• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400110906455
  • خبرنگار : 71477

سازمان ملل: حمله به زندان سوریه لزوم رسیدگی به پرونده زندانیان داعشی را نشان می‌دهد

سازمان ملل: حمله به زندان سوریه لزوم رسیدگی به پرونده زندانیان داعشی را نشان می‌دهد

رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل با تاکید بر اینکه حمله گروه تروریستی داعش به زندانی‌ در حسکه سوریه که محل نگهداری حدود ۳۰۰۰ داعشی و ۷۰۰ کودک بود، یک "تراژدی قابل پیش‌بینی" به شمار می‌رفت، بر لزوم اقدام بین‌المللی فوری برای رسیدگی به پرونده زندانیان داعشی در کمپ‌های سوریه اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر وورونکوف، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: گروه تروریست داعش بر فرار از زندان تاکید کرده است و موارد قبلی در سوریه و نقاط دیگر جهان وجود داشته است.  

وی افزود: اکثر این مردان، زنان و کودکان ظاهرا مرتبط با داعش که در زندان‌ها و کمپ‌های بازداشت سوریه نگهداری می‌شوند، هرگز به هیچ جرمی متهم نشده‌اند، همچنان در بازداشت‌های طولانی‌مدت به سر می‌برند و سرنوشت‌شان نامعلوم است. این امر همچنین یادآوری است از اینکه چرا داعش همچنان تلاش می‌کند خودش را در سوریه جا کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که تهدید داعش از جمله در سوریه در حال افزایش است؛ جایی که به گفته وورونکوف داعش در آن در گروه‌های کوچک سازماندهی می‌شوند و در مناطق صحرایی و روستایی مخفی می‌شوند و برای اجتناب از بازداشت شدن دائما بین مرز عراق و سوریه در رفت و آمد هستند.

این حمله اخیر به زندانی در الحسکه بزرگ‌ترین حمله شبه‌نظامیان داعش از زمان سقوط خلافت این گروه محسوب می‌شود.

وورونکوف گفت: این یورش همچنین بر غیرنظامیان نیز تاثیر گذاشت و منجر به فرار تعداد نامشخصی از شبه‌نظامیان داعش شد.

نیروهای دموکراتیک کرد سوریه روز چهارشنبه اعلام کردند که کنترل آخرین بخش از این زندان را که تحت کنترل شبه‌نظامیان داعش درآمده بود، پس گرفتند و تعدادی از زندانیان کودک را که از آنها به عنوان سپرهای انسانی استفاده شده بود،‌ آزاد کردند. این در حالی است که وورونکوف اعلام کرده که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل گفت: از شنیدن گزارش‌هایی دال بر اینکه از کودکان که هرگز نباید در زندان نظامی نگهداری می‌شدند به عنوان سپرهای انسانی استفاده شده، وحشت کردم. اگرچه وحشی‌گری داعش کاملا مشخص است و جای تعجب ندارد اما این کودکان طعمه قرار گرفته‌اند و از آنها سوء استفاده می‌شود.

وی بار دیگر از تمامی کشورها خواست تا تروریست‌های داعش و خانواده‌هایشان در زندان‌ها و کمپ‌های واقع در شمال شرقی سوریه را به کشورهایشان بازگردانند.

وورونکوف گفت: بازگرداندن اتباع کشور ثالث از سوریه و عراق همچنان یکی از اولویت‌های مهم برای سازمان ملل است و ما آماده‌ایم به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای کشورهای عضو به این چالش‌ها پاسخ دهیم. تلاش‌های داعش برای آزاد کردن نیروهایش از زندان بر لزوم رسیدگی هر چه سریع‌تر به پرونده آنها و تضمین پاسخگویی برای شکستن سیکل خشونت تاکید می‌کند. ما بر لزوم اقدام بین‌المللی فوری برای رسیدگی به پرونده زندانیانی که بابت ارتباط با داعش در زندان‌ها و کمپ‌هایی در شمال شرق سوریه به سر می‌برند، تاکید می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha