• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400102821129
  • خبرنگار : 50181

یک مسئول:

شناسایی 44 واحد آلاینده در کرمانشاه/ 44 درصد فاضلاب استان تصفیه می‌شود

شناسایی 44 واحد آلاینده در کرمانشاه/ 44 درصد فاضلاب استان تصفیه می‌شود

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست کرمانشاه از وجود 44 واحد آلاینده صنعتی در استان خبر داد.

طاهر هاشمی در نشست خبری امروز (28 دی) که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، از وضعیت آلودگی هوای شهر کرمانشاه یاد کرد، افزود: از ابتدای امسال شهر کرمانشاه 19 روز هوای غیراستاندارد داشته است.

وی با اشاره به کاهش روزهای آلوده کرمانشاه، گفت: در سالیان نه چندان دور مانند سال 1388 کرمانشاه 120 روز هوای غیراستاندارد داشت.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست کرمانشاه گرد و غبار را یکی از مهمترین عوامل آلوده شدن هوای کرمانشاه دانست و تاکید کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر روند گرد و غبار کاهشی شده که عوامل طبیعی مهمترین دلیل آن بوده است.

هاشمی از وجود 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح استان یاد کرد که به صورت لحظه‌ای غلظت انوع ذرات آلاینده را پایش می‌کنند و ادامه  داد: این ایستگاه‌ها در شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، پاوه و کنگاور قرار دارند.

به گفته این مسئول، این ایستگاه‌ها همگی فعال هستند و داده‌های آنها مرتبط ارزیابی و پایش می‌شود.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه سپس از وضعیت آلودگی صنایع استان هم یاد کرد و ادامه داد: عمده صنایع بزرگ مانند سیمان، نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی سیستم‌های پایش آنلاین یعنی چیزی مشابه ایستگاه‌های سنجش آلودگی دارند که مدام میزان خروجی آنها را کنترل می‌کند و اگر از وضعیت استاندارد خارج شوند، ما در جریان قرار می‌گیریم.

هاشمی معتقد است، در استان کرمانشاه به لحاظ پیگیری وضعیت آلودگی صنایع  و خروجی واحدها چه از نظر آلودگی هوا، چه خاک و چه آب بسیار خوب عمل شده است.

وی تعداد کنونی صنایع آلاینده استان را نیز 44 مورد اعلام کرد که اخطارهای لازم به آنها داده شده و جرائمی هم برای این واحدها لحاظ می‌شود و عنوان کرد: این واحدها ملزم هستند نسبت به اصلاح سیستم‌های خود اقدام کنند.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه به وضعیت مصرف مازوت توسط صنایع بزرگ هم اشاره کرد و گفت: مازوت به خودی خود سوخت بدی نیست و اگر گوگردزدایی شده و سبک باشد، یکی از مناسب‌ترین سوخت‌ها به شمار می‌رود که از نظر اقتصادی هم صرفه بیشتری دارد.

هاشمی با بیان اینکه کوره برخی صنایع بزرگ بر پایه مازوت ساخته شده، خاطرنشان کرد: اگرچه جایگزینی مازوت با گاز در برنامه است، اما این روند زمان‌بر خواهد بود.

وی سپس از وضعیت آلودگی رودخانه‌های استان و ورود فاضلاب به رودها یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون نزدیک به 44 درصد فاضلاب جمعیت دو میلیون نفری استان کرمانشاه تصفیه شده که این عدد در شهر کرمانشاه 35 تا 36 درصد است.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از فعالیت هشت تصفیه‌خانه فعال در سطح استان یاد کرد و ادامه داد: معضل اصلی مربوط به شهر کرمانشاه است که تا ساماندهی فاضلاب شهر صورت نگیرد، آلودگی رودخانه‌ها ادامه خواهد داشت.

هاشمی اعتبار مورد نیازی که شرکت آب و فاضلاب برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه اعلام کرده را شش هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قطعا تامین این اعتبار دشوار است و تا پول نباشد نمی‌توان کاری از پیش برد.

موضوع دیگری که هاشمی به آن اشاره کرد توانایی رودخانه‌ها در خودپالایی بود و یادآور شد: اگر فاضلابی که وارد رودخانه می شود صرفا فاضلاب انسانی باشد، توسط خود رودخانه پالایش خواهد شد، اما اکنون شاهد ورود فاضلاب شهری به رودخانه‌ها هستیم که نه تنها فاضلاب انسانی بلکه فاضلاب صنوف مانند کارواش‌ها، ریخته گری‌ها، قالیشویی‌ها و ... را نیز شامل می‌شود و توان خود پالایی رودخانه را می‌گیرد.

وی گفت: با وجود همه این موارد اگرچه ورود پساب به رودخانه‌های کرمانشاه را داریم، اما برخی رودخانه‌ها مانند "سیروان" در استان هم هستند که آلودگی جدی ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha