• دوشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400110402744
  • خبرنگار : 50130

استاندار کردستان خبر داد:

ترافیک سنگین ماشین های ترانزیتی در باشماق/ مرز فعلا ورودی ندارد

ترافیک سنگین ماشین های ترانزیتی در باشماق/ مرز فعلا ورودی ندارد

ایسنا/کردستان استاندار کردستان گفت: درحال حاضر مرز باشماق با تراکم ماشین های سنگین ترانزیتی مواجه است و به طور موقت و تا تعیین تکلیف وضعیت کنونی ورودی ندارد.

اسماعیل زارعی کوشا در رابطه با آخرین وضعیت امداد رسانی در سطح استان اظهار کرد: در تعدادی از روستاها در منطقه اورامان به دلیل ارتفاع بسیار زیاد برف، امکان امداد رسانی سخت بوده و این امر هنوز در حال انجام است.

وی افزود: از بالگرد امداهلال احمر استان برای تامین نیاز روستاهایی که هنوز بازگشایی نشده، کمک گرفته شده است.

استاندار کردستان بیان کرد: بازگشایی مرز باشماق در روز جمعه اتفاق خوبی بود که با تلاش رهداران استان صورت گرفت، اما متاسفانه از روز گذشته به دلیل مشکلاتی که از طرف کشور همسایه به وجود آمده است، مسیر از سمت عراق بسته شده است.

به گفته وی، در حال حاضر مرز باشماق با تراکم ماشین های سنگین ترانزیتی مواجه است و به طور موقت و تا تعیین تکلیف وضعیت کنونی ورودی ندارد.

به گزارش ایسنا؛ طی روزهای اخیر با شدت گرفتن بارش برف، در مناطق مرزی و گمرک‌های مربوطه اختلالاتی ایجاد شده است.

لطیفی -سخنگوی گمرک- پیش از این در مورد ماجرای گمرک باشماق و انتشار تصاویری که کامیون‌داران خواستار ورود مسئولان بودند توضیح داد: این کامیون داران در تیرپارک ترانزیتی و در یک کیلومتری گمرک باشماق قرار دارند که این محوطه تحت کنترل گمرک نیست و از سویی باید اشاره کرد که تعدادی از این کامیون‌داران طی چند روز گذشته به دلیل پایین بودن هزینه حمل در آنجا تحصن کرده بودند که به تازگی به آن پایان داده‌اند. با این حال امکانات در اختیار آن‌ها قرار داشته است.

بارش بیش از یک متری برف در گمرک باشماق

برای توضیح بیشتر در مورد جریان گمرک باشماق نیز حق پناه، مدیرکل این گمرک توضیحاتی ارائه کرده بود؛ که طبق آن، طی چند روز اخیر در دو مرحله یک بار 90 سانتی متر  و بار دیگر حدود 40 سانتی متر برف باریده که به طور طبیعی عبور و مرور را مختل و متوقف کرده است. این در حالی است که با اقدامات صورت گرفته برف روبی در محوطه گمرک و از درب ورود تا خروج در حال انجام بوده و توانسته اند 50 تانکر محموله سوختی که از گمرک سمت مقابل برای ورود به کشور تشریفات گمرکی آن‌ها نیز انجام شده بود ترخیص و وارد شود.

محوطه در حال پاکسازی است
توضیح حق‌پناه نشان می‌دهد که برای بار دوم که بارش مجدد برف اتفاق افتاده بار دیگر شرایط را به سمت نامناسبی پیش برده اما در هر صورت برف‌روبی و پاکسازی محوطه ادامه پیدا کرده است تا بتوانند با ایجاد شرایط مناسب و البته همکاری طرف عراقی مبنی بر پاکسازی محوطه آن سمت و امکان تردد کامیون‌ها، ورود و خروج کالا صورت بگیرد.

وی همچنین در مورد موضوع گیر کردن کامیون‌داران نیز اعلام کرده بود که آن‌ها در محوطه تیرپارک ترانزیتی در نزدیکی مرز باشماق قرار دارند و این درست است که چند روزی هم در آن محوطه معطل ماندند  ولی امکاناتی مانند رستوران و یا امکانات بهداشتی در اختیار آنها قرار داشته است؛ به طوری که حتی طبق مصوبه شورای تأمین مقرر شد که تمامی امکانات در اختیار کامیون‌داران قرار بگیرد از جمله اینکه در صورت نیاز سوخت گازوئیل برای کامیون و همچنین نفت سفید برای بخاری به آن‌ها ارائه شده است. حتی در مورد کامیون‌هایی که در نقطه صفر مرزی بوده و نیاز به گازوئیل داشتند نیز وزارت نفت سوخت لازم را به آن‌ها ارائه کرده است.

مدیرکل گمرک باشماق یادآور شد که این گمرک مقام اول ترانزیت خروجی  را دارد و طبیعی است که حجم کامیون‌های این گمرک بسیار بالا بوده و در شرایط بارندگی اخیر با مشکل مواجه شود اما به هر ترتیب اقدامات با کمک راهداری و سایر سازمان‌ها و مردم  در حال انجام است و امیدواریم که به سرعت تبادل کالا به شرایط عادی برگردد.

انتهای پیام

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha