• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400102921569
  • خبرنگار : 50134

فارغ از کار در آرزوی پشت میز نشینی!

فارغ از کار در آرزوی پشت میز نشینی!

ایسنا/آذربایجان غربی بدنبال گسترش جوانانی که از تحصیلات آکادمیک برخوردار هستند در جامعه میزان تقاضا برای شغل به ویژه کارهای دولتی به شدت افزایش می یابد.

این فرهنگ و نگرش داشتن شغل اداری و دولتی به یک آفت در جامعه تبدیل شده و در کنار این نگرش؛ باتوجه به مسایل و مشکلات  اقتصادی تمایل برای مشاغل فنی،تولیدی و کار آفرینی کاهش یافته است.

طبق نظر کارشناسان و متخصصان امر دلیل عمده گسترش تمایلِ اشتغال به شغل پشت میز ی و اداری ناشی از عدم توجه به ارائه آموزش مهارت های شغلی به فارغ التحصیلان دانشگاهی است ، مهارت های که اگر به دانشجویان در زمان تحصیل ارائه می شد بعد فارغ التحصیلی در سریع ترین زمان ممکن جذب بازار کار می شدند و آینده کاری بهتری نسبت به شغل اداری داشتند.

جوانان بدنبال کار اداری هستند

حسنی دارنده یک کارگاه مبل سازی، نزدیک ۲۰سال است که در شغل  مبل سازی و محصولات چوبی مشغول است و دیپلم فنی دارد، به ایسنا گفت: در کنار درس خواندن شاگردی هم می کردم و بعد از اینکه دیپلم گرفتم با اندک سرمایه شروع به کار کردم.

این تولید کننده محصولات چوبی با اشاره به اینکه یک شاگرد دارد و می تواند ۳نفر دیگر را نیز در کارگاه خود مشغول به کار کند ، یاد آور شد: متاسفانه با وجود مشکلات اقتصادی و بیمه می توانم چند نفر دیگر را قبول کنم که در کنار من این حرفه را بیاموزند و برای خود کسب وکار راه بیاندازند اما متاسفانه جوانان دنبال کار اداری و پشت میز نشینی هستند.

حسنی اظهار کرد: چند مورد جذب نیرو داشتم اما بعد چند ماه از کارکردن منصرف شدند، چراکه می گفتند من چند سال درس نخوانده ام که مبل بسازم.

وی ادامه داد: متاسفانه جوانان هیچ مهارتی در مدرسه و دانشگاه کسب نمی کنند و انتظار دارند با مدرک دانشگاهی خود در ادارات دولتی کار کنند و شغل راحت داشته باشند.

تقاضا برای کار فنی کم است

رضایی دارای یک شرکت تولیدی در شهرک صنعتی ارومیه در گفت وگو با ایسنا افزود: در این مجموعه ۹نفر مشغول به کار هستند که اگر سفارش بیشتر شود می توان افزایش نیرو هم داشت.

وی با اشاره به اینکه در این واحد ۵۰درصد به نیروی متخصص و ۵۰درصد کارگر نیاز داریم، تصریح کرد: اما متاسفانه هرکسی برای کار می آید به دلیل داشتن مدرک دانشگاهی برای خود افت می داند که در کارخانه کار کند.

وی با اشاره به اینکه کار فنی کمتر تقاضا دارد و همه دنبال کار اداری و پشت میز نشینی هستند، یاد آور شد: جوانان باید بدانند که کار اداری محدود است و قرار نیست همه جذب ادارات بشوند باید برای داشتن شغل مناسب در کنار درس ، کار فنی و مهارت یاد بگیرند، چرا که جامعه برای توسعه به تولید و کار افرینی نیاز دارد. 

نرخ بیکاری در آذربایجان غربی بالاتر از میانگین کشوری

ابوالفضل عبادی، مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا افزود: طبق آمار نرخ بیکاری در پاییز سال جاری در استان ۱۲.۱درصد اعلام شد در حالی که متوسط  نرخ بیکاری در کشور ۸.۹ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه اشتغال در آذربایجان غربی بیشتر کشاورزی است، تصریح کرد: رتبه استان در نرخ بیکاری کشور در پاییز سال جاری جایگاه ۲۸ اعلام شد.

عبادی خاطر نشان کرد: نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۱۳.۳ درصد و رتبه استان در کشور ۲۵بود.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی اظهار کرد: سهم اشتغال استان در سال گذشته در بخش کشاورزی ۳۳.۱درصد، صنعت ۲۵.۴درصد و خدمات ۴۱.۵درصد اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به محرومیت های اقتصادی استان توجه به مهارت آموزی در کنار ارائه تسهیلات ارزان قیمت می توان بخشی از بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان استان را حل کرد.

به گزارش ایسنا؛ این فرهنگ  که تنها راه رسیدن به اشتغال فقط داشتن شغل اداری و پشت میز نشینی است، باید با مهارت آموزی و ارتباط دانشگاه و صنعت جای خود را به کار افرینی ، توسعه کارهای فنی و مشاغل خانگی بدهد.

همچنین دولت باید نگاه خود را از ارائه صرف تئوری دروس مدرسه و دانشگاه تغییر و  نظام آموزشی را به سمت مهارت محوری سوق دهد و در این راه قدم های جدی تری بردارد؛ چرا که اگر این نگرش از پایه تغییر کند و فرهنگ سازی شود دانشجویان که نیروی خلاق و فعال یک جامعه هستند، دیگر زمان طلایی عمر خود را بجای کار و اشتغال صرف جست وجو برای جذب در ادارات و دستگاه های دولتی نمی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha