• پنجشنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400110705014
  • خبرنگار : 50453

در بازدید از مرکز پرورش زالوی هیرودین مطرح شد؛

زالو را وارد رسته مشاغل خانگی کنید/ وام‌ها برای پرورش زالو ناچیز است

زالو را وارد رسته مشاغل خانگی کنید/ وام‌ها برای پرورش زالو ناچیز است

ایسنا/همدان سیاه‌کمر روستایی از توابع بخش مرکزی همدان و به فاصله ۲۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد، هنگام سفر به این تور هیچ گونه اطلاعاتی از سیاه کمر نداشتم، در میان جاده رنگ برف و کوه به زیبایی جاده اضافه کرده بود.

به گزارش ایسنا؛ قبل از ورود به روستای سیاه کمر، تابلویی بزرگ از دور با عنوان مرکز پرورش زالو هیرودین نمایان شد. راهی خاکی را طی کردیم تا به جلوی درب ورودی این مرکز رسیدیم سگی زخمی و بدون گوش در آنجا پرسه می‌زد که گویا گرگ‌ها به آن حمله کرده بودند.

وارد ساختمان این مرکز شدم، هنگام ورود دمپایی‌های مخصوص را به پا کردیم و به سمت سالن داخلی راهنمایی شدم، در ورودی این سالن ابتدا با دمای بسیار سردی مواجه شدم که وانها و ظرف‌های خالی در آنجا قرار داشت که گویا این ظروف و وان‌ها برای افزایش ظرفیت کار آماده بودند.

زالو را وارد رسته مشاغل خانگی کنید/ وام‌ها برای پرورش زالو ناچیز است

در سالن بعدی وارد که دمای آنها با دمای سالن قبلی متفاوت و گرم‌تر بود،تعداد زیادی زالوی لارو و ریز در داخل ظرف‌های مخصوص خودنمایی می‌کرد، در سالن بعدی زالوهای مولدی نگهداری می‌شدند که سایز بسیار بزرگی داشتند، و به کار تخم‌گذاری مشغول بودند که به گفته متصدی این مرکز آنها حداقل به مدت چهار سال توانایی تخمگذاری و زاد آوری دارند.

بعد از گشتن و چرخیدن در داخل سالن، بازدید از طبقه بالا صورت گرفت که دمایی بسیار پایین داشت که علت سرمای ساختمان نبود گاز در ساختمان مطرح شد.

مسئول مرکز پرورش زالو هیرودین نیز به ایسنا گفت: این  مرکز تا ظرفیت یک میلیون قطعه جا دارد اما در حال حاضر به علت قرار گیری در فصل زمستان۶۰ هزار قطعه زالو وجود دارد که پیش بینی می شود در فصل بهار به ۵۰۰ هزار قطعه افزایش یابد.

زالو را وارد رسته مشاغل خانگی کنید/ وام‌ها برای پرورش زالو ناچیز است

ظرفیت مرکز پرورش زالو هیرودین یک میلیون قطعه است

معین زنگنه نیاز اظهار کرد: ظرفیت این مرکز تا یک میلیون قطعه جا داشته اما با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت‌ها نیاز به افزایش تجهیزات داریم تا بتوانیم میزان ظرفیت را به یک میلیون قطعه برسانیم.

وی افزود: در فصل زمستان متقاضی زالو زیاد بوده و در فصل بهار نیز این میزان تقاضا به علت افزایش تعداد زالوها شاهد کاهش قیمت زالو خواهیم بود به گونه ای که در حال حاضر هر قطعه زالو با قیمت عمده ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که این مبلغ در فصل بهار به ۱۲هزار تومان کاهش می‌یابد و زالویی که با قیمت عمده ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود، تا به دست مصرف کننده برسد به ۲۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.

مسئول این مرکز خاطرنشان کرد: در شمال کشور پرورش زالو به تعداد بسیار بالا وجود دارد که به علت صید زیاد در خطر انقراض قرار داشت.

وی ادامه داد: با حمایت و کمک چندین پزشک از مجموعه وزارت بهداشت ایده راه اندازی مرکز پرورش زالو ارائه شدو به این ترتیب به دنبال انجام کار با مجوز شدم و کارم را در ابتدا در داخل شهر آغاز کردم و بعد از آن مرکز هیرودین واقع در جاده ملایر را راه اندازی کردم.

پشتکار در شغل پرورش زالو  مهم است

زنگنه پشتکار برای انجام این کار را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: این شغل بدون هیچ گونه پشتوانه‌ای آغاز شده و به همین علت تنها افرادی در این شغل دوام می‌آورند که پشتکار  و علاقه داشته باشند چرا که برخی افراد بعد از ورود به این شغل از ادامه کار صرف نظر کردند و تنها کسانی پای کار مانده‌اند که علاقه‌مند هستند.

مسئول مرکز پرورش زالو یادآور شد: در این مرکز زالوی طبی تولید و در طی پروسه چند ماهه تولید  و به بازار عرضه می‌شود.

زنگنه ادامه داد: افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند طی هشت ماهه زالوها را وارد بازار کرده و افراد غیر حرفه‌ای نیز طی ۱۴ ماه زالو را به بازار عرضه می‌کنند.

مسئول این مرکز گفت: در ابتدای آغاز کار مولد را دریافت و آنها را تغذیه کردیم و سپس از آنها لارو دریافت کرده و مولدها را در نهایت خشک کرده و به عنوان روغن زالو استفاده می‌شود.

وی ادامه داد : در نهایت از لاروها مولد به وجود آوردیم و خود لاروها را وارد پروسه مولد کردیم، در حال حاضر مولدها را آماده کرده تا در فصل گرم سال بتوانیم از آنها لارو دریافت کنیم و هنگام درخواست و تقاضا به بازار عرضه می‌کنیم.

نحوه آماده سازی و ارسال زالو به بازار

وی با بیان اینکه به تمامی نقاط کشور ارسال زالو داریم، گفت: زالوها را در بسته‌های حاوی یونولیت، یخ و خاک آماده سازی کرده و ارسال می‌کنیم و ظرف ۴۸ ساعت به خریدار ارسال می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه زالو از خون تغذیه می‌شود، گفت: برخی تفکرات در مورد تغذیه زالو اشتباه بوده و بر این باورند که زالو از جلبک تغذیه می‌کند و این در حالیست که زالو در داخل جبلک هیچ گونه رشدی نداشته و تغییر سایزی در اندازه آن اتفاق نمی افتد و غذای اصلی این موجود زنده خون است.

وی ادامه داد: خون‌های مورد تغذیه این جاندار از دامپزشکی خریدای و در داخل کیسه‌های استاندارد دریافت می‌شود.

زالو را وارد رسته مشاغل خانگی کنید/ وام‌ها برای پرورش زالو ناچیز است

پروسه پرورش زالو از کوکون تا مولد

زنگنه به پروسه پرورش زالو اشاره و اضافه کرد: مولدی که تهیه می‌شود وارد مرحله زمستان گذرانی شده و به مدت یک ماه باید در دمای زیر هشت درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و بعد از آن وارد پروسه تغذیه می‌شود که زالو بعد از تغذیه در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر نگهداری شده و بعد از دو ماه جفت‌گیری انجام شده و بعد از دو ماه داخل خاک مانده و کوکون‌گذاری انجام می‌شود و به این ترتیب کوکون‌ها به مدت ۲۰ روز داخل خزه باقی مانده و لاروها از کوکون‌ها دریافت می‌شود و زالوها که به سایز ۶ تا ۹ سانتی‌متر برسند، به عنوان زالوی طبی به بازار عرضه می‌شوند همچنین زالوهای سه تا پنج سانتی متر نیز برای مصارف پوست و زیبایی کاربرد دارد.

وی به درآمد پرورش زالو اشاره کرد و گفت: درآمد حاصل از پرورش زالو متفاوت بوده و برخی دپو کرده، برخی نیز زالوی طبی عرضه می‌کنند همچنین برخی نیز مولد تولید می‌کنند بنابراین درآمد واحد و مشخصی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت.

پرورش زالو به رسته مشاغل خانگی بپیوندد

زنگنه وارد شدن این صنعت را به رسته مشاغل خانگی بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر این میزان ظرفیت کافی نبوده و باید میزان پرورش زالو را افزایش دهیم تا بتوانیم به صادرات دست یابیم و این درحالیست که  این میزان پرورش زالو پاسخگوی نیاز مطب‌های پزشکی نیست و امیدواریم مجموعه جهاد کشاورزی این رسته شغلی را جزو مشاغل خانگی محسوب کند چرا که برخی افراد بدون مجوز در حال پرورش زالو هستند.

وی گفت: مساحت زمین این مرکز یک هزار متر بوده که ۷۰۰ متر زیربنا داشته و چهار میلیارد تومان برای ساخت و ساز و راه اندازی این مرکز هزینه شده است.

مسئول این مرکز گفت: هر فردی که تمایل به راه اندازی پرورش زالو داشته باشد می‌تواند در ابتدا با ۱۰ میلیون تومان کار را شروع کند که مستلزم دریافت مجوز پرورش خانگی از جهاد کشاورزی است و بعد از گذشت زمان می‌تواند این شغل را گسترش دهد اما با توجه به هزینه‌ها موجود این شغل مقرون به صرفه نیست.

وامهای با سود بالادردی دوا نمی کند

وی به مشکلات موجود اشاره و اضافه کرد: وام‌هایی که برای این مشاغل داده می‌شود ۱۸ درصد بوده که صرفه اقتصادی نداشته و دردی را دوا نمی کند همچنین ۱۰۰ میلیون تومان وام برای این گونه مراکز بسیار ناچیز بوده و ارزش پیگیری ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha