• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400102821053
  • خبرنگار : 71461

کنگره امامزاده یحیی‌بن زید(ع) برگزار می‌شود

 کنگره امامزاده یحیی‌بن زید(ع) برگزار می‌شود

کنگره امامزاده یحیی‌بن زید(ع) که به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال گذشته برگزار نشد امسال و همزمان با میلاد حضرت فاطمه(س) در ۲بهمن‌ماه کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه(۲۸دی‌ماه) در نشست کنگره ملی امامزاده یحیی‌بن زید(ع) که در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به شخصیت این امامزاده واجب التعظیم، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط سخت بهداشتی، اختتامیه این کنگره به تعویق افتاد و باتوجه به تغییر شرایط در سال جدید، تلاش کردیم این کنگره برگزار شود و از این رو میلاد حضرت فاطمه(س) را برای آغاز این کنگره انتخاب شد.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه در 8000  امامزاده فعالیت دارد، در بین این بقاع‌متبرکه  ۳۹پیغمبر را نیز داریم ‌که برای همگان شناخته شده و مورد احترام هستند که از این میان می‌توان به حضرات دانیال، لوط نبی و... اشاره کرد. باتوجه به این تنوع در بقاع متبرکه سعی داریم با همکاری دانشگاه تهران کار تحقیقاتی را برای شناخت بهتر این پیامبران و امامزادگان داشته باشیم. بسیاری از این امامزادگان در سطح محلی، ملی و برخی هم در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند.

عادل یادآور شد: کرامت‌ها و بزرگواری این امامزادگان بر همگان مشهود است و برخی از این عزیزان ‌شاگردان زیادی را تربیت و برخی به خاطر کارهای علمی و مبارزات حق علیه باطل شهید شدند. همین یحیی بن زید(ع) در همین مسیر یعنی رسوا کردن حکومت بین‌امیه در سن جوانی به شهادت رسید.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد: معرفی این شخصیت‌ها به مردم، نخبگان و فرهیختگان وظیفه ما است، ظرفیتی که برای خدمات اجتماعی و فرهنگی در بقاع متبرکه وجود دارد، باعث شده تا کنگره‌هایی را برگزار کنیم و در کنار آن نیز به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بپردازیم. یکی از عناوین کارهای فاخر علمی برگزاری همین کنگره‌ها است که تا به امروز هم کنگره‌های زیادی داشته‌ایم که اولین آن در سال ۹۲ با عنوان «کنگره بین‌المللی امامزادگان» برگزار شده است.

به گفته وی، آنچه جزو دستاوردهای این کنگره‌ها خواهد بود، ارائه مقالات علمی در خصوص شخصیت امازاده و خود بقاع متبرکه است.

در ادامه این نشست رجبی دوانی دبیر علمی کنگره امامزاده یحیی بن زید(ع) گفت: در فراخوان این کنگره بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه رسیده است. حضرت یحیی(ع) یک امامزاده مبارزه بود که شهادت ایشان تحولی در خراسان ایجاد می‌کند و یکی از عوامل مهم در سرنگونی دولت بنی‌امیه شهادت ایشان بوده است.

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه هم از طریق ایشان حفظ شده است، یادآور شد: در گلستان مقبره‌ای به نام ایشان واقع شده است که اهل تسنن هم در آنجا زندگی می‌کنند و این خود عاملی برای وحدت بین شیعه و سنی شده است زیرا همگان برای ایشان احترام خاصی قائل هستند.

در بخش پایانی این نشست، حجت‌الاسلام ‌مهرابی‌فرد مدیرکل اوقاف گلستان در خصوص زمان برگزاری این کنگره گفت: این‌ کنگره بین‌المللی از روز دوشنبه هفته آینده(۲ بهمن‌ماه) همزمان با میلاد خضرت زهرا(س) در محل دانشگاه گنبد کاووس با حضور اساتید برجسته آغاز خواهد شد و اختتامیه این کنگره شامگاه چهارشنبه (۴ بهمن‌ماه) در محل این امامزاده با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به شکل تجلیلی و با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری و امام‌جمعه قم و حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و شخصیت‌های لشگری و کشوری برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: توانسته‌ایم با هماهنگی جامعه المصطفی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) میهمانان خارجی را هم در این کنگره داشته باشیم.

مهرابی‌فرد در ادامه اضافه کرد: پیش از این مراسم مقدمه‌ای برای برگزاری این کنگره در دبیرخانه و کارگروه‌ها انجام شده که از جمله آن می‌توان ‌به شب شعر، مسابقات قرآن و شمیم خدمت (کارگاه اشتغال‌زایی برای بانوان بی‌سپرست و ‌بسته‌بندی صنایع غذایی) اشاره کرد. برنامه‌ محرومیت‌زدایی در دستور کار این امامزاده است و قرار است کار تاسیس درمانگاهی با ویزیت رایگان برای بیماران اهالی این منطقه تاسیس شود، همچنین طرح کمک مومنانه و کمک به ازدواج جوانان هم در دستور کار داریم.

به گفته مدیرکل اوقاف گلستان، باتوجه به محدودیت‌های کرونایی بخشی از میهمانان به صورت حضوری و بخشی هم به صورت ‌مجازی می‌توانند در این کنگره حضور داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha