• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400102922040
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک نماینده مجلس:

در تجاری‌سازی علم ضعیف عمل کردیم

در تجاری‌سازی علم ضعیف عمل کردیم

ایسنا/قزوین رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: ایران در مقوله تولید علم در منطقه رتبه بالایی دارد و در سطح بین‌المللی نیز در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد که سرعت علمی و وضعیت مطلوب آن خروجی وزارت علوم و آموزش و پرورش است، ولی در تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی ضعیف عمل کردیم، در حقیقت تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی آن به خوبی انجام نشده است.

روح الله عباسپور در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) که امروز چهارشنبه ۲۹ دی در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تجاری‌سازی علم و تربیت نیروی انسانی ازجمله مأموریت‌های دانشگاه است؛ رسالت نظام آموزشی در کشور بسیار سنگین است و رسالتش تولید علم، تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی علم با توجه به تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: ایران در ادوار مختلف برنامه‌های مختلفی را برای رشد و توسعه کشور برنامه‌ریزی کرده است اما باید بگوییم که در بسیاری از مواقع توفیقاتی حاصل نشده است چون رشد و توسعه را محور امور قرار ندادیم؛ با مطالعه برنامه کشورهای توسعه یافته می‌بینیم نظام آموزشی و تولید علم، محور توسعه آن‌ها بوده است به همین دلیل مقام معظم رهبری تأکیدات اساسی در این حوزه دارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر نظام آموزشی و تربیتی کشور اصلاح شود می‌توانیم بگوییم جامعه اصلاح می‌شود؛ جامعه‌نگری و نگاه فردی به جامعه در حوزه مأموریت نظام آموزش‌عالی کشور مهم است.

وی با تأکید بر اینکه مراکز علمی در بحث فرهنگسازی و تقابل با هجمه فرهنگی توفیقاتی نداشتند، تصریح کرد: در اسلام هم به جامعه و هم به فرد توجه می‌شود که در حوزه آموزش‌عالی کشور نیز باید به آن توجه داشته باشیم، امروز تجلی شبیخون فرهنگی را در فضای مجازی می‌بینیم که متأسفانه نظام آموزشی شامل آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور در این عرصه موفق عمل نکردند و توفیقات خوبی نداشتند.

عباسپور اظهار کرد: ایران در مقوله تولید علم در منطقه رتبه بالایی دارد و در سطح بین‌المللی نیز در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد که سرعت علمی و وضعیت مطلوب آن خروجی وزارت علوم و آموزش و پرورش است، ولی در تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی ضعیف عمل کردیم، در حقیقت تبدیل علم به فناوری و تجاری‌سازی آن به خوبی انجام نشده است؛ باید دانشگاه و صنعت را با یکدیگر عجین کرد که نمونه موفق این مقوله را در صنعت دفاعی کشور مشاهده می‌کنیم و باید سایر بخش‌ها از آن الگو بگیرند.

وی اشاره کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مأموریتی دارد که باید دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهد نام امام خمینی (ره) بر این دانشگاه گذاشته شده است و این دانشگاه، بین‌المللی است بنابراین باید تأثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی به ویژه در جهان اسلام را داشته باشد. این دانشگاه شخصیت‌های علمی بزرگی دارد که باید از آن‌ها برای پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده کرد.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس بیان کرد: امروزه باید ببینیم جایگاه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در جبهه مقاومت کجاست؟ در سال‌های نه چندان دور ۲ هزار دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه تحصیل می‌کردند اما هرچه از عمر این دانشگاه می‌گذرد نقش آن کمرنگ می‌شود در حالی که نقش این دانشگاه در جهان اسلام باید تجلی داشته باشد؛ متأسفانه امروزه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را در عرصه بین‌المللی مشاهده نمی‌کنیم. مسئولین دانشگاه دلیل عدم حضور دانشجویان غیرایرانی را نبود خوابگاه اعلام کردند که جواب مناسبی برای ما نیست.

عباسپور گفت: مراکز علمی و دانشگاهی باید محور رشد و توسعه قرار گیرند اگر مدیریت جدید دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بتواند جایگاه این دانشگاه را به خوبی تعریف کند مأموریت‌ها شناخته خواهد شد، مسئولین دانشگاه هرجا احساس کردند که نمایندگان و مسئولین می‌توانند کمک و حمایت داشته باشند به ما اعلام کنند؛ از معاون وزیر نیز می‌خواهیم جایگاهی برای دانشگاه بین‌المللی تعریف کنند، وزارت علوم باید بداند این دانشگاه جایگاه جهانی دارد و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha