• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400102720357
  • خبرنگار : 71415

میانمار، نشست وزیران خارجه آ سه‌ آن را به تعویق انداخت

میانمار، نشست وزیران خارجه آ سه‌ آن را به تعویق انداخت

بر اساس اعلام چند دیپلمات و مقام دولتی، اختلافات حل نشده میان سران اعضای بلوک آ.سه.ان در مورد تعامل با حاکمان نظامی میانمار باعث ایجاد تعارض میان این اعضا شده و نشست وزیران امور خارجه آ.سه.آن که برای هفته جاری تعیین شده بود به تعویق افتاد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اختلاف نظر در پی چند ماه پر تلاطم پایانی سال ۲۰۲۱ و پس از آنکه سازمان اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آ.سه.‌آن، گام بی‌سابقه‌ای را برای به حاشیه راندن  مین آنگ هلاینگ، رهبر میانمار از نشست رهبران این اتحادیه در واکنش به وقوع کودتای ارتش این کشور و استفاده این ارتش از نیروی مرگبار علیه معترضان میانماری اتخاذ کرد، بالا گرفته است.

عبدالقادر جیلانی، یک مقام وزارت امور خارجه اندونزی گفت که موضوع حساس حضور میانمار در رویدادهای آ.سه. آن حل نشده باقی مانده است.

جیلانی که مدیر کل آسیا، اقیانوسیه و آفریقا در این وزارت خارجه است به خبرنگاران گفت: باید پذیرفت که هنوز برای وحدت پیدا کردن دیدگاه‌ها زمان نیاز است.

او اضافه کرد، با این حال، اقدام کامبوج در به تعویق انداختن جلسه مربوط به افتتاحیه ریاستش بر این بلوک که برای هفته جاری برنامه ریزی شده بود، با توجه به تهدید سویه اومیکرون کروناویرس قابل درک است.

کامبوج هنگام به تعویق انداختن این نشست در چند روز قبل اعلام کرد که مشکلات مربوط به سفر جلوی شرکت برخی وزرای امور خارجه را می‌گیرد.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند کامبوج اعلام کرده است که می خواهد با حاکمیت نظامی میانمار تعامل پیدا کند و از وونا مائونگ لوین، وزیر امور خارجه این حاکمیت دعوت به شرکت در نشست مذکور آ.سه.آن کرده است.

در روزهای اخیر، سیف الدین عبدالله، وزیر امور خارجه مالزی و لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، با ایده دعوت مجدد از حاکمیت نظامی میانمار به نشستهای آ.سه.آن مخالفت کرده و علت این مساله را عدم مشاهده هیچ گونه پیشرفتی در مورد اتفاق نظر پنج ماده ای این بلوک بر سر حل بحران میانمار دانسته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha