• شنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400110201020
  • خبرنگار : 71661

انتقاد پکن از هشدارهای آمریکا و ژاپن نسبت به توانایی‌های هسته‌ای چین

انتقاد پکن از هشدارهای آمریکا و ژاپن نسبت به توانایی‌های هسته‌ای چین

چین به هشدار آمریکا و ژاپن نسبت به توانایی‌های فزاینده هسته‌ای پکن، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، آمریکا و ژاپن اخیرا در بیانیه‌ای در باب "معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای"، از چین خواستند شفافیت را افزایش و خطرات هسته‌ای را کاهش دهد.

در این بیانیه آمده است: با توجه به تداوم افزایش توان هسته‌ای چین، آمریکا و ژاپن از این کشور می‌خواهند تا ... خطرات هسته‌ای را کاهش داده، شفافیت را افزایش دهد و روند خلع سلاح هسته‌ای را در پیش بگیرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این بیانیه گفت، آمریکا خطر بزرگتری است.

وی افزود: همانطور که همه می‌دانیم، این آمریکاست که با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته‌ترین انبار هسته‌ای، بزرگترین خطر را متوجه ثبات جهانی می‌کند و سامانه‌های دفاع موشکی خود را در سراسر جهان مستقر کرده است.

او در ادامه گفت: آمریکا، علیرغم در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته‌ترین زرادخانه هسته‌ای جهان، هنوز هم چندین تریلیون دلار برای ارتقاء "سه‌گانه هسته‌ای" خود سرمایه‌گذاری کرده، سلاح‌های هسته‌ای کم‌اثر را توسعه داده و آستانه استفاده از سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

او گفت که آمریکا باید پیش از انتقاد از چین، "حواسش به کار خودش باشد" و انبارهای هسته‌ای‌اش را کاهش دهد تا الگویی برای دیگر کشورها باشد.

وی تاکید کرد که سلاح هسته‌ای برای چین نقش دفاعی داشته و این کشور هرگز اولین سلاح هسته‌ای را شلیک نخواهد کرد.

ژائو لیجیان همچنین ژاپن را به دلیل انبار کردن مقادیر زیادی از پلوتونیوم در سطح سلاح هسته‌ای و "تلاش شدید برای بازداشتن آمریکا از اتخاذ سیاست عدم استفاده اولیه" مورد انتقاد قرار داد.

او گفت: اگر طرف ژاپنی واقعا حامی کنترل سلاح هسته‌ای و رویکرد عدم اشاعه است، باید نگرشی متناسب داشته و پاسخگوی نگرانی‌های بین‌المللی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha