• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400110906100

معاون آموزش‌وپرورش خراسان رضوی:

آمادگی داریم حضور دانش‌آموزان در مدارس را افزایش دهیم

آمادگی داریم حضور دانش‌آموزان در مدارس را افزایش دهیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه افزایش حضور دانش‌آموزان نیازمند ارسال دستورالعمل و شیوه‌نامه از طریق وزارتخانه و تعدیل پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی  است، گفت: احتمال می‌دهیم دستورالعمل و شیوه‌نامه از طریق وزارتخانه به زودی ارسال شود؛ در صورتی که ستاد استانی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه به جمع بندی برسند ما این آمادگی را داریم که میزان حضور دانش‌آموزان در مدارس را افزایش دهیم.

رضا صابری تولایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه های اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برای گسترش آموزش حضوری در مدارس استان گفت: توسعه کمی و کیفی حضور دانش آموزان در مدارس یکی از دغدغه‌هایی است که هم مطالبه اولیا و هم دانش‌آموزان و دولت است. اخیرا صحبت‌هایی در خصوص افزایش حضور دانش‌آموزان در مدارس شده اما این افزایش نیازمند ارسال دستورالعمل و شیوه‌نامه از طریق وزارتخانه و تعدیل پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی  است. احتمال می‌دهیم دستورالعمل و شیوه‌نامه از طریق وزارتخانه به زودی ارسال شود.

وی ادامه داد: برای توسعه حضور دانش‌آموزان در مدارس استان روی الگویی کار می‌کنیم تا زمان جلسات آموزشی که در دستورالعمل‌های قبلی برای هر جلسه در مقطع ابتدایی حدود ۴۵ دقیقه و در مقطع متوسطه حدود ۶۰ دقیقه بود را افزایش دهیم و برای مثال ۶۰ دقیقه را به ۷۵ دقیقه برسانیم. همچنین افزایش تعداد روزهای حضور دانش‌آموزان مخصوصا در مقطع ابتدایی و در مدارسی که فضای بزرگتری دارند در دستور کار است اما همه این موارد وابسته به تعدیل دستورالعمل‌های بهداشتی است و این تعدیل نیز وابسته به شرایط امیکرون و تصمیمات ستاد کرونا استان است.

  سطح سواد دانش‌آموزان تنزل پیدا کرده و آنها آسیب روحی و روانی دیده‌اند

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش خراسان رضوی عنوان کرد: اولویت آموزش‌وپرورش، آموزش حضوری است زیرا اعتقاد ما بر این است که  سطح سواد دانش آموزان تنزل پیدا کرده است و آسیب روحی و روانی دیده‌اند. در صورتی که ستاد استانی و ستاد ملی مقابله با کرونا به جمع بندی برسند ما این آمادگی را داریم که میزان حضور دانش‌آموزان در مدارس را افزایش دهیم.

صابری تولایی در خصوص برنامه‌های اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی برای توسعه حضور دانش‌آموزان در مدارس پرجمعیت و حاشیه شهر اظهار کرد: مدارسی که تراکم بالایی چه در خود و چه در کلاس‌ها دارند باید طبق گروه‌بندی پیش بروند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند؛ همچنین می‌توان از ظرفیت نوبت دوم مدارس استفاده کرد. آمادگی بازگشایی این مدارس را داریم اما منتظر شیوه‌نامه وزارتخانه هستیم تا اگر الگویی پیشنهاد شده است آن را بومی‌سازی کنیم.

 وی در پاسخ به این سوال که تا الان چه تعداد از مدارس به علت شیوع کرونا تعطیل شده‌اند؟ گفت: اکثر مدارس ما تلاش کرده‌اند که پروتکل‌ها را رعایت کنند و مشکل خاصی نداشته‌ایم. آموزش‌وپرورش درمورد شرایط حضور دانش‌آموزان بر اساس دستورالعمل‌های حوزه‌های بهداشتی عمل می‌کند. اگر پروتکل‌ها در مدارسی رعایت نشود هیأت‌های نظارت آموزش‌وپرورش تذکرات لازم را به آنها می‌دهد و شورای مدارس با محوریت مدیران مدارس اختیاراتی دارند که اگر در مدرسه یا کلاسی مشکلی برای دانش‌آموزان پیش بیاید، می‌توانند آموزش آن مدرسه را به مدت دو هفته غیرحضوری کنند تا شرایط به حالت عادی برگردد.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تصریح کرد: طبق آیین نامه آموزشی زمانی که از طرف ستاد کرونا اعلام می‌شود مدارس می‌توانند فعالیت حضوری خود را انجام دهند، حضور دانش‌آموزان در مدرسه الزامی است، مگر اینکه دانش‌آموزانی عذر موجه یا بیماری زمینه‌ای داشته باشند که در این صورت می‌توانند آموزش خود را به صورت مجازی دنبال کنند. وقتی صحبت از آموزش حضوری می‌کنیم طبق گروه‌بندی، گروهی از دانش آموزان از آموزش حضوری استفاده می‌کنند؛ گروهی دیگر نیز از آموزش مجازی استفاده می‌کنند و همزمان با آموزش حضوری، آموزش مجازی نیز پیش می‌رود.

در مورد تزریق دوز سوم دانش‌آموزان و فرهنگیان آمار دقیقی نداریم

صابری تولایی  در رابطه با میزان واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان و شرط واکسینه بودن برای شرکت در کلاس‌های حضوری گفت: تقریبا بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال و همکاران ما در استان دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند اما در مورد تزریق دوز سوم آمار دقیقی در اختیار ما نیست. شرط واکسیناسیون برای حضور دانش‌آموزان نداریم، اما توصیه و تاکید ما این است که افرادی که تاکنون واکسن را دریافت نکرده‌اند حتما واکسینه شوند؛ زیرا یکی از ضرورت‌های آموزش حضوری در مدرسه بالا بودن ضریب ایمنی است تا مشکلی برای همکاران و دانش‌آموزان پیش نیاید.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که هیچکس جایگزین معلم و هیچ مکانی جایگزین مدرسه نمی‌شود. در شرایط اضطرار، تقریبا سال تحصیلی گذشته را با آموزش مجازی دنبال کردیم و طبیعی است که آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و کیفیت آموزش پایین می‌آید و عدالت آموزشی نیز محقق نمی‌شود. خوشبختانه از آغاز سال تحصیلی جاری به‌دلیل فراهم شدن آموزش حضوری وضعیت کیفیت آموزشی نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است و اگر شرایط توسعه حضور دانش‌آموزان فراهم شود مطمئنا باعث ارتقاء سطح کیفیت آموزشی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha