• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400102820982
  • خبرنگار : 50405

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه:

باید با در نظر گرفتن منافع ملی، با شرق و غرب رابطه داشته باشیم

باید با در نظر گرفتن منافع ملی، با شرق و غرب رابطه داشته باشیم

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ابراز عقیده کرد: ما باید با در نظر گرفتن منافع ملی، با شرق و غرب رابطه داشته باشیم و تنها بسنده کردن به یکی از این‌ دو، اصلا به مصلحت نیست و تا جایی که ممکن است باید بتوانیم باید در روابط خود مانع‌زدایی کنیم.

دکتر هادی اعظمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حتما سفر آقای رئیسی به روسیه می‌تواند دستاوردهای مثبتی داشته باشد، اظهار کرد: ایران و روسیه در موضوعات مختلف منطقه‌ای با یکدیگر همکاری داشته‌اند؛ که حمایت‌های روسیه از ایران در برجام و همچنین تعامل بین ایران و روسیه در موضوع سوریه، دو نمونه از این همکاری‌ها است. البته به طور کلی با توجه به تجربیات تاریخی، در تعامل با روسیه باید یک سری مراقبت‌های ویژه‌ای را لحاظ کنیم.

وی افزود: روسیه از قدرت‌های بزرگ جهان و یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران محسوب می‌شود. این کشور از موسسین سازمان شانگهای است و به تازگی ایران نیز به عضویت دائم این سازمان درآمده است‌. همچنین روسیه از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که اخیرا شرایط برای عضویت دائم ایران در این اتحادیه نیز فراهم شده است. پیوستن ایران به این سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای که چین و روسیه نیز از اعصای آن‌ها هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند منافع ما را تامین کند و باعث ارتقاء قدرت ملی و توان چانه‌زنی ایران و همچنین بهبود شرایط اقتصادی شود.

رئیس انجمن ژئوپولیتیک ایران با تاکید بر اینکه ما نباید روابط خود را صرفا محدود به شرق کنیم، عنوان کرد: ما باید علاوه بر داشتن رابطه با شرق، روابط خود را با غرب نیز بهبود بخشیم و خود را محدود به یک منطقه جغرافیایی نکنیم. امیدواریم دولت سیزدهم این رویکرد دووجهی را سرلوحه کار خود قرار دهد و همچنین به سیاست همسایگی نیز توجه ویژه کند، کما اینکه شاهد هستیم اخیرا مراودات اقتصادی ما با کشورهای همسایه پررنگ‌تر شده و صادرات ایران به این کشورها حدود ۴۰، ۵۰ درصد رشد کرده است.

اعظمی ابراز عقیده کرد: ما باید با در نظر گرفتن منافع ملی، با شرق و غرب رابطه داشته باشیم و تنها بسنده کردن به یکی از این‌ دو، اصلا به مصلحت نیست و تا جایی که ممکن است باید بتوانیم باید در روابط خود مانع‌زدایی کنیم و شعار نه شرقی نه غربی را به شعار "هم شرقی هم غربی موازنه منطقی روابط" تبدیل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha