• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400110906377
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

گونه‌های مهاجم و خطرات زیستی آن‌ها بر تنوع زیستی

گونه‌های مهاجم و خطرات زیستی آن‌ها بر تنوع زیستی
سنبل آبی

رییس گروه جانوری دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان ضمن حمایت از آموزش و اطلاع رسانی درباره گونه های مهاجم و خطرات زیستی آن‌ها بر تنوع زیستی، برنامه‌هایی به منظور مقابله و کنترل گونه‌های مهاجم در دستور کار دارد.

به گزارش ایسنا سید مهدی مصطفوی با بیان این که سازمان محیط زیست برای مقابله و کنترل گونه‌های مهاجم برنامه‌هایی را در دستور کار دارد، اظهارکرد: گونه‌های مهاجم (Invasive species)  به‌ گونه‌هایی اطلاق می‌شود که توسط انسان‌ها وارد محیط غیر بومی شده است و در صورتی که این گونه‌ها بتوانند خود را با شرایط جدید محیطی سازگار کنند، تولید مثل می‌کنند، اثرات منفی بر محیط های وارد شده خواهند داشت.

وی مهم‌ترین عوامل موثر در موفقیت گونه‌های مهاجم را مقاومت به شرایط محیطی، فاصله نسل کوتاه و همه چیز خواری دانست و گفت: فعالیت‌های بشر در زمینه تجارت بین‌المللی از مهمترین راه‌های انتقال گونه‌ها به زیستگاه‌های جدید است.

رئیس گروه جانوری دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی با بیان این که در حال حاضر خطرات گونه‌های مهاجم به مناطق غیربومی بیش از همه متوجه گونه‌های در معرض تهدید است، گفت: گونه‌های مهاجم، نگرانی‌هایی در محیط زیست، سلامت انسان، گیاهان، حیوانات همچنین پیامدهای اقتصادی را در بر دارد. این نگرانی‌ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه به دلیل مشکلات اقتصادی و به دنبال آن اولویت توسعه بر حفاظت همچنین کمبود دانش درباره نتایج بالقوه ورود گونه‌های غیر بومی بیشتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مصطفوی در پایان اظهارکرد: به منظور مدیریت مطلوب در چگونگی برخورد با این موضوع، مطالعات باید افزایش یابد و قوانین صریح و روشن تدوین شود همچنین همکاری دستگاه‌ها بیش از گذشته مد نظر قرارگرفته است و بودجه مناسبی پیش‌بینی شود تا با همکاری کشورهای همسایه در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha