• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400102719913
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

جزئیات برگزاری هشتمین همایش ملی قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت

جزئیات برگزاری هشتمین همایش ملی قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: هشتمین همایش ملی قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت در تاریخ 10 بهمن۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد اسلامی خاش و مشهد برگزار می شود.

دکتر سلطانعلی میر در گفت‌وگو با ایسنا- در خصوص محورهای این همایش گفت: محورهای اصلی این همایش «حضرت زینب (س) و قیام عاشورا»،«امام حسین(ع)‌ و تمدن نوین اسلامی»، «مبانی فقهی - کلامی قیام عاشورا» و «کارکردهای تربیتی ـ اجتماعی قیام عاشورا» هستند.

وی اضافه کرد: در محور «حضرت زینب (س) و قیام عاشورا» تبلور خطبه‌های حضرت زینب(س) نزد ادیبان اهل سنت، عزت‌مداری حادثه عاشورا و تبلور آن در سیره حضرت زینب(س) و بانوان نهضت‌ساز در جامعه اسلامی و تأثیرپذیری از حضرت زینب(س) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، امام حسین(ع)‌ و تمدن نوین اسلامی، امت‌گرایی در نهضت عاشورا، تحقق نهضت عاشورا در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای مهندسی فرهنگی امام حسین(ع) و نقش آن در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را از مواردی دانست که ذیل محور «امام حسین(ع)‌ و تمدن نوین اسلامی» در هشتمین همایش ملی قیام تاریخی عاشورا بررسی خواهد شد.

دکتر میر یادآور شد: در ذیل محور مبانی فقهی - کلامی قیام عاشورا هم ویژگی‌های انقلاب عاشورایی، محبت اهل بیت در قیام عاشورا از نگاه مکتب دیوبندی، بررسی فقهی دیدگاه اهل سنت درباره قیام امام حسین(ع) علیه یزید و بررسی ماهیت قیام عاشورا (سیاسی-اعتقادی) در فقه و مذاهب کلامی اهل سنت ارزیابی و بررسی می‌شود.

وی، اسوه‌های اخلاقی قیام عاشورا، نقش قیام عاشورا بر فسادستیزی اجتماعی، تأثیر قیام عاشورا بر رسانه‌های جمعی و آثار ادبی و راهبردهای تربیتی امام حسین(ع) در قیام عاشورا را از موضوعاتی عنوان کرد که ذیل «کارکردهای تربیتی-اجتماعی قیام عاشورا» قرار می‌گیرند.

میر بیان کرد: تاکنون 100 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده و هنوز نیز فرصت ارائه مقاله وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ادامه داد: 3 نمایشگاه جنبی در حاشیه همایش برگزار می شود و پنل ارائه مقالات نیز روز قبل برگزاری انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی شده تا در زمان برگزای این همایش از کتاب چاپ شده خلاصه هفت همایش قبلی نیز رونمایی شود.

میر گفت: در این همایش سخنرانان ملی و بین المللی از کشورهای همسایه حضور خواهند داشت و این همایش هم بصورت مجازی و حضوری برگزار می شود.

وی تاکید کرد: سخنرانان اهل سنت، مشاور رئیس جمهور، ریاست محترم دانشگاه آزاد، نماینده محترم ولی فقیه در استان و دیگر علمای اهل تشیع و تسنن در این همایش حضور دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان یکی از اهداف برگزاری همایش بین‌المللی قیام تاریخی عاشورا را ایجاد همدلی و وحدت بین مذاهب اسلامی عنوان کرد و گفت: امام حسین علیه‌السلام و واقعه کربلا یکی از  مشترکات اسلامی دینی مسلمانان (شیعه و سنی) بوده که نماد ظلم ستیزی و احیاگر اسلام ناب محمدی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، محل برگزاری این همایش را واحدهای دانشگاهی خاش و مشهد عنوان کرد.

وی همچنین از همراهی و مشارکت خوب مردم شهر خاش با دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد خاش در برگزاری این هماش نیز تقدیر و تشکر کرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha