• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400102821189
  • خبرنگار : 71516

پشت پرده سفر پسر السیسی به اراضی اشغالی

منابع مصری پشت پرده سفر پسر رئیس جمهور مصر به اراضی اشغالی در رأس یک هیئت امنیتی را فاش کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه عربی ۲۱، محمود السیسی، پسر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر که از رهبران دستگاه اطلاعات مصر است یکشنبه به همراه یک هیئت امنیتی به اراضی اشغالی رفت تا با مسئولان امنیتی اسرائیل دیدار کند. به گفته منابع پسر سیسی که نفوذ گسترده‌ای در دستگاه اطلاعات مصر دارد در این سفر تنها نبود و به همراه هیئتی از مسئولان پرونده اسرائیل و فلسطین به اراضی اشغالی رفت.

پسر السیسی شخصیت اول ناظر بر پرونده روابط با اسرائیل است. به گفته این منابع این اولین باری نیست که محمود السیسی به اراضی اشغالی سفر می‌کند. وی پیشتر نیز به همراه عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر به اراضی اشغالی سفر کرده بود.

منابع اعلام کردند، در دوره کنونی تماس‌ها میان مسئولان دستگاه اطلاعات مصر و همتایان اسرائیلی‌شان برای انجام اصلاحاتی در برخی بندهای مرتبط با توافقنامه کمپ دیوید قبل از نشست کمیته نظامی مشترک میان دو طرف افزایش یافته است. مصر برنامه‌ای برای ایجاد منطقه صنعتی در استان سینای شمالی در نزدیکی مرز با نوار غزه دارد. به گفته این منابع دستور کار دیدار دو طرف علاوه بر تکمیل مذاکرات درباره اصلاحات در توافقنامه، تحرکات مصر درباره بازسازی غزه است. از جمله پرونده‌هایی که پسر سیسی در بررسی آن مشارکت کرده است مقدمه چینی برای برگزاری نشست چهار جانبه روسای اطلاعات مصر، اردن، اسرائیل و فلسطین برای احیای روند مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.

مصر و دولت رژیم صهیونیستی نوامبر از اصلاح برخی بندهای توافقنامه کمپ دیوید که سال ۱۹۷۹ میان دو طرف امضا شد خبر دادند. طبق معاهده صلح شبه جزیره سینا به سه منطقه الف ب ج تقسیم می‌شود و مصر حق ورود هواپیماها و سلاح سنگین به منطقه در مجاورت با مرزهای اسرائیل را ندارد و همچنین تعداد سربازان مصری مستقر در آنجا نباید بالغ بیش از ۷۵۰ نیرو باشد اما براساس یکی از بندهای این توافقنامه بر اساس درخواست یکی از دو طرف و توافق بین آن‌ها می‌توان اقدامات امنیتی را در این مناطق اتخاذ کرد. تل‌آویو از چند سال پیش با افزایش تعداد نیروهای مصر در سینا در راستای عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی موافقت کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha