• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400110604029
  • خبرنگار : 50037

کشت ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی مرتعی همدان

کشت ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی مرتعی همدان

ایسنا/همدان رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان همدان از کشت دو هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی مرتعی این استان خبر داد.

سعید الیاسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کاشت بذر این میزان گیاهان دارویی شامل بابونه، باریجه، موسیر طی دو سال اخیر با مشارکت جوامع محلی در اراضی مرتعی استان با هدف اصلاح و بهبود مراتع انجام شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان از گذشته‌های خیلی دور یکی از قطب‌های توسعه و کشت گیاهان دارویی بوده و این استان دارای بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی است که در کوه‌ها، دشت ها، دامنه‌ها، ارتفاعات و سراب‌ها پراکنده‌اند، افزود: شاخص‌ترین محصول عرصه‌های رویشگاه‌های طبیعی استان کتیرا بوده که از نوعی گون(گون سفید) به دست می‌آید و علاوه بر آن در ارتفاعات استان به صورت سنتی و مشایی موسیر نیز بهره‌برداری می‌شود.

الیاسی شیرین بیان را نیز یکی دیگر از محصولات تولید شده در عرصه های طبیعی  استان برشمرد و خاطر ‌نشان‌کرد: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بیش از ۳۱۵ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی نیز در اراضی ملی استان شناسایی و به صورت خودرو رویش می‌کند که آویشن، بابونه، اسفند،رازیانه، پنیرک، گل‌گاوزبان، ریواس، کنگر، گلپر، بومادران، خاکشیر، سماق، نسترن‌وحشی و مریم‌گلی از مهمترین این گونه‌هاست.

وی با بیان اینکه برخی از گونه‌های مهم دارویی‌صنعتی و معطرچون سیر، رازیانه، کلزا،گشنیز، سیاهدانه در بخش کشاورزی به صورت انبوه تولید می‌شود، یادآورشد: یکی از چالش‌های اساسی به منظور اجرای پروژه‌های کشت و توسعه گیاهان دارویی عدم وجود اعتبارات لازم برای تامین نهاده‌های ابتدایی نظیر تهیه بذر بوده که در صورت تخصیص اعتبارات لازم با توجه به استقبال روستاییان در اجرای پروژه‌های کاشت گیاهان دارویی و شرایط اقلیمی و تنوع گونه‌های گیاهی دارویی درسطح  مراتع استان می‌توان از ظرفیت مشارکت جوامع محلی در کشت و توسعه آن به خوبی بهره برداری کرد.

الیاسی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی و کاهش اثرات بلایای طبیعی دو طرح محوری طرح بهبود و اصلاح مراتع شامل کپه کاری، کشت و توسعه گیاهان دارویی، قرق، کودپاشی، ذخیره نزولات آسمانی، تبدیل دیم‌زارهای کم باران، تامین آب مورد نیاز دام (مرمت چشمه و احداث آبشخور دام) و طرح دوم طرح مدیریت پایدار مراتع شامل ممیزی و تنسیق مراتع، تهیه طرح‌های مرتعداری، مدیریت چرای دام و کنترل پروانه چرا را همه ساله در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت:در چندین سال اخیر از میان پروژه های فوق کشت و تولید گیاهان دارویی با  توجه به جایگاه آن در افزایش درآمد خانوارهای روستایی و کمک به وضعیت اقتصادی و معیشت آنها و همچنین رویکردهای کلی نظام مبنی بر تولید صادرات غیر نفتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

الیاسی اضافه کرد: در همین رابطه در دو سال اخیر با مشارکت جوامع محلی دو هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی مرتعی استان همدان کشت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha