• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400102619203
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

خشکسالی و آفت تهدیدی برای باغات پسته خوشاب

خشکسالی و آفت تهدیدی برای باغات پسته خوشاب
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی خوشاب گفت: خشکسالی و آفت، تهدیدی برای باغات پسته نه تنها در خوشاب است بلکه این دو عامل در همه مناطق افت کمی و کیفی محصول پسته را در پی دارد.

نفیسه ثریایی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: امسال و سال گذشته ۲ سالی بود که بارندگی خیلی کمی داشتیم. با وجود اینکه کشت پسته در این منطقه به صورت دیم نبوده و آبیاری می‌شود اما باز هم بارندگی و رطوبت هوا در مقدار و کیفیت محصول تاثیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: افت کمی و کیفی محصول پسته به مجموع عللی که وابسته به هم است، بستگی دارد و نمی‌شود گفت یک عامل باعث بروز این وضعیت است اما به عنوان مهمترین عامل می‌توان از خشکسالی و کمبود بارش نام برد چرا که آفت اصلی درختان پسته که پسیل پسته است، حشره‌ای خشکی‌دوست است که کمبود بارندگی باعث طغیان جمعیت آن می‌شود.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب افزود: عامل دیگری که باعث رشد جمعیت این آفت می‌شود، استفاده از روش‌های شیمیایی برای مقابله با آن‌ است. هر چند که در منطقه خودمان حدود چهار سال است که باغداران با استفاده از روش‌های غیرشیمیایی از زیاد شدن این آفت در منطقه جلوگیری می‌کنند.

سرمای خارج از فصل یکی دیگر از عوامل مضر برای محصول پسته

ثریایی اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل مضر برای محصول پسته سرمای خارج از فصل و بارندگی در زمان‌های نامناسب است؛ مثلا فروردین و اردیبهشت زمان مناسب و حیاتی برای گرده‌افشانی پسته است که اگر در آن موقعیت سرما یا باران بیاید، فرایند گرده‌افشانی دچار اختلال می‌شود چون بهترین حالت برای گیاه، گرده‌افشانی در هوای خشک است تا گرده بتواند به خوبی با جریان باد حرکت کند. زمانی که بارندگی و رطوبت و هوای ابری باشد، این عملیات و تلقیح ناقص انجام و باعث پوکی و سقط جنین پسته می‌شود.

وی گفت: نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، پر توقع بودن درخت پسته است. بر عکس اینکه عامه مردم درخت پسته را درختی مقاوم برای هر شرایطی می‌دانند، درخت پسته در هر شرایطی زنده می‌ماند ولی برای به دست آوردن محصول خوب باید حتما به آن رسیدگی کودی شود.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب در ادامه تصریح کرد: متاسفانه اکثر باغداران مراحل تغذیه‌ای را دقیق انجام نمی‌دهند؛ در صورتی که با رعایت دقیق آن حتی می‌توان سال آفت پسته را هم از میان برداشت و هر ساله محصول خوبی برداشت کرد.

ثریایی اظهار کرد: امسال علاوه بر اینکه حداکثر آفت در درختان پسته این منطقه بروز کرد، شهرستان‌های دیگر هم طغیان آفت داشتند که با سم‍‌پاشی‌های کنترل نشده و شیمیایی، تاثیر منفی این سم‌پاشی‌ها بر محصول پسته قوت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه خسارت‌های پسته میلیاردی است و تنها دلیلش هم آب و هوا نیست؛ در بعضی مناطق خود باغداران در بار آمدن این خسارت‌ها دخیل بودند.

شهرستان خوشاب یکی از قطب‌های پسته منطقه است

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب بیان کرد: شهرستان خوشاب یکی از قطب‌های پسته منطقه است و دومین رتبه سطح زیر کشت پسته خراسان رضوی و سومین رتبه از نظر عملکرد را به دلیل جوان‌تر بودن درختان به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: تبدیل شدن به قطب پسته منطقه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله شرایط آب و هوایی، شرایط خاک و کیفیت منابع آبی که بیشترین تاثیر را دارد. منطقه خوشاب به خاطر شوری اکثر منابع آبی توان باردهی محصولی به جز پسته را ندارد و فقط پسته است که می‌تواند در چنین شرایطی مقاومت کند. اینجا دست کشاورز باز نیست که بتواند روی هر محصولی دست بگذارد.

ثریایی گفت: البته تک‌محصولی بودن منطقه هم وضعیت خوبی نیست؛ از این رو به کشاورزان منطقه پیشنهاد کرده‌ایم که در مناطقی که منابع آبی اجازه می‌دهد محصولات دیگر هم کشت کنند. حداقل محصولاتی کشت کنند که با آب و هوای منطقه سازگاری داشته و همه به کشت یک محصول نپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha