• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400110604418
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/روی خط تئاتر/

«سوسایتی» نمایانگر بی‌تفاوتی‌های شهروندان به جامعه

«سوسایتی» نمایانگر بی‌تفاوتی‌های شهروندان به جامعه

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان تئاتر سوسایتی گفت: این نمایش به مسائل و شرایط مختلف جامعه امروزی مانند بی‌تفاوتی جامعه نسبت به مسائل مختلف پرداخته و تأثیرات فضای مجازی را به نمایش می‌گذارد.

حسین اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایش سوسایتی که روزهای پایانی اجرای خود در مشهد را می‌گذراند، اظهار کرد: در نمایش سوسایتی تعدادی جوان به واسطه شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت حضور در رستوران دور یک‌دیگر جمع شده و در منزل یکی از اعضای جمع دوستانه خود حضور دارند. مخاطبان در طول تماشای داستان به برخی اتفاقات در خصوص افراد و شخصیت‌های نمایش پی می‌برند. 

وی ادامه داد: در قسمتی از ماجرا این جمع دوستانه تصمیم می‌گیرند که به بازی سوسایتی بپردازند. بازی سوسایتی این‌گونه است که برخی افراد در این بازی قوانینی را تعیین می‌کنند و افرادی که این قوانین را نمی‌دانند، باید از طریق طرح پرسش‌هایی این قوانین را کشف کنند. 

کارگردان نمایش سوسایتی با اشاره به ژانر این تئاتر تصریح کرد: به نظر من این نمایش تراژدی است و مهم‌ترین محوری که در آن پرداخته شده، جامعه‌ و شرایطی است که در آن زندگی می‌کنیم و انسان‌هایی که در اطراف ما حضور دارند و با آن‌ها در ارتباط هستیم. در جامعه امروز مسائلی وجود دارد که ما نسبت به آن‌ بی‌تفاوت هستیم؛ به عنوان مثال در حال حاضر اگر ۲ نفر در خیابان با یکدیگر درگیر شوند، بسیاری از افراد بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور می‌کنند و این بی‌تفاوتی در نمایش به شکلی پررنگ نشان داده می‌شود و به نوعی شخصیت‌های نمایش نیز از این بی‌تفاوتی و بی‌احساسی رنج می‌برند.

اکبرپور خاطرنشان کرد: فضای مجازی مساله دیگری است که در این نمایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به شکلی که از میانه نمایش کاراکتری به داستان اضافه می‌شود که تمام شخصیت‌های نمایش را می‌شناسد و از تمام گذشته آن‌ها آگاهی دارد؛ در حالی که آن‌ها به هیچ عنوان او را نمی‌شناسند. از این رو در انتهای ماجرا متوجه می‌شویم این کاراکتر همان فضای مجازی است که ما هر روز با آن سروکار داریم.

وی با بیان اینکه ۱۳ بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند، بیان کرد: نمایش سوسایتی تولید یک مجموعه آموزشی تئاتر است و تمام بازیگران این نمایش برای نخستین بار است که روی صحنه تئاتر حضور دارند و دوره آموزش بازیگری را به مدت سه ترم گذرانده‌اند. ترم چهار دوره‌های آموزشی هنرجوهای آن مجموعه تولید است تا از این طریق با مخاطبان مواجهه داشته و اجرای عمومی را تجربه کنند. 

نویسنده نمایش سوسایتی عنوان کرد: نمایش سوسایتی به مدت ۲۳ شب اجرا شده و تا جمعه روی صحنه نمایش باقی خواهد ماند. امکان تمدید این نمایش وجود ندارد. در این مدت حدود ۲۰۰۰ مخاطب به تماشای این نمایش نشسته‌اند. به نظر من با توجه به شرایط موجود سوسایتی با استقبال خوبی مواجه بوده است. 

اکبرپور اضافه کرد: ما در نمایش سوسایتی تلاش کرده‌ایم شرایط روز جامعه، مشکلات و اتفاقات زندگی انسان‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستیم و بی‌تفاوتی نسبت به برخی موضوعات را به گونه‌ای پررنگ نشان داده و همچنین تأثیرات مثبت و منفی دنیای مجازی را نیز به نمایش بگذاریم. من به عنوان کارگردان و نویسنده تئاتر دغدغه‌ای نسبت به نشان دادن راهکارهایی برای حل مسائل جامعه ندارم و به تعبیری وظیفه من ارائه راهکار نیست؛ بنابراین آسیب‌ها باید به واسطه تئاترها نمایش داده شود و روانشناسان و جامعه‌شناسان با بررسی این موضوع به دنبال راهکارهایی برای مسائل باشند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha