• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400110301983
  • خبرنگار : 30057

طرح‌های تحقیقاتی علوم انسانی صاحب TRL شدند/ارسال طرح به وزارت علوم

طرح‌های تحقیقاتی علوم انسانی صاحب TRL شدند/ارسال طرح به وزارت علوم

مدیر نوآوری و کاربردی سازی پژوهش‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تدوین طرحی برای سطح‌بندی تحقیقات حوزه علوم انسانی خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر الهام ابراهیمی امروز در وبینار تجارب و الگوهای موفق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت، یکی از شاخص‌های ارزیابی طرح‌های فناورانه را TRL یا سطح فناوری دانست و افزود: این شاخص بیشتر برای طرح‌های فناورانه کاربرد دارد، ولی مصداقی برای دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی ندارد و این در حالی است که جامعه به دستاوردهای تحقیقاتی حوزه علوم انسانی نیازمند است.

وی نمونه نیازمندی‌های جامعه به مطالعات علوم انسانی را در حوزه‌های سالمندی، تاب آوری، انتخابات، مسؤولیت اجتماعی، سیاستگذاری، آینده پژوهی، فلسفه و هنر و مدیریت و تدوین استراتژی دانست و اظهار کرد: بر این اساس ما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اقدام به مطالعاتی برای تعریف شاخص‌هایی جهت ارزیابی طرح‌های تحقیقاتی حوزه علوم انسانی کردیم و در این راستا مفهوم "کاربردی" را جایگزین مفهوم "تجاری سازی" کردیم.

ابراهیمی با اشاره به اسناد بالادستی برای ارتقای اساتید، با تاکید بر اینکه این اسناد بر تولید دانش فنی، اختراعات، اکتشافات و تولید محصول تمرکز دارند، ادامه داد: این موارد برای رشته‌های مرتبط با علوم انسانی مصداق ندارد، از این رو در یک سال و نیم گذشته در مجمع پژوهشگاه‌های کشور، هسته کاربردی‌سازی پژوهش‌های علوم انسانی راه اندازی شد.

مدیر نوآوری و کاربردی‌سازی پژوهش‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی هدف از راه‌اندازی این هسته را بیان تجارب پژوهش‌های این حوزه در حوزه‌های ارتباط با صنعت دانست و افزود: این هسته مؤلفه‌های تاثیرگذاری علوم انسانی در ارتباط با جامعه و صنعت را اعلام می‌کند تا در شبکه پژوهشگاه‌های علوم انسانی هم افزایی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در این تحقیقات اقدام به معادل‌سازی TRL‌برای تحقیقات حوزه علوم انسانی کردیم، خاطر نشان کرد: ولی با اجرای آن مشاهده کردیم که طرح‌های این حوزه تا سطح ۶ بیشتر پیش نمی‌رود؛ از این رو در رویدادهای بزرگی مانند نمایشگاه فن بازار، طرح‌های این حوزه هیچگاه انتخاب نمی‌شوند. از این رو ما برای اصلاح آن، طرح نقش علوم انسانی در علوم را مطرح کردیم و در آن در اجرای طرح‌های علوم انسانی، اثرات آنها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

ابراهیمی یادآور شد: طرح سطح بندی یا TRL طرح‌های حوزه علوم انسانی تدوین و به وزارت علوم ارسال شده است و امیدواریم با کمک کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده است، این طرح در آیین نامه‌های ارتقا برای اساتید علوم انسانی مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha