• یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111006872
  • خبرنگار : 71402

برای مقابله با هرگونه حمله روسیه،

ارتش انگلیس نیروهایش در مرزهای شرقی ناتو را تقویت کرد

ارتش انگلیس نیروهایش در مرزهای شرقی ناتو را تقویت کرد
جانسون و راداکینف رئیس ستاد دفاعی انگلیس

انگلیس در تدارک دو برابر کردن تعداد نیروهای خود در استونی و اعزام کشتی‌ها و جت‌های جنگی به جناح شرقی ناتو برای "ارسال پیام روشن" به مسکو در بحبوحه هشدارها به این است که روسیه ممکن است چند روز با حمله به اوکراین فاصله داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس تاکید کرده است که هرگونه حمله روسیه به اوکراین با تحریم‌های فوری مواجه خواهد شد و برای هر دو طرف ویرانگر است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد طی روزهای آتی به این منطقه سفر کند و همچنین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی به گفت‌وگو بپردازد.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد، جانسون در حال بررسی است که بزرگترین پیشنهاد ممکن را به اعضای پیمان دفاعی ناتو در نوردیک و بالتیک ارائه دهد که از آن طریق، شمار نظامیان دو برابر خواهد شد و تسلیحات دفاعی به استونی ارسال می‌شود.

بوریس جانسون در بیانیه‌ای گفت: این بسته پیام آشکاری را به کرملین ارسال می‌کند؛ ما تحرک بی‌ثبات‌کننده آنها را تحمل نخواهیم کرد و همواره در مواجهه با خصومت‌ورزی روسیه در کنار متحدانمان در ناتو ایستاده‌ایم. اگر رئیس جمهور پوتین مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کند، این یک تراژدی برای اروپا خواهد بود. اوکراین باید آزاد باشد تا آینده خود را انتخاب کند."من به نیروهای مسلح کشورم دستور داده‌ام تا طی روزهای آتی در سراسر اروپا مستقر شده و اطمینان حاصل کنند که ما می‌توانیم از متحدانمان در ناتو حمایت به عمل آوریم.

مقام‌های لندن جزئیات این پیشنهاد را در نشست آتی در بروکسل نهایی خواهند کرد و وزرا فردا (دوشنبه) درباره گزینه‌های نظامی به رایزنی می‌پردازند.

سفر وزیران دفاع و خارجه انگلیس به مسکو

افزایش تلاش‌های دیپلماتیک لندن پس از مواجه شدن با این انتقاد بود که آنها اقدام کافی انجام نمی‌دهند و حال دفتر بوریس جانسون می‌گوید که جانسون دومین سفر برای ملاقات با همتایانش در ناتو را اوایل ماه آتی انجام می‌دهد. وزیران دفاع و خارجه انگلیس هم طی روزهای آتی برای مذاکره با همتایان روس خود به مسکو سفر می‌کنند و هدف ارتقای مناسبات و تشنج‌زدایی است.

لیز تراس و بن والاس، وزیر خارجه و وزیر دفاع انگلیس قصد دارند روابط لندن با دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را حین سفر به مسکو ارتقا دهند. همچنین در بیانیه دفتر جانسون آمده است که او در تماس تلفنی آتی خود با پوتین او را به گفت‌وگوی دیپلماتیک در مورد اوکراین ترغیب می‌کند.

تراس برای تلگراف نوشته است: روسیه با برنامه‌ریزی تمرین‌های دریایی در سواحل ایرلند و افزایش حضور نیروی دریایی خود در دریای بالتیک، مرزهای خود را تشدید کرده است و سوئد را وادار به اعزام نیرو برای تقویت یکی از جزایر خود کرده است. به همین دلیل است که ما تلاش های خود را با بازدارندگی تقویت می کنیم.

 دفتر جانسون همچنین تاکید کرد، نخست‌وزیر انگلیس معتقد است که تلاش‌های دیپلماتیک هماهنگ با کشورهای غربی برای ادامه مذاکره با روسیه و جلوگیری از حمله ادعایی آن به اوکراین ضرورت دارد. در این بیانیه تاکید شد که جانسون، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگوهای خودشان با رهبران اتحادیه اروپا تاکید کردند که رایزنی دیپلماتیک با روسیه همچنان اولویت دارد.

دوبرابر شدن نیروهای انگلیس در استونی

همچنین در بیانیه کابینه انگلیس که شنبه منتشر شد، آمده است که لندن احتمالا تعداد نظامیانش در استونی را دو برابر کرده و به ۱۸۰۰ تن برساند، تسلیحات دفاعی به آنجا بفرستد و همچنین حمایت از دیگر متحدان ناتو به عمل آورد.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس به خبرگزاری تاس توضیح داد که برنامه‌های لندن برای افزایش تعداد نظامیانش از ۹۰۰ تن به ۱۸۰۰ تن یکی از گام‌های آن است. انگلیس بر گردان چندملیتی ناتو در استونی نظارت می‌کند، در حالی که ۱۵۰ نظامی دیگر انگلیسی در گردان ناتو در لهستان مشغول فعالیت هستند.

پیش از آن هم روزنامه دیلی تلگراف به نقل از منابعی در وزارت دفاع گزارش داد که انگلیس و آمریکا در حال بررسی اعزام ۱۰۰۰ نظامی به هر کدام از سه کشور رومانی، بلغارستان و مجارستان هستند.

دریاسالار سر تونی راداکین، رئیس ستاد دفاع انگلیس، در وزارت دفاع جانسون را در جریان وضعیت نظامی اوکراین قرار داد.

در همین حال، یک ناوشکن نوع ۴۵ و یک کشتی گشت‌زنی دریایی در دریای سیاه و یک اسکادران اضافی RAF برای گشت‌زنی در حریم هوایی بلغارستان و رومانی به قبرس خواهند رفت. ناو هواپیمابر «اچ‌ام‌اس پرینس آف ولز»،  در حالت آماده باش قرار گرفته است تا در صورت تشدید بیشتر اوضاع ظرف یک ساعت راهی شود.

جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح، هشدار داده است که پوتین "ممکن است چند روز دیگر تا صدور دستور حمله فاصله داشته باشد."

او  برای تلگراف نوشته است متحدان ناتوی ما به طور قابل درک از تجاوزات در اوکراین احساس خطر کرده و بنابراین ما به جای اینکه آنطور که او می‌خواهد کنار برویم، مرزهای شرقی را حفظ خواهیم کرد. [پوتین] دقیقا همان چیزی را خواهد دید که ادعا می کند از آن می‌ترسد.

تنش‌های مرتبط با اوکراین در چند ماه گذشته شدت یافته است و روسیه به تجمیع نظامیانش در نزدیکی مرز اوکراین متهم شده و ادعا شده که برای یک حمله تدارک می‌بیند. مسکو اما با رد این اتهامات، به تحرکات نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه اشاره کرده و آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خود دانسته است. روسیه همچنین گفته است که حق دارد نیروهای خودش را در داخل خاک خودش جابجا کند.    

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha