• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400102821111
  • خبرنگار : 71129

وزیر خارجه آلمان در مسکو: روابط با روسیه مهم است

وزیر خارجه آلمان در مسکو: روابط با روسیه مهم است

وزیر امور خارجه آلمان امروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه روابط خوب هیچ جایگزینی ندارند، گفت: روابط با روسیه برای دولت جدید برلین مهم است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان پیش از گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود در مسکو گفت: در جریان سفرم، مایلم تاکید کنم که رابطه با روسیه برای دولت فدرال جدید و شخص من چقدر مهم است.

وی ادامه داد: هیچ جایگزینی برای روابط خوب و باثبات بین مسکو و برلین وجود ندارد. می‌خواهم به کار بر روی این وظیفه ادامه دهم. در اینجا من به نمایندگی از دولت فدرال آلمان صحبت می‌کنم.

لاوروف نیز گفت:‌ روسیه علاقه‌مند به روابط بسیاری سازنده با آلمان و غلبه بر مشکلات مضاعف با دولت جدید این کشور است.

وزیر خارجه روسیه نیز پیش از این دیدار گفت:‌ ما تمایل داریم تا روابط بسیار سازنده‌ای با برلین داشته باشیم.

در همین حال رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت که او درباره پیشنهادات روسیه روی تضمین‌های امنیتی با همتای آلمانی خود گفت‌وگو کرد.

لاوروف به خبرنگاران گفت: ما درباره سیاست ناتو برای "مهار" روسیه ابراز نگرانی کردیم و در این خصوص، با جزئیات کافی در مورد ابتکارات مطرح شده توسط طرف روسی در مورد هماهنگ‌سازی تضمین‌های امنیتی قابل اعتماد قانونی و الزام‌آور صحبت کردیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین پس از دیدار با وزیر خارجه آلمان در مسکو به خبرنگاران گفت که توجه همکاران آلمانی خودش را به تلاش‌های غیرسازنده برای سیاسی کردن پروژه نورد استریم ۲ جلب کرده است.

در همین حال وزیر خارجه آلمان در مورد تجمع نظامیان روس در نزدیکی مرز اوکراین تاکید کرد: برلین تجمع سربازان روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین را یک تهدید قلمداد می‌کند.

آنالنا بربوک پس از ملاقات با لاوروف گفت: در هفته‌های اخیر، بیش از صدها هزار نیرو و تجهیزات نظامی روسیه بدون هیچ دلیل آشکاری گردآوری شده است و سخت است که این را یک تهدید تصور نکنیم.

به گفته بربوک، برلین آماده مذاکره جدی با روسیه در خصوص گام‌های مشترک به منظور تضمین امنیت است. او به خبرنگاران در مسکو گفت: روسیه تضمین‌های امنیتی می‌خواهد و سرگئی لاوروف در مذاکراتش بار دیگر روی این مساله تاکید کرد. ما آماده گفت‌وگوی جدی بر پایه توافق‌ها و گام‌های مشترک هستیم که امنیت اروپایی مشترک ما را تقویت خواهد کرد.

در کنفرانس خبری مشترک هم، بربوک گفت تجمع نیروهای روس در نزدیکی اوکراین "هیچ دلیل قابل درکی" ندارد. او همچنین مستقیما به پرونده الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون محبوس روسیه و تعطیلی پرنفوذترین گروه مردم‌ نهاد روسیه موسوم به مموریال اشاره کرد.  

وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت: اگر قوانینی وجود نداشته باشد که همه بتوانند به آن تکیه کنند، امنیت در خانه مشترک اروپایی ما وجود نخواهد داشت.

او با اشاره به احتمال تحریم‌هایی که با کشورهای غربی مورد بحث قرار گرفته است، گفت: و ما هیچ چاره‌ای نداریم جز پیروی از آنها، جتی اگر بهای اقتصادی سنگینی وجود داشته باشد.

در کنفرانس خبری امروز لحن لاوروف آشتی‌جویانه بود و گفت که این مذاکرات نشان داد امکان حرکت آرام آرام در جهت مثبت وجود دارد. او همچنین آسیب‌های ناشی از احساسات ضد روسی در بروکسل و "گروه کشورهای ضد روسیه در اتحادیه اروپا" را محکوم کرد. او همچنین خواستار حل و فصل بن‌بست پیرامون خط لوله نورد استریم ۲ شد که هنوز توسط یک نهاد نظارتی آلمانی در دست بررسی است.

لاوروف گفت: ما توجه همکاران آلمانی خود را به بی‌ثمری تلاش‌ها برای سیاسی کردن این پروژه معطوف کردیم.

در اقدامی که تا حدی تعجب‌برانگیز بود، لاوروف همچنین به حوزه بالکان، جایی که یک رهبر صرب حامی روسیه به تازگی هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، اشاره کرد. او گفت: ما و آلمان هر دو منافع مشترکی داریم که وضعیت بالکان بر اساس یک سناریوی مثبت توسعه یابد.

آنالنا بربوک در مسکو همچنین در پیامی توییتری نوشت، برلین خواستار روابط دیپلماتیک باثبات است و آماده گفت‌وگوی صادقانه روی گام‌هایی برای امنیت بیشتر برای همه در اروپاست. چارچوب ما اصول بنیادین نظم صلح و امنیت ماست.

در همین حال سرگئی لاوروف تاکید کرد که کشورش به دنبال بهانه‌تراشی برای درگیری بر سر اوکراین نیست. او گفت: در پیامد آنچه شما گفتید، آلمان ما را تهدید می‌کند، نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که دولت آلمان در هر شرایطی چه اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد. ما هیچ دلیلی برای ایجاد نوعی وضعیت درگیری جدید ارائه نکرده‌ایم، در گذشته این کار را نکرده‌ایم و اکنون هم انجام نمی‌دهیم.

در ادامه وزیر خارجه آلمان گفت که طرفین هر کاری برای احیای نشست‌های فرمت نرماندی انجام می‌دهند. او گفت: ما وزرای خارجه، هر کاری برای آغاز گام‌هایی در این مسیر در سریعترین زمان ممکن برای برگزاری یک نشست فرمت نرماندی انجام می‌دهیم.

او همچنین تاکید کرد که اروپا نیاز دارد که روسیه یک شریک قابل اعتماد باشد که تامین گاز را برای سال‌ها تضمین کند. به گفته او، اتحادیه اروپا همچنین علاقه زیادی به مشارکت در تحقق پتانسیل روسیه در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر دارد. بربوک گفت: ما می‌توانیم در آن زمینه همکاری کنیم و اقتصاد خود را در مسیری پایدار قرار دهیم.

لاوروف هم در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که همتای آلمانی خودش توضیح داده که مسکو نمی‌تواند الزامات مرتبط با ارتش روسیه در اراضی خودش را بپذیرد. لاوروف به خبرنگاران گفت: ما همچنین توضیح دادیم که تشدید تنش که اکنون از زبان بسیاری از سیاستمداران غربی شنیده می‌شود و به معنای حضور نیروهای خودی در خاک خود و انجام فعالیت‌های آموزشی رزمی لازم است که هر کشوری انجام می‌دهد، به چه معناست و توضیح دادیم که ما نمی‌توانیم برخی از مطالبات را در مورد اقدامات نیروهای مسلح و سرزمین خودمان بپذیریم.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، دلیلی وجود دارد که باور شود دولت کنونی آمریکا درباره اوضاع اوکراین واقع‌بین‌تر است. اما او افزود: در این مرحله ما دلایلی داریم که باور کنیم دولت فعلی در مورد وضعیت پیرامون حل و فصل مناقشه اوکراین واقع‌بین‌تر است، به ویژه و اول از همه، نیاز به حل مساله و مشکل وضعیت ویژه دونباس را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha