• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400102619049

پرونده نیروگاه گازی شیراز روی میز شورا

پرونده نیروگاه گازی شیراز روی میز شورا

ایسنا/فارس به دنبال شکایت شهروندان ساکن در محدوده نیروگاه گازی تولید برق شیراز،  پرونده آلودگی صوتی نیروگاه گازی توسط کمیسیون بند ۲۰ و در شورای اسلامی شهر شیراز بررسی شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در این نشست که با حضور نماینده نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر شیراز، اعضای ناظر شورای اسلامی شهر در کمیسیون بند ۲۰ ، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری وفرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز و نمایندگان صنعت برق فارس  ونیروگاه گازی تولید برق شیراز برگزار شد، بر تعیین تکلیف انتقال نیروگاه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شورای شهر شیراز، مسعود زارعی اظهار کرد: در خدمات رسانی به شهروندان باید نگاه ما جامع باشد و به گونه‌ای نباشد که موجب تحت الشعاع قرار گرفتن سلامت جسمی و روانی آنها شود

او عنوان کرد: متاسفانه آلودگی صوتی نیروگاه گازی تولید برق شیراز و بیماریهای ناشی از آن باعث شکایت جمع کثیری از شهروندان ساکن در محدوده  نیروگاه شده است و همین بحث سلامت شهروندان ضرورت انتقال این نیروگاه را چندین برابر می‌کند لذا با توجه به حساسیت موضوع  ضرورت دارد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سطح کلان موضوع را از طریق وزارت نیرو پیگیری و انتقال نیروگاه را در اولویت پیگیریهایشان قرار دهند.

ناظر شورای شهر شیراز در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵، همچنین به گزارشهای رسیده از محیط زیست در خصوص میزان آلودگی‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش کارشناسان محیط زیست و گزارش نماینده این سازمان در این نشست میزان آلودگی صوتی بالاتر از حد استاندارد بوده و همین آلودگی خطرات جدی برای سلامت جسمی و روانی شهروندان را دارد و تنها راهکار پیشنهادی از سوی کارشناسان و مسئولان محیط زیست برای کاهش و رفع آلودگی صوتی و زیست محیطی که بر روی این نیروگاه قابل اجراست، انتقال نیروگاه به خارج از محیط فعلی است.

زارعی همچنین به گزارش نمایندگان صنعت برق استناد کرد و افزود: مصرف برق شیراز در پیک بار تابستان تقریبا ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ مگاوات است که بیشترین سهم آن از طریق خطوط انتقال و از نیروگاههای سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۰۳۵ و حافظ با ظرفیت ۹۷۴ مگا وات تامین می‌شود، نیروگاه گازی شیراز نیز با ظرفیت ۱۳۰مگاوات کمترین سهم را در نیرو رسانی به شهر شیراز دارد و با یک تصمیم جدی و قاطعانه و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر شیراز می‌توان فعالیت این نیروگاه را که در قلب مسکونی شهر شیراز است و فعالیتش باعث آثار جبران ناپذیری بر سلامتی شهروندان دارد را به مکانی دیگر منتقل کرد.

محمدتقی تذروی، نائب رئیس شواری شهر شیراز نیز شهروندان را به حق دانسته و از مسئولان صنعت برق خواست که این موضوع را به جد پیگیری و از طریق وزارت کشور مجدانه پیگیر انتقال این نیروگاه شوند.

او خاطرنشان کرد: قطعا اگر خود کارشناسان و مدیران صنعت برق در این خصوص پیگیری نمایند و رای کمیسیون بند ۲۰ و مراجع ذیصلاح بهداشتی و محیط زیست استان را برای مدیران وزارت نیرو ارسال کنند، می‌توانند برای انتقال و توسعه نیروگاه در مکان دیگری بودجه لازم را دریافت کنند و در پروژه‌های سال آینده این موضوع انتقال نیروگاه گازی تولید برق شیراز را ببینند و به جد دنبال کنند و ما هم در شورای شهر شیراز آماده هستیم جلسات هماهنگی و کارشناسی با دستگاه‌های اجرایی شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به صورت مستمر تا رسیدن به حصول نتیجه مطلوب ادامه دهیم.

علی اسکندری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد با توجه به ضرورت وضعیت این نیروگاه و مطالبات مردم در خصوص انتقال نیروگاه این موضوع را در دستور کار خودشان قرار بدهند و به عنوان یکی از پروژه‌های فارس در بودجه استانی سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، نیروگاه گازی شیراز، جزو اولین نیروگاه‌های برق جنوب کشور بود که سال ۱۳۴۳ و در محدوده بلوار مدرس و در نزدیکی فرودگاه شیراز احداث و فعال شد؛ سروصدای حاصل از این نیروگاه که به دنبال توسعه شهر، در محدوده‌ای مسکونی و پرجمعیت شیراز واقع شده، طی سه دهه اخیر محل مجادله بین شهروندان و مسئولان بوده است.

این نیروگاه علیرغم آنکه در سال‌های اخیر، با بهینه‌سازی سرو صدای بسیار کمتری نسبت به گذشته فعال است، از نظر ساکنان آن محدوده همچنان یکی از عوامل موثر بر سلب آسایش شهروندان بوده و انتقال آن به خارج از محدوده مسکونی یک ضرورت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha