• شنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400110201116
  • خبرنگار : 71653

مشاورِ دومین نمایشگاه مجازی کتاب:

گمان می‌رود دیگر معضلِ بزرگی پیشِ رو نباشد

گمان می‌رود دیگر معضلِ بزرگی پیشِ رو نباشد

مشاورِ دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره چگونگی برگزاریِ این نمایشگاه و مسائل آن، ارتباط نمایشگاه بهمن‌ماه با اردیبهشت‌ماه و روندِ ارسال کتاب‌های خریداری‌شده گفت.

به گزارشِ ایسنا، کیوانِ امجدیان درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و مخالفت‌ها و موافقت‌ها با اجرایی شدنِ آن این‌طور بیان کرد: برگزاری مجازی نمایشگاه‌ها یا جشنواره‌ها اتفاقی‌ست که تقریباً در همه کشورهای مترقیِ دنیا در حال رخ دادن است و از قضا به‌کمک فضای مجازی، می‌توان مردم را ترغیب کرد که کتاب بخوانند.

او در ادامه گفت: همان‌طور که پیش‌تر علی رمضانی، رئیس نمایشگاه مجازی کتاب گفته‌است، قرار نیست نمایشگاه فیزیکی حذف شود. یعنی اگر شرایط کرونایی مساعد بشود، در اردیبهشت‌ماه، مردم می‌توانند به نمایشگاه مراجعه کنند و با ناشران دیدار داشته‌باشند، یا این‌که نویسندگان و ناشران با یکدیگر ارتباط بگیرند و جلسات فرهنگی بین‌شان برگزار شود. بناست تا همه این اتفاقات بیفتد و مردم کتاب‌های‌شان را انتخاب کنند و از داخلِ سایت کتاب‌های‌شان را علامت بزنند یا به‌وسیله بُن کتاب و یا تخفیف‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، آن‌ها را خریداری کنند و روزِ بعد، پُست این کتاب‌ها را به‌صورت رایگان تحویل‌شان دهد. بدین‌صورت که حمل‌ونقلِ کتاب در داخلِ شهر و یا از شهرستان‌های دیگر و راه‌های دور که امکان مراجعه و حضور نداشتند، به‌کمک نمایشگاه مجازی کتاب حل می‌شود. این نمایشگاه مجازی که در بهمن‌ماه اجرا می‌شود، درواقع مقدمه‌ای‌ست که معاونت فرهنگی آن را برگزار می‌کند تا نمایشگاه اردیبهشت‌ماه به بهترین شکل برگزار شود.

مشاورِ دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پاسخ به پرسشِ «در هرجا از جغرافیای این کشور اگر کتابی خریداری شود، باتوجه به فاصله‌های کم و زیاد و مختلف شهرها، چه میزان طول می‌کشد تا کتابِ خریداری‌شده به دستِ خریدار برسد؟» که مجری برنامه «پرانتز خبر» رادیو نمایش مطرح کرد، چنین پاسخ داد: پُست اعلام کرده که در کم‌ترین زمانِ ممکن، تقریباً یک‌روز؛ اما ممکن است نقطه‌ای کمی دورتر باشد و یک‌روز بشود، دو روز. البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی از نشانی‌ها اشکالاتی دارد؛ برای مثال بعضی از هموطنان نشانیِ محلِ سکونت‌شان را بدین‌صورت می‌نویسند: کوچه اول، بعد از تیر چراغ برق، در آبی! و امیدواریم این ایرادات برطرف شود، چراکه این افراد با هر سختی و مشقت دوستدارِ مطالعه‌اند و ما و مجموعه پست نیز امیدواریم این دشواری‌ها به حداقل برسد تا بهره‌وری بیشتری داشته‌باشیم. اداره پست و بانک صادرات دو مجموعه همراه در این پروژه هستند؛ این بانک بخشی از بُن‌های تخفیف کتاب را برای دانشجویان تأمین کرد.

او افزود: در این شراط نامساعد مالی که خیلی از افراد توانِ خرید کتاب را ندارند، خوب است مسئولین این نکته را به‌خاطر داشته‌باشند، که اقتصاد بدونِ فرهنگ مثلِ سربازِ بدون‌ تفنگ است. اگر اقتصاد بخواهد به سرانجامی برسد حتماً باید به فرهنگ مجهّز باشد، وگرنه این حوزه، طرحِ شکسته‌خورده‌ای خواهدبود که جلو می‌رود اما بازمی‌ایستد.

کیوان امجدیان در پاسخ به پرسشی درباره ایرادات احتمالیِ سایت نمایشگاه و اینترنت این‌طور توضیح داد: در دوره قبلِ نمایشگاه مجازی کتاب (سال گذشته)، اتفاقات این‌چنینی رخ داد و جلساتِ زیادی به این موضوع اختصاص داده‌شد تا دیگر چنین مشکلاتی پیش نیاید و از هرآن‌چه احتمال داشت تا وقفه‌ای به‌وجود آورد، جلوگیری شد. گمان می‌رود دیگر معضلِ بزرگی پیشِ رو نباشد، هرچند که بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هم با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده مواجه می‌شوند. لیکن هرآن‌چه برای خدمت‌رسانیِ بیشتر و کاهش و کنترلِ اتفاقات غیرمترقبه باشد، لحاظ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha