• شنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400110201046
  • خبرنگار : 30054

برش لیزری فلزات چگونه انجام می‌شود؟

برش لیزری فلزات چگونه انجام می‌شود؟

از قدرت و توانایی لیزر برای اهداف زیادی استفاده می ‌شود. یکی از روش ‌های استفاده از آن‌ جهت برش صفحات فلزی است که توسط دستگاه لیزر فلزات انجام می‌شود.

 به گزارش ایسنا بنابر اعلام نوین تاک لیزر، فولاد نرم، فولاد ضد زنگ، ورق‌ های آلومینیومی و طیف وسیعی از فلزات که در اکثر صنایع کاربرد دارند همگی متریالی هستند که دستگاه‌ های لیزر صنعتی توانایی برش، سوراخ کردن، حکاکی و جوشکاری آن ‌ها را دارند. آشنایی با اجزا و قطعات و چگونگی عملکرد و روش کار دستگاه برش فلزات برای متقاضیان خرید دستگاه لیزر فلزات خالی از لطف نیست.

در این مقاله برآنیم اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

نحوه کار دستگاه برش لیزری فلزات

لیزر یک پرتو نور متمرکز است که انرژی بسیاری را روی یک منطقه کوچک با قطر کوچکتر از یک میلی ‌متر متمرکز می‌کند. این فرآیند در دستگاه لیزر فلزات طبق عملیات خاصی صورت می پذیرد.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، موادی که در مقابل پرتوهای لیزر قرار گرفته اند می‌سوزند، ذوب می ‌شوند و یا تبخیر شده و سوراخی روی آنها ایجاد می ‌شود.

این پرتوهای لیزر از چند گاز که در تیوب دستگاه قرار دارند با تحریک و تخلیه الکتریکی ایجاد می ‌شوند. آینه ‌هایی که در دستگاه تعبیه ‌شده، سبب بازتاب پرتو های نور شده و این فرآیند انعکاس درونی نور را تقویت می ‌کند تا زمانی‌ که انرژی آن به‌ حدی برسد که به ‌عنوان جریان نور تک ‌رنگ و منسجم که با نام لیزر شناخته می شود از آینه دستگاه عبور کرده و توسط لنز دستگاه در نقطه ایی متمرکز شده و از دستگاه خارج شود.

 حال این لیزر توانایی و چگالی انرژی بالایی برای اهداف برش فلزات سخت و ضخیم را دارد. قطر پرتو لیزر در باریک‌ترین نقطه حدود 0/32 میلی‌متر است و این پرتو قدرت و سرعت بالا که فاکتوری مهم برای صنایع تولیدی به شمار می آید را فراهم می کند.

دستگاه ‌های CNC که در دستگاه ‌های لیزر صنعتی تعبیه‌ شده اند وظیفه هدایت پرتو لیزر را بر عهده دارند.

 این دستگاه قادر است الگوهای برشی را که توسط نرم ‌افزار های کنترل عددی به آن اعمال می‌شود را اجرا کرده و پرتو لیزر را در جهت پیروی از این الگوی طراحی ‌شده هدایت کند.

اجزای دستگاه لیزر فلزات

دستگاه لیزر سیستمی پیچیده و منسجم دارد. این قطعات شامل موارد زیر است:

منبع انرژی از قسمتی به نام سورس دستگاه لیزر تأمین می‌ شود. ژنراتور های لیزری، منبع انرژی تجهیزات لیزری هستند و از گران‌ قیمت ترین قطعه محسوب می ‌شوند به طوریکه ارزش نیمی از دستگاه‌ های لیزر به این سیستم وابسته ‌است.

قسمت بدنه که محل قرارگیری میز کار و بخش‌ های مکانیکی دستگاه است و هد دستگاه موتور سرور و قطعات انتقال همگی در این قسمت قرار دارند.

همانگونه که اشاره شد سیستم CNC، ابزاری برای کنترل هد ماشین جهت دستیابی به الگوی برش دقیق و حرکت برنامه ‌ریزی ‌شده آن بر روی میز کار است.

 این حرکت هدایت‌ شده هد روی محور X،Y وZ و همچنین توانایی کنترل قدرت خروجی لیزر همگی به لطف وجود سیستم CNC میسر می ‌شود.

آینه و لنز دستگاه که نقش تشدید، تقویت و متمرکزسازی پرتوهای نور خروجی و تبدیل آن به لیزر را بر عهده دارند.

سورس و ژنراتور دستگاه لیزر به‌ هنگام فرآیند تبدیل انرژی دمایی بالایی تولید می ‌کنند.

 این گرما توسط دستگاه چیلر و آب خنک‌کننده آن گرفته می ‌شود تا ژنراتور بتواند به ‌خوبی کار کند و آسیبی به قطعات درونی دستگاه نیز وارد نشود.

 جلوگیری از تغییر شکل و شکستن لنز و اطمینان از ثبات کیفیت پرتو لیزر نیز از دیگر وظایف این قسمت است.

هد دستگاه برای خروجی لیزر تعبیه‌ شده است. این هد و نازل آن روی محوری که روی میز کار است می‌تواند طبق برنامه حرکت کرده و فرآیند برش را انجام دهد.

 محل قرارگیری هد و ارتفاع آن از سطح متریالی که قرار است برش بخورد کاملاً نسبت به جنس و ضخامت ماده متفاوت است و می‌توان آن را با CNC تنظیم و کنترل کرد.

 سایر قطعات دستگاه شامل: سیلندر، کمپرسور هوا، فیلتر، قسمت کنترل پنل، مخزن گاز و دستگاه خشک‌کن و ... است.

برش لیزری فلزات چگونه انجام می‌شود؟

کاربرد و مزایای برش لیزری فلز

برش فلزات به وسیله دستگاه برش لیزر به دلیل دقت بالا در بسیاری از شاخه ‌های صنایع کاربرد دارد. از صنایع بزرگ مانند خودروسازی، کشتی‌سازی تا صنایع دقیق تولید کالای پزشکی و صنایع ظریفی همچون جواهر سازی و تولید قطعات الکترونیکی همگی از این ویژگی کاربردی لیزر برای برش قطعات مختلف و فلزات متنوع استفاده می ‌کنند.

 برش فلزات به وسیله لیزر مزایای زیادی به ‌همراه دارد که شامل موارد زیر است:

  • اعمال حرارت کم روی فلز 
  • در طول فرآیند، اطراف حوضچه برش فلز دچار تغییر شکل نخواهد شد
  • سرعت بالا
  • کیفیت و دقت بالا
  • انعطاف‌ پذیری در ایجاد انواع اشکال
  • کارکرد متنوع
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین

به صورت کلی نمی‌توان نقش مؤثر و مفید دستگاه های لیزر را برای پردازش انواع مواد چه فلزات و چه غیرفلزات را نادیده گرفت. استفاده از تکنولوژی لیزر به امری لازم برای صنایع بزرگ و کوچک تبدیل گشته است، لذا جهت توسعه کسب و کار و تجارت خود و افزایش بهره وری و افزایش روند تولید ملزم به بروز رسانی تکنولوژی و دستگاه های خود هستید.

شرکت نوین تاک لیزر پیشرو در واردات، تولید و عرضه انواع دستگاه های لیزر صنعتی اعم از دستگاه برش، حکاکی و جوش فلزات و غیرفلزات آماده همکاری با صنعتگران داخلی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی این شرکت مراجعه نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha