• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400110301372
  • خبرنگار : 50448

تیغ بازار گل بوشهر در دست مشتری

تیغ بازار گل بوشهر در دست مشتری

ایسنا/بوشهر هدیه دادن و گرفتن یکی از اتفاقات خوشایندی است که صمیمیت بین افراد را دوچندان می‌کند، "گل" در میان هدایا به ویژه برای خانم‌ها یکی از بهترین‌ها است.

با فرا رسیدن روز زن و مادر بازار گل‌فروش‌ها بیش از هر مناسبت دیگری داغ است. دیشب سری به گل‌فروشی‌های شهر بوشهر زدیم تا نحوه فعالیت و چگونگی رعایت حقوق مصرف‌کننده از سوی این صنف را بررسی کنیم.

به گزارش ایسنا، در خیابان مطهری(باغ زهرا) و امام خمینی (سنگی) بوشهر گل فروشی‌های متعددی وجود دارد که با ورود به آنها، اولین چیزی که توجه را جلب کرد، گلدان‌های بونسای(نوعی گیاه آپارتمانی) و شاخه‌های لاکی بامبو بود. بنا به اعلام مسئولان چند سالی است این دو نوع گل جنس قاچاق محسوب می‌شود.

چهار سال پیش معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده بود: «به دلیل آلوده بودن برخی گیاهان تزیینی مانند بونسای و لاکی بامبو که از چین و تایلند وارد کشور می‌شوند، همه آن‌ها با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی از بازار جمع‌آوری می‌شود».

البته هیچوقت بساط این گل‌ها به دلیل استقبال مردم جمع نشد و به‌شکل قاچاق و غیرقانونی دیده و فروخته می‌شوند.

دومین نکته‌ای که در گل فروشی‌ها رعایت نشده بود "برچسب قیمت" بود؛ گلدان گل‌هایی شاخه‌ای قیمت درج شده‌ای، نداشتند که این مورد نه تنها در گل فروشی یک تخلف که در تمامی اصناف، دست را برای گران فروشی و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای باز می‌گذارد.

قیمت متفاوت گل در محله‌های مختلف بوشهر

نکته مهم دیگر آنکه بنا به گفته مشتریان قیمت گل در مناطق مختلف شهر متفاوت است؛ یکی از مشتریان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گفت: از خیابان بهمنی بوشهر گل رز را شاخه‌ای ۳۰ هزار تومان خریده است اما اکنون باید همان را در نقطه‌ای دیگر از شهر ۴۵ هزارتومان بخرد.

دیگری می‌گفت: یک دسته گل نرگس را از دست فروش سر چهارراه ۲۰ هزارتومان خریده و اکنون در مغازه ۳۵ هزارتومان قیمت دارد.

دلالان و تولیدکنندگان عامل گرانی گل هستند

به گزارش ایسنا، به سراغ قیمت گل‌ها رفتیم؛ رز به عنوان پرفروش‌ترین گل هر شاخه‌ای تا ۵۰ هزارتومان هم به فروش می‌رسید، رزهایی که تا چند روز پیش ۲۰ هزارتومان قیمت داشتند. نرگس که این روزها فصل برداشت‌اش است نیز تا کیلویی ۲۵۰ هزار تومان، آلسترومریا ۲۵هزار تومان، داودی ۴۰ هزار تومان، مریم ۳۵هزار تومان و آنتوریوم ۴۰ هزار تومان قیمت داشتند.

علت این افزایش قیمت عجیب و غریب را از یکی از گل فروش‌ها جویا شدیم. وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفت: یک هفته‌ای است که قیمت گل به شدت افزایش داشته است، به‌ویژه رز را که پرطرفدارترین گلِ بازار است، بازار گل در سال‌های اخیر تحت تاثیر دلالان است و آنها در مناسبت‌های مختلف قیمت‌ها را افزایش می‌دهند گاهی نیز تولید کنندگان گل، به صورت سلیقه‌ای و هماهنگ، قیمت‌ها را بالا می‌برند و هیچ نظارتی بر این موضوع نیست. 

این گل‌فروش در پاسخ چرایی نبود پرجسب قیمت بر روی گل‌ها  بیان می‌کند: وقتی قیمت گل لحظه‌ای بالا می‌رود و ما هم به ناچار قیمت هر شاخه گل را بالا می‌بریم نمی‌توانیم که هر لحظه قیمت جدید بنویسیم. مطابق فاکتور ما جازه داریم تا ۳۵درصد اضافه بر قیمت خرید گل بفروشیم که ما هم همینکار را می‌کنیم.

قیمت بالا گل، فروش را کم کرده است

وی تاکید می‌کند: بیش از ۱۸ سال است که گل فروش هستم، افزایش قیمت بازار ما را کساد کرده است مردم در این شرایط اقتصادی توان خرید پایینی دارند و اقبال بسیار کاهش یافته است.

لزوم نظارت بر بازار گل برای مناسبت‌های دیگر 

به گزارش ایسنا، درست است که دوری و دسترسی به بازار پخش گل یکی از مهمترین مشکلات گل فروشی‌های بوشهر است اما نظارت‌ها تا حد زیادی می‌تواند در تنظیم همه بازارها که گل نیز از آن مستثنی نیست تاثیرگذار باشد.

روز مادر که گذشت اما مناسبت‌های متعدد دیگری همچون "روز عشق"، "نوروز" و ... را در پیش داریم که باید برای آنها فکری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha