• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400110301508
  • منبع : دویچه وله

رییس حزب دموکرات مسیحی آلمان انتخاب شد/ مرکل ریاست افتخاری را رد کرد

رییس حزب دموکرات مسیحی آلمان انتخاب شد/ مرکل ریاست افتخاری را رد کرد

در کنگره مجازی حزب دموکرات مسیحی آلمان فریدریش مرتس ۶۶ ساله در سومین دور رأی‌گیری با ۹۴،۶۲ درصد آرا به ریاست این حزب انتخاب شد. مرتس در دو انتخابات درون حزبی چند سال گذشته در برابر رقبای خود شکست خورده بود.

به گزارش ایسنا، فریدریش مرتس به ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان انتخاب شد. این سیاستمدار ۶۶ ساله در سی و چهارمین کنگره این حزب در روز شنبه با حضور ۱۰۰۱ نماینده ارگان‌های حزبی به ریاست حزب دموکرات مسیحی‌ آلمان رسید.

از ۹۸۳ رأی اتخاذشده ۱۶ نفر رأی ممتنع دادند و ۹۱۵ نماینده فریدریش مرتس را انتخاب کردند. این رقم برابر با ۹۴،۶۲ درصد آرای اخذ شده است.

انتخاب مرتس هنوز رسمیت نیافته است. نخست باید رأی‌گیری دیجیتال نمایندگان به طور کتبی تأیید شود و شمارش قطعی آرا در ۳۱ ژانویه صورت گیرد.

کنگره حزب دموکرات مسیحی آلمان همچون سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

مرتس پیش از اعلام نتایج آرا، طی سخنانی اعضای حزب را به یکپارچگی و صف‌آرایی قدرتمند در مقام اپوزیسیون دولت ائتلافی آلمان فراخواند تا این حزب بار دیگر قادر شود سکان قدرت را به دست گیرد.

فریدریش مرتس در نطق خود اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از حزب سوسیال دموکرات را مورد انتقاد قرار داد و گفت که صدراعظم قصد دارد واکسیناسیون اجباری را قانونی کند اما از ارائه یک طرح مشترک از سوی دولت ائتلافی خود امتناع می‌ورزد.

مرتس در رابطه با وضعیت بحرانی در مرزهای اوکراین گفت که دولت آلمان به رهبری شولتس از موضع‌گیری مشخص امتناع می‌ورزد. او افزود که اولاف شولتس پس از انتخابش در مقام صدراعظمی هنوز به طور رسمی در واشنگتن و مسکو حضور نیافته است. او تصریح کرد که افکار عمومی هنوز نمی‌داند که اولاف شولتس با رهبران آمریکا و روسیه در تماس است یا نه.

این سومین تلاش فریدریش مرتس برای رسیدن به ریاست دموکرات مسیحی‌های آلمان است. او سال گذشته انتخابات درون‌حزبی را در رقابت با آرمین لاشت باخت و در انتخابات سال ۲۰۱۸ در برابر آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر شکست خورد. هر دوی این رقبای فریدریش مرتس مورد حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان بوده‌اند.

در انتخابات درون‌حزبی روز شنبه، مرتس یگانه کاندیدای برای تصدی مقام ریاست دموکرات مسیحی‌های آلمان بود.  

مرکل ریاست افتخاری حزب دموکرات مسیحی را رد کرد

آرمین لاشت که هنوز ریاست حزب دموکرات مسیحی را برعهده دارد می‌گوید، صدراعظم پیشین آلمان به این ارزیابی رسیده است که مقام ریاست افتخاری دیگر با روح زمان هم‌خوانی ندارد. خانم مرکل گفته است: «این یک سنت باقی مانده از گذشته است که در سطح فدرال وجود خارجی ندارد.»

آخرین رئیس افتخاری حزب دموکرات مسیحی آلمان هلموت کهل بود. او در پی ارسال کمک‌های مالی به حزبش از سوی منبعی نامعلوم، در اوایل سال ۲۰۰۰ از ریاست افتخاری دموکرات مسیحی‌های آلمان کناره گرفت.

عدم شرکت مرکل و کرامپ‌کارن‌باوئر در ضیافت مرتس

به گزارش اشپیگل، با استناد به محافل حزبی، آنگلا مرکل و آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر که پس از مرکل به ریاست حزب دموکرات مسیحی رسید، هر دو دعوت فریدریش مرتس برای شرکت ضیافت شام به مناسبت انتخابش به ریاست حزب دموکرات مسیحی‌ها را رد کرده‌اند.

محافل نزدیک به مرکزیت حزب گفته‌اند که فریدریش مرتس قصد داشته است با این دعوت راه آشتی با مرکل، به دلیل مناسبات سالیان دشوار میان این دو سیاستمدار را هموار سازد. مرتس تمام رؤسای پیشین حزب دموکرات مسیحی را به این ضیافت دعوت کرده بود.

به گزارش اشپیگل، در حالی که دو رئیس پیشین حزبی، وولفگانگ شویبله و آرمین لاشت، دعوت به ضیافت شام از سوی فریدریش مرتس را پذیرفتند، آنگلا مرکل و آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر این دعوت را رد کردند.

هفته‌نامه اشپیگل می‌نویسد، دفتر صدراعظم پیشین آلمان گفته است که خانم مرکل "به دلیل قرارهای قبلی" این دعوت را رد کرده است. کرامپ-کارن‌باوئر نیز علت عدم حضور خود را مسائل شخصی عنوان کرده است.

آنگلا مرکل در سال ۲۰۰۲ در مقام رئیس حزب دموکرات مسیحی، فریدریش مرتس را از مقام ریاست فراکسیون دو حزب دموکرات و سوسیال مسیحی برکنار کرد. مرتس در طول ۱۶ سال صدراعظمی آنگلا مرکل، همواره یکی از سرسخت‌ترین منتقدان دولت به رهبری مرکل بوده است. مرتس در پی برکناری، سال‌ها از سیاست کناره گرفت و در حوزه اقتصاد فعال شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha