• یکشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400110302030

لایحه بودجه ۲۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد برای ۱۴۰۱

لایحه بودجه ۲۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد برای ۱۴۰۱

ایسنا/خراسان رضوی لایحه بودجه ۲۶ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری از سوی شهردار مشهد به شورای اسلامی شهر مشهد تقدیم شد.

سید عبدالله ارجائی امروز در بیست‌وسومین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس زمان‌بندی قانون مکلف بودیم در این جلسه لایحه بودجه را تقدیم شورا کنیم. ماموریت ما در این بودجه تحقق رهیافت دوره ششم مدیریت شهری است. در این دوره برای اولین بار شاهد ابتکار بسیار جالبی از سوی اعضای شورای شهر بودیم که معتقدم در کشور کم‌نظیر یا بی‌نظیر است و آن مشخص کردن رهیافت‌های مدیریت شهری قبل از انتخاب شهردار و اعلام این رهیافت‌ها به نامزدهای شهرداری بود. این موضوع بسیار راهگشا بود و سبب شد از همان ابتدا سیاست‌ها مشخص باشد.

وی افزود: به دلیل اینکه در بودجه ۱۴۰۰ شورای ششم در نیمه راه وارد شد، دست شهرداری و شورای شهر برای اصلاح بودجه باز نبود. قاعدتا بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه سیاست‌های مدیریت شهری در دوره ششم قرار خواهد گرفت؛ لذا اولین ماموریت بودجه سال آینده شهرداری تحقق رهیافت‌های ابلاغی شورای شهر و برنامه‌های ارائه شده شهردار در همان روزهای ابتدایی است.

شهردار مشهد ادامه داد: انطباق با گزاره‌های چشم‌اندازی نوزده‌گانه و چرخش‌های تحول‌آفرین هجده‌گانه از راهبردهای اصلی بودجه ۱۴۰۱ است. در ابتدای این دوره برای رهیافت‌های شورای اسلامی ۱۹ گزاره چشم‌اندازی و ۱۸ چرخش تحول‌آفرین به بدنه کارشناسی شهرداری ابلاغ شد که این موارد در بودجه به‌ وضوح دیده شده است.

ارجائی گفت: یکی از شعارهای محوری اعضای شورا تعالی‌سازی در شهر در زمینه توزیع امکانات، فرصت‌ها و عدالت‌محوری بود که در بودجه ۱۴۰۱ ریل‌گذاری آن به‌ خوبی انجام شده است و امیدواریم با تصویب شورای اسلامی شهر بتوانیم نواحی کمترتوسعه‌ یافته و حاشیه شهر را با سرعت بیشتری به متن شهر نزدیک کنیم.

در بودجه ۱۴۰۱ شاهد کاهش چشمگیر رشد اعتبارات هزینه‌ای هستیم

وی بیان کرد: کاهش هزینه‌های جاری با ارتقای بهره‌وری و اتخاذ روش‌های نوآورانه راهبرد بعدی بودجه ۱۴۰۱ است. اگر با شیب فعلی به‌ سمت بودجه ۱۴۰۱ حرکت می‌کردیم، در فاصله زمانی یک تا ۲ سال آینده همه درآمدهای اصلی شهرداری صرف هزینه‌های جاری می‌شد و شهرداری به بنگاهی عمرانی و اقتصادی و نهایتا تبدیل به یک نهاد هزینه‌ای ‌برای شهر مشهد می‌شد. 

ارجائی ادامه داد: از مسائل اساسی شهر در ابرسازمان‌هایی مثل شهرداری سهم زیاد اعتبارات هزینه‌ای از درآمدهای پایدار است که ما را به دستگاه‌های هزینه‌بر تبدیل می‌کند. با افتخار باید بگویم به‌ همت همکارانم در شهرداری این روند متوقف شده است. در بودجه ۱۴۰۱ شاهد کاهش چشمگیر رشد اعتبارات هزینه‌ای هستیم. امیدواریم بتوانیم طی چهار سال آینده به جایی برسیم که بیشتر اعتبارات هزینه‌ای شهرداری از منابع پایدار تأمین شود. 

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌ها و ابزارهای متنوع تأمین مالی و تلاش برای پرداخت بدهی‌های بانکی از دیگر رویکردهای مهم بودجه ۱۴۰۱ است.  ابزارهای زیادی در کشور برای تامین مالی وجود دارد که شهرداری‌ها از خیلی از آن محروم هستند. شهرداری مشهد بدنه توانمند کارشناسی دارد که از آن‌ها غافل بوده‌ایم اما امروز توانایی استخدام این کارشناسان در شهرداری فراهم است.

وی به افزایش اختیارات مدیران صف و تمرکززدایی از ستاد به عنوان رویکرد بعدی بودجه سال آینده شهرداری اشاره کرد و گفت: سازمان عریض و طویلی مانند شهرداری که هم پهن‌پیکر است و هم تعدد ماموریت دارد، اگر به لایه‌های پایین تفویض اختیار نشود، زمان انجام فعالیت‌ها طولانی خواهد شد.

ارجائی ادامه داد: طی چند ماه گذشته شاهد شکل‌گیری پرونده‌هایی برای تصمیم‌گیری در شورای عالی شهرسازی بودیم که ۲۰ سال از گشایش این پرونده‌ها گذشته بود؛ در حالی‌ که ظرف ۲۰ دقیقه برای این پرونده در شورای عالی تصمیم‌گیری شد. چرا باید روند کار چنین طولانی شود؟ چرا مدیران صف نباید امکان و اختیار تصمیم‌گیری داشته باشند؟ چرا شوراها و کمیته‌های متعدد زمان مردم را برای تصمیم‌گیری مطلوب‌ تلف می‌کنند؟ چرا نباید به جای یک شهردار ۱۴ شهردار در خدمت مردم داشت؟

وی خاطرنشان کرد: برهمین اساس یکی از رویکردهای بودجه سال ۱۴۰۱ کوتاه‌تر شدن روند تصمیم تا اجراست. از شورای اسلامی شهر درخواست می‌کنم این موضوع را بررسی کنند. همچنین شفافیت‌بخشی به بودجه، هوشمندسازی و اهتمام به انضباط مالی و ارتقا به پاسخگویی از رویکردهای بودجه ۱۴۰۱ است که امیدواریم بتوانیم در بودجه ۱۴۰۱ بسیاری از این فرایندها را برون‌سپاری کنیم.

شهردار مشهد افزود: وضعیت کشور برای همگان مشخص است؛ از یک‌ سو فشارهای استکبار جهانی به‌ ویژه در عرصه‌های اقتصادی چند سالی است که بر کشور سایه افکنده و اقتصاد کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر سیاست‌های غلط اجرایی به‌ ویژه در دوره‌های گذشته در سطوح کلان و منطقه‌ای باعث تشدید اثرات تحریم شده و امروز مردم فشارها و تکانه‌های شدیدی را در حوزه اقتصادی متحمل می‌شوند. 

ارجائی ادامه داد: یکی از شرایط حاکم بر بودجه شهرداری محدودیت‌های اقتصادی است که عمدتا منشا ملی و بین‌المللی و تا حدودی منشا شهری و استانی دارد. دومین تبعاتی که بودجه ۱۴۰۱ را متاثر کرد، لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی بود که ما هم در جلساتی که داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که لایحه بودجه به‌ نفع مدیریت شهری در سطح کلان کشور نیست. امروز خرسندم با حمایت رئیس‌جمهور و معاون اول وی لایحه به‌ سمت توازن بیشتر و اصلاح به‌ نفع مردم در حال پیش‌روی است.

شهردار مشهد ادامه داد: افزایش نرخ تورم و حذف ارز ترجیجی از نگرانی‌های مدیریت شهری در افزایش بسیار زیاد هزینه‌های نگهداشت شهر در سال آینده است. کاهش شدید منابع ناشی از تصویب طرح‌های بالادستی به‌ ویژه در حوزه‌های اصلی درآمدی شهر از نگرانی‌های اصلی ماست که امیدواریم با پیگیری اعضای شورا، نمایندگان و استانداری شاهد تغییر این طرح‌ها باشیم.

سرمایه‌گذاران حوزه ساخت و ساز از مشهد مهاجرت می‌کنند

ارجائی گفت: باید بگوییم در سال آینده از یک‌ طرف سخت‌گیری طرح‌های تفصیلی ابلاغی و از طرف دیگر وارد رکود شدن عرصه مسکن باعث مهاجرت بیشتر سرمایه‌گذاران در حوزه ساخت‌وساز از مشهد می‌شود. رشد هزینه نگهداشت شهر ناشی از توسعه فضاهای خدماتی است که در بودجه ۱۴۰۱ عامل فشار است. هر پارکی که افتتاح می‌کنیم و هر خیابانی که تعریض می‌کنیم، یک هزینه اولیه و یک هزینه نگهداشت دارد. در چند سال پیش هزینه نگهداشت یک پارک از هزینه احداث آن پارک بیشتر شده است.

ارجائی ادامه داد: تلاش کردیم در بودجه ۱۴۰۱  نظام تعیین عوارض و تعرفه بهای خدمات بر اساس بهای تمام ‌شده باشد. افزایش سهم درآمدهای پایدار در کل بودجه به‌ وضوح مشخص است. منطقه‌محوری و محله‌محوری بر اساس سیاست‌های اعلامی و ابلاغی شورای ششم نقطه قابل ملاحظه در ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ است.

شهردار مشهد تصریح کرد: تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ صورت کامل، متوقف‌ کردن پروژه‌های بدون مطالعه و ارزش بنیادی یا اتمام پروژه‌ها و تصمیم‌گیری در روند ادامه پروژه به‌ وضوح در این بودجه مشخص است. همچنین اعمال صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی مدیریت شهری، توجه ویژه به توسعه پروژه‌های نواحی کمتر توسعه‌یافته و حاشیه شهر طبق تاکید شورای ششم شهر مشهد از دیگر ویژگی‌های این بودجه است.

 توجه ویژه به حوزه ورزش و نشاط بانوان از ویژگی‌های بودجه سال آینده است

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با تقدیم بودجه به شورای اسلامی و کسب این اجازه که تخصیص پروژه‌های عمرانی نواحی کم‌برخوردار و حاشیه را در بودجه سال آینده ۱۰۰ درصد لحاظ کنیم، مقداری از فاصله حاشیه با متن را کاهش دهیم. توجه ویژه به زیرساخت مرتبط با سلامت، نشاط و ورزش بانوان از ویژگی‌های شاخص بودجه است. 

ارجائی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به مناسب‌سازی شهری، ورزش، نشاط و سرگرمی برای اقشار با نیازهای ویژه مانند معلولان نکته مهم دیگر این بودجه است. همچنین تمرکز روی تحقق حداکثری منابع بودجه سال آینده و ارتباط‌ دادن پروژه‌ها به منابع پایدار و جدا شدن از منابع مبهم از دیگر ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ است. علاوه بر این نگرش ویژه به برش‌های موضوعی مانند بازآفرینی شهری و ایمنی و همچنین انضباط ترافیکی از ویژگی‌های دیگر آن است. در کنار این‌ها تمرکز به بازپرداخت بدهی‌ها و تعیین تکلیف همه طلبکاران شهرداری از سرفصل‌های اصلی بودجه سال آینده به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: سهم درآمدهای عمومی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های مالی بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان، خالص منابع سازمان و شرکت بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان و مازاد منابع بر مصارف در دوره قبل ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود که با انتقال به این دوره سهم در آمد عمومی تقدیمی به شورا بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان شده که امیدواریم مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قرار گیرد.

در بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به درآمدهای ‌پایدار شده است

شهردار مشهد تاکید کرد: در حوزه درآمدهای عمومی توجه ویژه‌ای به درآمدهای ‌پایدار شده و امیدواریم بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی درآمدهای عمومی از منابع پایدار باشد. در حوزه هزینه‌ای مصارف نزدیک به ۹۰۰۰ میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده و قریب به ۹۰۰۰ میلیارد تومان صرف تملک دارایی‌های مالی در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۱۴۰۱  باید به عدد ۴۶ درصد می‌رسد. یکی از موضوعاتی‌که امروز بدنه شهرداری و همواره مورد سوال بود، سهم درآمدهای پایدار از بودجه است که خوشبختانه عددی که تقدیم شورا شده ۱۰ درصد بیش از میانگین کشوری است و این یعنی مشهد پیشگام و پیشرو در افزایش سهم درآمدهای پایدار از بودجه است.

۷۰درصد بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مربوط به عملیات عمرانی است 

ارجائی عنوان کرد: نزدیک ۷۰ درصد از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مربوط به عملیات عمرانی است که این موضوع باعث افتخار است. در مجموع در دوره ششم مدیریت شهری با حمایت اعضای شورا کاهش چشمگیری در هزینه‌های اداره شهر داشته‌ایم اما اعتبارات عمرانی افزایش یافته است.

شهردار مشهد گفت: صرفه جویی یکی از نکات قابل ملاحظه بودجه سال آینده است ما بر اساس رشد تورمی پیش‌بینی می‌شود بودجه سال پیش رو ۲۸ درصد رشد داشته باشد که با درایت همکاران این رشد تنها ۱۳درصد اعمال شد.

می‌توانیم شهر را ارزان‌تر اداره کنیم

وی افزود: بر همین اساس نیازمند شکل‌گیری یک حرکت جهادی و رفتار عالمانه برای مدیریت شهر هستیم. هیچ کاهشی در مباحث مرتبط با حقوق، دستمزد و رفاهی اعمال نشده اما می‌توان با کمک اعضای شورا شهر را ارزان‌تر اداره کرد. از سوی دیگر می‌توان پروژه‌های عمرانی بیشتری اجرا کرد.

شهردار مشهد ادامه داد: توجه ویژه به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف ویژگی بعدی بودجه ۱۴۰۱ است که بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع در آن پیش‌بینی شده است. رشد درصدی این حجم از اعتبار نسبت به سنوات قبل قابل توجه بوده و برای بار اول چنین تخصیص بودجه‌ای اتفاق افتاده است.

ارجائی خاطرنشان کرد: به حوزه‌های سبک زندگی و ترویج اخلاق اجتماعی ۴۳ درصد، سلامت و نشاط اجتماعی ۳۸ درصد، زیباسازی شهر امام رضا(ع) هفت درصد و هویت شهری و ترویج فرهنگ رضوی ۱۱ درصد از کل اعتبارات جاری و چهار درصد از کل اعتبارات عمرانی جهت مدیریت و پیشبری مسائل و اقدامات فرهنگی و اجتماعی اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سهم مستقیم پروژه‌های عمرانی در توسعه مناطق کم‌برخوردار در بودجه سال آینده ۳۸ درصد خواهد بود. تمام پروژه‌های عمرانی براساس نقشه‌های سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) مکان‌محوری خواهد شد و قابلیت کنترل پروژه از طریق نرم‌افزارهای هوشمند صورت می‌گیرد.

شهردار مشهد اضافه کرد: احداث و تجهیز خطوط ریلی به شریان حیاتی قطار شهری در حمل و نقل عمومی، اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های زیارت و گردشگری، احداث و تجهیز معابر شریانی و اصلی، تملک املاک مورد نیاز شبکه معابر و پروژه‌های شهری، اجرای پروژه‌های محلات هدف، بازآفرینی، احداث و تجهیز پارک‌ها محلی و شهری، توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، احداث و بهسازی مسیل‌ها و کانال‌های شهری، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح سواره‌رو، احداث و تجهیز مراکز فرهنگی، پیاده‌روسازی و تامین تقاطع‌های غیرهمسطح عابر پیاده، طراحی و اجرای سرویس‌های شهر هوشمند، جداسازی آب شرب از آب مصرفی در خدمات شهری، خرید ناوگان، احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تامین پارکینگ‌های عمومی از سرفصل‌های اصلی اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha