• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400110301597
  • خبرنگار : 71498

رکورد تاریخی ثبت شد/آقای وزیر هشدار داد

رکورد تاریخی ثبت شد/آقای وزیر هشدار داد

وزیر نفت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر از ثبت رکورد تاریخی مصرف روزانه ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز خبر داد.

به گزارش ایسنا، جواد اوجی امروز  در تازه‌ترین مطلب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شد. اگرچه با لطف خداوند متعال و تلاش کارکنان صنعت نفت شبکه گاز پایدار است، ولی استمرار این شرایط مستلزم همکاری هموطنان عزیز و مدیریت مصرف است.»

وزیر نفت روز جمعه در گفت‌وگویی تلویزیونی نیز اعلام کرد: خوشبختانه تا این لحظه افت فشار و قطعی گاز نداشته‌ایم، با این حال او از مردم خواسته که خادمان خود در وزارت نفت را برای مدیریت توزیع گاز یاری کنند. با پوشیدن لباس گرم و خاموش کردن وسایل گرمایشی هنگام خروج از منزل و محل کار، می‌توان مصرف گاز را مدیریت کرد، کاهش دما در روزهای آینده در سراسر کشور ادامه دارد، بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

وی درباره طرح رایگان اصلاح موتورخانه‌ها در کشور توضیح داد: اصلاح موتورخانه‌های مجتمع‌های خانگی تا امروز جدی دنبال شده است و بیش از ۱۷ هزار مجتمع خانگی در سرتاسر کشور اصلاح موتورخانه‌ها را اجرا کرده‌اند و دیگران هم می‌توانند با ثبت‌نام در سایت شرکت ملی گاز اقدام کنند. پس از ثبت‌نام، متقاضیان از سوی مجریان طرح شناسایی می‌شوند و پس از تأیید فنی کارشناسان شرکت ملی گاز، تنظیم مشعل، عایق‌بندی لوله‌ها و نصب رسوب‌گیر با هزینه شرکت ملی گاز انجام و اصلاح موتورخانه اجرا می‌شود.

۸۰ درصد در بخش خانگی مصرف می‌شود

محمدرضا جولایی - مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی در این رابطه با تأکید بر حداکثر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، اعلام کرد که با توجه به استمرار هوای سرد، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش دما در مناطق شمال و شمال غرب کشور، اکنون به‌طور میانگین روزانه ۶۵۰ تا ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور است، گفت: این مقدار مصرف رقم بسیار بالایی است و سبب اعمال محدودیت‌ها در دیگر صنایع می‌شود، افزود: هر چقدر مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یابد به همین مقدار مجبوریم سوخت نیروگاه‌ها و صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی‌ها را کم کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در نیروگاه‌ها کمبود سوخت را با جایگزینی سوخت مایع جبران می‌کنیم، اما در بعضی صنایع مانند پتروشیمی و فولاد امکان جایگزینی نیست و ناچار باید فعالیت آنها را محدود کنیم.

جولایی درباره پراکندگی مصرف گاز کشور هم اظهار کرد: هم اکنون استان‌های تهران، قم و البرز بیشترین مصرف روزانه را دارند و چیزی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند و پس از این، استان‌های شمال غربی کشور هستند که مصرفی حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون مترمکعب در روز دارند. استان‌های شمالی کشور با مصرف روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب و استان‌های شمال شرق کشور با مصرفی در همین حدود در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی  درباره نسبت کاهش درجه هوا با افزایش مصرف گاز در کشور تصریح کرد: این دو عامل نسبت عکس با هم دارند، یعنی هر چه دما کمتر شود، مصرف بیشتر می‌شود. هر چه نسبت این دو عامل کمتر باشد بهتر است، هرچه به دمای صفر نزدیک‌تر می‌شویم، مصرف به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به ماندگاری هوای سرد در روزهای آینده چهار یا پنج درصد به مصرف گاز کشور افزوده شود و حد نصاب روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب را ثبت کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران همچنین با بیان اینکه این مقدار مصرف تاکنون در کشور سابقه نداشته است، بیان کرد: پارسال تنها یک روز مصرف ۶۶۷ میلیون مترمکعبی را ثبت کردیم و این در حالی است که امسال، حدود دو هفته است که مصرف بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب داریم. سرانه مصرف نسبت به میانگین وزنی کاهش دما بیشتر از استانداردهاست، هم‌اکنون طبق محاسبه‌های انجام‌شده حدود ۱۰ درصد بالاتر از آن چیزی که باید، مصرف می‌کنیم.

جولایی بخشی از این افزایش مصرف را مربوط به مشترکان جدید دانست و افزود: ۲ تا ۳ درصد افزایش به‌دلیل جذب مشترکان جدید است، اما اکنون هفت تا هشت درصد بیشتر از استانداردها مصرف می‌کنیم که دلیل آن بدمصرف کردن است. گاز در کشور ۲۸ میلیون مشترک دارد، به‌دلیل اینکه تعداد مشترکان زیاد است هرکس تنها چند درصد گاز را بیشتر مصرف کند، نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد سبد انرژی کشور با گاز تأمین می‌شود، تصریح کرد: اگر این روند اصلاح نشود بی‌شک در سال‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha