• پنجشنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400110705015
  • خبرنگار : 71621

چین: نگرانی‌های امنیتی روسیه جدی گرفته شوند

چین: نگرانی‌های امنیتی روسیه جدی گرفته شوند

وزیر خارجه چین در سخنانی اظهار کرد که نگرانی‌های امنیتی قانونی روسیه باید کاملا جدی گرفته بشوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه چین در وبسایت خود اعلام کرد که وانگ یی، وزیر خارجه چین در گفت‌وگویی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است: امروزه در قرن بیست و یکم تمامی طرفین باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارند و سازوکار امنیتی اروپایی که متعادل، موثر و بادوام باشد را ایجاد کنند.

وی در ادامه افزود: نگرانی‌های امنیتی قانونی روسیه باید جدی گرفته و رفع شوند.

مسکو در اوایل ماه دسامبر پیش‌نویس اسناد امنیتی را ارائه کرد که در آن از ناتو خواسته بود عضویت اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را در این نهاد رد و گسترش استقرار نظامی خود را در اروپای مرکزی و شرقی متوقف کند.

پوتین از غرب خواسته است که به‌ سرعت برای برآورده کردن این خواسته‌ها حرکت کند و هشدار داد اگر غرب به مسیر «تهاجمی» خود، «در نزدیکی کشور ما» ادامه دهد، مسکو باید اقدامات «نظامی-فنی لازم» را انجام دهد.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش با استناد به اصل ناتو مبنی بر اینکه عضویت برای هر کشور واجد شرایط آزاد است، از ارائه تضمینی که پوتین می‌خواهد خودداری کرده‌اند.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، وانگ یی به بلینکن گفت: ما از تمامی طرفین درگیر در بحران اوکراین می‌خواهیم تا آرامش خود را حفظ کرده و از انجام هر کاری که باعث تحریک تنش‌ها و این بحران می‌شود، اجتناب کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ بلینکن در این تماس تلفنی اظهار کرد که کاهش تنش‌ها و دیپلماسی تنها راه‌حل مسؤولانه است. این دو دیپلمات ارشد همچنین درباره خطرات اقتصادی و امنیت جهانی که احتمال حمله روسیه به اوکراین آنها را به وجود آورده، تبادل نظر کردند.

وانگ یی با اشاره به مخالفت‌های روسیه با توسعه ناتو در شرق اروپا گفت:‌ امنیت یک کشور نباید به بهای امنیت دیگران باشد و امنیت منطقه نمی‌تواند با تقویت و توسعه بلوک‌های نظامی تضمین شود.

وی افزود: برای حل بحران اوکراین همچنان بازگشت به توافق‌نامه مینسک لازم است. توافق مینسک جدید که توسط شورای امنیت تصویب شد یک سند سیاسی اساسی است که توسط تمامی طرفین به رسمیت شناخته شده و باید به طور موثر اجرا شود. مادامی که تلاش‌ها همسو با مسیر و روح این توافقنامه صورت گیرند، چین از آنها حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: آمریکا در گفتار و کردار خود نسبت به چین همچنان دچار اشتباه است و همین باعث خدشه‌دار شدن روابط می‌شود.

وانگ یی افزود: در حال حاضر اولویت اصلی این است که آمریکا باید دست از مداخله در المپیک زمستانی پکن بردارد، در خصوص مساله تایوان با آتش بازی نکند و تشکیل گروه‌های ضد چینی را متوقف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha