• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400110906033
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

اختراع چندین داروی کمک باروری توسط محقق تبریزی

اختراع چندین داروی کمک باروری توسط محقق تبریزی

ایسنا/آذربایجان شرقی دکتر آرش خاکی، مخترع جوان و استاد دانشگاه‌ های تبریز موفق به ثبت و اختراع چندین داروی درمان ناباروری و کمک باروری شده است.

دکتر آرش خاکی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، عضو علمی مرکز تحقیقات سلامت باروری زنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر تحقیقات بیمارستان ولی عصر (عج) بوده که سال ۱۳۹۲ موفق به اخذ مرتبه‌ی دانشیاری در رشته‌ی پاتولوژی شد و تاکنون علاوه بر تدریس دروسی مانند پاتولوژی در مقاطع دکتری حرفه‌ای دامپزشکی، پزشکی و دندان‌پزشکی، مجری ۳۶ طرح پژوهشی، نویسنده‌ی ۲۴۶ مقاله در مجلات تخصصی ارائه‌ی صد عنوان سخنرانی و پوستر در کنگره‌های بین المللی بوده است.

وی، راهنمایی و مشاوره بیش از صد عنوان رساله‌ی دکتری حرفه‌ای و تخصصی را نیز برعهده داشته است و چاپ بیش از ۱۴۵ عنوان مقاله تخصصی درمجله‌های معتبرعلمی با درجه ISI (Web of Science) و Scopus نیز از دیگر دستاوردهای علمی او است.

خاکی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تحقیقات خود اظهار کرد: از ۲۰ سال پیش از دوران دانشجویی تحقیقات خود را بر روی تأثیرگذاری بعضی از مواد موثر دارویی شیمیایی و گیاهی و مقایسه‌ی آنها در حیطه‌ی کمک باروری مردان انجام دادم که بسیاری از آنها در مقالات متعدد علمی و در پایگاه‌های استنادی دنیا چاپ شدند.

وی ادامه داد: اقدامات فراوانی را در این حوزه انجام دادم و تاثیرات مواد موثر دارویی شیمیایی و گیاهی را مقایسه و فرموله کرده و کارآزمایی بالینی و مطالعات را بر روی انسان در بیمارستان‌های کشور انجام شد دادیم و  برخی از این تحقیقات ثبت اختراع شده و ازسوی سازمان بهداشت جهانی نیز موفق به اخذ جوایز شدند.

وی افزود: با انجام این تحقیقات پی بردم که این مطالعات ارزش بالایی داشته و امکان عملی کردن آنها وجود دارد، بنابراین از شرکت‌های مختلف داروسازی طلب یاری کردم اما به دلیل عدم همکاری آنها، یک شرکت داروسازی بین المللی را تأسیس و طی مکاتباتی که با سازمان غذا و دارو داشتم پروانه‌ی تولید داروها را پس از طی مراحل علمی و قانونی اخذ کردم.

این دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خاطرنشان کرد: یکی از این داروها آندروهیل (Androheal )بوده که مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت و ثبت اختراع شده است و کمک باروری آقایان بوده و در افرادی که به دلایل مختلف اختلالات اسپرمی دارند، بسیار موثر است.

وی بیان کرد: این دارو برای اولین بار در دنیا اختراع شده و از هشت جز موثر گیاهان دارویی بر پایه آنتی اکسیدانتی به‌صورت قرص و کپسول تولید شده است که هیچگونه مواد شیمیایی نداشته و در رفع نواقص اسپرم بسیار موثر است و حتی سطح قند خون و هورمون‌های جنسی را نیز تنظیم می‌کند.

وی همچنین گفت: داروی دیگر اووهیل (Ovoheal)بوده که به صورت کپسول و قرص تولید شده و مجوز آن نیز از وزارت بهداشت صادر شده است و در درمان ناباروری زنان و افرادی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک و کیست تخمدان مبتلا هستند بسیار موثر بوده و در رفع عوارض ناباروری کمک می‌کند.

خاکی یادآور شد: آندرولیو (Androlive) داروی دیگری است که به افزایش میل جنسی مردان کمک کرده و بر روی پارامتر سلامت اسپرم نیز به‌صورت طبیعی تأثیرگذار می‌گذارد همچنین گردوهیل (Gerdoheal)نیز داروی دیگر ما است و برای بیمارانی که به ریفلاکس معده، زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری‌های گوارشی دیگری مبتلا هستند، بسیار تأثیرگذار بوده و ترکیبات آن نیز در پایگاه‌های استنادی دنیا بررسی شده است.

وی اظهار کرد: از ۲۰ سال پیش کارهای تحقیقاتی این داروها انجام شد و از سال ۹۰ اقدام به اخذ مجوز شده و اواخر سال ۹۷ نیز وارد بازار شدند؛ ما یک تیم هستیم اما ایده پردازی اولیه‌ی این داروها توسط بنده انجام شده است.

وی همچنین متذکر شد: در حال ساخت داروهای دیگری هستیم و تا یک سال آینده مجوز ورود و تولید انبوه را دریافت خواهیم کرد که این داروها بر پایه‌ی علمی بوده و با تکیه بر علوم طب ایرانی و مواد موثر دارویی گیاهی تولید می‌شوند.

 این عضو مرکز تحقیقات سلامت باروری زنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان تاکید کرد: تمامی این داروها پایه‌ی آنتی اکسیدانتی داشته و هیچ ضرری برای انسان ندارند و باتوجه به اینکه مانع خروج ارز از کشور شده و به اشتغال جامعه نیز کمک می‌کند، بنابراین انتظار داریم توسط مسئولین مربوطه حمایت‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha