض به وضعیت سخت اقتصادی مردم در عربستان سعودی هستد همون جایی که خیلی ها تون چماقش میکردین میکوبیدن تو سر مردم ایران.....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۰:۰۱

نه حالا تو ایران نیست بند کردید به سعودی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۳:۴۰

ناشکری میکنید.اینقدرو خودتحقیری خوب نیست علی رغم مشکلات کشورمان به مراتب اعلیز کشور سعودی بهتر هستیم.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۰:۵۴

خوشی‌زیر‌دلشون‌زده‌

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۰:۵۷

کم کم داریم نزدیک میشیم به یک انقلاب علیه بن سلمان در عربستان، بهر صورت جبر تاریخی هست و کاریش هم نمیشه کرد ، بقول معروف : خود کرده را تدبیر نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۴:۰۰

امر به معروف و نهی از منکر یعنی زدن گردن زنی با گفتن تکبیر یا انداختن بیماری از پشت بام چند طبقه همان بهتر که تعطیل شود ،

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۴:۰۷

درود در دنیای امروز دیگر متحجرین جایی ندارند . عربستان و شاهزادگان سعودی هرگز اجازه نمی دهند در کشورشان اشوب شود برای همین پادشاهی سعودی سالهاست محکم و پابرجاست . بعد هم یکی نیست بگه ایرانیان نخود کدام اش هستند که مهد اسلام دیگر دارد تحجر را می زداید. دیگر دوران تحجر تمام شده چه بخواهند چه نخواهند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۴:۲۳

خواهشآ شما به فکر بدبختی ملت گرسنه وستم دیده کشورمان باشید این ملت داره زیر چکمه های گرونی تاه میشود ان هیچ مشکلی ندارن یه عده از انها گول تبلیغات دروغ وپوچ که بنام دین میشود می خورند که بعضی وقتا نافرمانی می کنند .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۴:۲۵

نه که تو ایران خودمون همه چی گل وبلبله...چقدر به فکر مردم مظلوم آمریکا و عربستان اماراتین....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۴:۵۸

لعنت خدا برال سقوط که همه چیز رو به گند میکشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۵:۴۲

گذشت آن زمان که آن سان گذشت .عربستان امروز عربستان توریست است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۶:۰۶

میخوان مثل ما بشن ، مبارکشون باشه 🤣🤣🤣🤣

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۶:۵۴

دم بن سلمان گرم بابا قرن ۲۱عهد بوق که نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۶:۵۹

باید خانه ی خدا را از دست وهابیت خارج شود کلیدار خانه خدا باید به دست افرادی باشد که به خانه ی خدا بی احترامی نشود و عزت مکه حفظ شود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۲:۰۷

خدا کلید خانه خود را به هر که لایق باشه میدهد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۰۴

بیاییدایران یاافغانستان

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۳۱

مگه بد کار میکنه که بهشون آزادی میده؟این انسان چی میخواد.یکی مثل ما یکی مثل اونها میگن آزادی نمیخوایم.میگن زنهای ما مثل یه ابزار جنسی هست که فقط برای تامین نیاز مرد هست و رانندگی میخواد چیکار و دیه زن که مادرای ما باشه نصف ارزش یک مرد هست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۳۸

باسلام واحترام دوستان خودتان ودل هایتان را به این مسائل خوش نکنید که توانسته اید درکشور عربستان هم تفرقه به وجود آوریدکشور عربستان درحال تغییر جدی از آزادی های فکری ومدنی واجتماعی است به فکر خودمان باشیم که هرروز بیشتر از دیروز در دنیا منزوی می شویم وهیچ کس از مردم سایر کشورها از ما ومردم ما بیزارند وبه چشم یک مخرب به ما نگاه می کنند عربستان امروز نسبت به قبل درحال تغییر مثبت است اونی که هنوز بدبخت تر شده مائیم .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۴۱

دقیقا بخاطر همین تغییراتی که بن سلمان بوجود آورده بسرعت با وقوع انقلاب سرنگون خواهد شد.در لیبی هم قذافی زمانی که به فکر ایجاد تغییر در کشور افتاد بسرعت سرنگون شد.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۳۸

دم بن سلمان گرم ک شماها رو از تحجر دراورده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۴۱

آغاز نافرمانی عجب نافرمانی عمومی بااین تیتر !!!!!!!!!!؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۷:۴۹

یدالله فوق ایدیهم،بالاخره دیریا زود آل سفیان درخون نمروزکریا غرق خواهد شدبه اذن الله صبحانه وتعالی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۱:۵۳

دوران انقلاب بنیادگرایی به پایان رسید!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۸:۱۰

دمت گرم بن سلمان.خدابهت عمروعزت بده..ای ول داری.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۹:۱۰

دمش گرم ولعهد جوان مردم رو از جهل و نادانی داره نجات میده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۰۹:۲۱

باید تمام نافرمان ها را اعدام کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۰:۰۳

عجب!!!!ده نفراعتراض کردن شد نافرمانی مدنی ؟؟ولی ماروزانه درایران هزاران نفر اعتراض میکنن ارمعلمان گرفته تا کارکنان قوه قضاییه تاکارگران به این چی میگید؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۰:۰۵

واقعأ راست گفتن ترامپ همان دجال هست چون اون وداماد صهیونیستش باعث این تغییرات درعربستان شدن.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۰:۴۱

هههههههه از نوع و گروه اعتراض کننده معلومه جریان از کدوم کشور داره آب میخوره هههههه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۰:۵۷

چرا در مورد اعتراضات و نافرمانی های مدنی مردم ایران خبر نمی گذارید !

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۱:۳۲

درود بر فیصل که تز ازاداندیشی در سر دارد وگرنه شماها که از زمان پیغمبر تا کنون خون مردم را مکیدید و خودتون را مستثنی دانسته بودید . برای خودتون همه چیز مباح بود ولی برا بقیه خلاف شرع!!!!؟؟؟؟!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۱:۳۳

کار بن سلمان درست است و کار اون سازمان چیزی جز ترویج خرافات و افکار قرون وسطایی نیست.این سازمان باید منحل شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۱:۴۰

کاری نداره در عرض ۱ هفته ۳۰۰نفر را بکشه تا کشور ارام بشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۱:۵۳

خخخخخخخ

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۲:۰۶

مردم بدبخت و فلک‌زده عربستان که مثل ما مردم ایران غرق در رفاه و امکانات نیستند و یارانه هم نمیگیرند و ماشین ایمن سوار نمیشوند و مشکل معیشت و کار و عدالت را هم با تمام وجود حس میکنند برای همین حق دارند نافرمانی مدنی کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۲:۵۵

به فیصل پیشنهاد میکنم به ایران مهاجرت کنه و اینجا فرم استخدام پر کنه.

avatar

اخه اسکل تو چه میدانی آزادی چه داری از یک شیاد عرب ملخ خور حمایت میکنی اگر آنجا بودی از این حرفهای میزدی خیلی وقت پیش گردن تو را زده بودند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۳:۰۰

ایسنا .... واقعا شماها رو معقول تر از این میدونستیم . این خرعیلات چیه ؟ هر روز تو ایران معلم و کارمند و کارگر و ... تظاهرات میکنن نافرمانی مدنی نیست که پوشش بدید !!! اونوقت چهار نفر در ناکجا آباد که نمیدونیم خبرش درست هست یا نه چهار تا مرگ بر و درود بر فلان گفتن میشه نافررررررررمانی مدنی ؟؟؟؟؟؟ بقول سعدی : منجمی به خانه در آمد یکی مرد بیگانه را دید با زن او به هم نشسته دشنام و سقط گفت و فتنه و آشوب خاست. صاحب دلی که برین واقف بود گفت: تو بر اوج فلک چه دانى چیست که ندانى که در سرایت کیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۳:۰۳

همین امر به معروف شما سوار بچه‌های مردم بود. قاری محترم میگم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۳:۳۵

اینکه میگن هر آدمی نه دیوْ هست و نه فرشته کاملا درسته. اتفاقا این کار ایشون ایجاد عدالت اجتماعی هست. برای اجرای کنسرت زنان هم در ایران باید مثل عربستان بشه. هنوز توی قرن 19و20 در این زمینه ایران گیر کرده.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۳:۳۶

منم میخوام برم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۳:۳۷

پس قربونت. معلمان. بازنشستگان تامین اچتمایی . دادگستری هفت تپه. . کشاورزان ... دامداران. . ماهیگیران . مرغداران. خسته. شدم. پس اینها هم تیتر بزن ببینیم. چکارهستند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۳:۴۹

این تصویر مربوط به بحرین است فریب نخورید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۳:۵۵

شمابیهجای تحلیل کشوارهای دیگر خودتونو اصلاح کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۴:۱۶

نشریه زرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۴:۴۱

این ربطی به اسلام نداره ، چون اینا مسلمون هستن و این کارا رو کردن ، لزوما دستور اسلام نیست . پسر نوح هم کافر بود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۴:۴۹

آزادی‌های اجتماعی تاجایی که به ناهنجاری منتهی نگردد. بلامانع است واما بعضی از مخالفت‌ها بااصل آزادی مثل رانندگی برای زنان این افراط در مذهب است. و...........

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۱۵

اینهاروبرای مردم نشون ندید یادمیگیرن فردامیان ازمسعولان بازخواست میکنن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۱۹

به نظرمن بن سلمان باید بین مردم عربستان آگاهی سازی کند که این تغییرات برای پیشرفت کشورعربستان وتحقق برنامه 2030 لازم است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۲۴

یعنی خاک بر سرت با تیتر زدنت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۵:۴۶

سلام ___به نظرم بن سلمان اصلاحات بسیار خوبی را شروع کرده وعربستان را از افکار ونهادهای پوسیده ومنحط قدیمی رو ...نجات می‌دهد بن سلمان راهش عقلانی ودرسته......

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۶:۰۸

این مفت خورهای امربه معروف چون دیدن داره بساطشون برچیده میشه ازین مزخرفات میگن.دیگه دوره مفت خوریشون گذشت،بله دوره سلفی گری ووهابی رو میگم.این شاهزاده همه شونو انداخت تو هلفدونی.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۸:۱۳

اونجا هم مثل اینجا احمق هایی داره که هنوز منافعشون در تحجر مردم،ولی دارن تغییر ایجاد میکنن و به سوی تصمیمات درست و عاقلانه پیش میرن،عربستان اگر روزی پیشرفته ترین کشور قاره شد اصلا بعید نیست البته درصورتیکه رهبرانش واقعا تصمیم به تغییر اساسی در خودشون پ بقیه نهادهای تصمیم گیری کنن،وصد البته اگر عربستان تقرقه و نابودی بوحود بیاد بخاطر ظلمی است که در حق مردم یمن و بوجود آوردن گروه های تروریستی و ضد انسانی است نه بخاطر دادن آزادی های گستزده و حرکت از سمت تحجر و حماقت به آزادی های انسانی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۹:۱۱

اینجا خیلیا گفتن بن سلمان عالیه ..... ولی برید کار های بن سلمان رو تو یمن ببینید باوا بخدا حیوان هم این بچه های گرسنه رو می بینه آتیش میگیره .... خونه خوب و ماشین خوب به چه قیمتی ... واقعا کدوتون حاضرید زندگی خوبی داشته باشی ولی پادشاهت اون جنایت های حیوانی رو بکنه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۱۹:۳۹

به زودی مذهبی ها حکومت عربستان را ساقط خواهند کرد صبر کنید تا به کلام امروز من برسید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۰:۲۰

فحشا و بی بندوباری اسمش آزادی نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۶ ۲۳:۰۷

به امید از بین رفتن تمام خرافات و آگاهی تمام مردم جهان از جمله میهنم ایران

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۰:۰۴

به چی نافرمانی میکنن؟ میگن ازادی نمیخواهیم؟؟😎😎😎

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۰:۲۵

من ماندم چرا هر خبری که روی گوگل از سایت های ایرانی بازتاب پیدا میکنه ، تیتر خبر با تمام خبر زمین تا آسمان فرق دارد ،

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۰۳:۰۹

با سلام هیچ کس نیست به ایران بگه به شما چه ربطی داره شما کجای اسلام هستی جرا کاسه داغ تر از آش میشیم این همه دخالت در کشورهای مسلمان بس نیست توی عربستان هم دخالت عربستان حق داره با شما بد باشه چون میدانه شما دخالت میکنین کشور خودت محکم نگه دار دزدی رانت اختلاس فامیل بازی و ... نشه اون هم به نام اسلام دخالت در عربستان نکن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۴۶

دراونجا رب دونه سی پنج هزارتمن شده ومیگویند مرگ بر نالایق

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۷ ۱۲:۵۸

ای کاش ما هم یکی مثل بن سلمان داشتیم