• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400102820994
  • خبرنگار : 71477

اجلاس داووس؛ هشدار شی جینپینگ نسبت به عواقب هژمونی و قلدری

اجلاس داووس؛ هشدار شی جینپینگ نسبت به عواقب هژمونی و قلدری

رئیس جمهور چین در جریان سخنرانی خطاب به مجمع جهانی اقتصاد در داووس ضمن آنکه خواستار همکاری برای رسیدگی به چالش‌های جهانی شد، نسبت به رویارویی و پیامدهای فاجعه‌آمیز آن هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دویچه‌وله، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین روز دوشنبه در این سخنرانی به همه کشورهای جهان نسبت به سیاست حمایت از تولیدات داخلی، هژمونی و قلدری هشدارد داد و از آنها خواست تا در رسیدگی به چالش‌های جهانی با یکدیگر همکاری کنند.

وی بدون متهم کردن هیچ کشور خاصی همچنین نسبت به تشدید خصومت ایدئولوژیکی و سیاسی کردن مسائل اقتصادی، علمی و فنی هشدار داد.

شی جینپینگ این اظهارات را در نشست آنلاین مجمع جهانی اقتصاد که به طور معمول در داووس سوئیس برگزار می‌شود، مطرح کرد. رئیس جمهور چین تصریح کرد: تاریخ بارها و بارها ثابت کرده که رویارویی مشکلات را حل نمی‌کند و تنها پیامدهای فاجعه‌آمیزی بار می‌آورد.

وی افزود: سیاست حمایت از تولیدات داخلی و یک‌جانبه‌گرایی نمی‌تواند از هیچ کشوری حفاظت کند. آنها تنها به منافع دیگران و همچنین به منافع آن کشور لطمه می‌زنند. بدتر از این اقدامات مرتبط با هژمونی و قلدری هستند که در طول تاریخ با آنها مواجه می‌شویم. طبیعتا کشورها با یکدیگر اختلافاتی دارند اما رویکرد بده بستان که منافع یک کشور را در ازای منافع دیگران گسترش می‌دهد، کمک‌کننده نخواهد بود.

شی جینپینگ تاکید کرد: اعتماد و همکاری تنها راه برای شکست پاندمی کرونا هستند. حقایق بار دیگر نشان دادند که کشورها به تنهایی نمی‌توانند از پس یک بحران جهانی برآیند بلکه حل چنین بحرانی نیازمند همکاری و اقدام جمعی مشترک است. قایق‌های کوچک در برابر طوفان‌ها دوام نمی‌آورند، اما یک کشتی بزرگ آنقدر قوی است که از چنین طوفان‌هایی عبور کند.

این اظهارات شی جینپینگ در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر موضوعات مختلفی چون حاکمیت تایوان، مالکیت معنوی، تجارت و حقوق بشر مطرح شدند.  

به خاطر پاندمی کرونا، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد با حضور رهبران جهان، مدیران اقتصادی و دیگر افراد بانفوذ به صورت آنلاین در حال برگزاری است. علاوه بر شی جینپینگ، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز  روز دوشنبه در روز نخست این مجمع سخنرانی کردند.

در همین حال آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی کاخ سفید در این نشست شرکت خواهد کرد. نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هم امروز (سه‌شنبه) در این نشست سخنرانی خواهند کرد. اولاف شولتس فردا (چهارشنبه) برای نخستین بار به عنوان صدراعظم آلمان در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha