• دوشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400111107991
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان:

بازگشایی زاینده‌رود با تصمیم کارشناسی نهایی شد

بازگشایی زاینده‌رود با تصمیم کارشناسی نهایی شد

ایسنا/اصفهان معاون امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: تصمیم بازگشایی سد زاینده‌رود برای کشت کشاورزان شرق اصفهان براساس کار کارشناسی، جلسات متعدد و بسته‌های احیای زاینده‌رود گرفته شده است و اصفهان نیز در این چارچوب اقدام کرد.

چهارشنبه هفته گذشته در جلسه سازگاری با کم‌آبی و با توافق کشاورزان شرق و غرب اصفهان مقرر شد از ۱۲ بهمن‌ماه زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان جاری و بعد از عید نیز حقابه کشاورزان غرب اصفهان برای آبیاری باغات آنها تامین شود. این تصمیم با توافق نماینده کشاورزان و همچنین موافقت جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در نهایت به استانداری اعلام شد و معاون امور عمرانی استانداری اصفهان این خبر را پنجشنبه به‌صورت رسمی اعلام کرد.

براساس این تصمیم قرار است بامداد فردا ۱۲ بهمن‌ماه خروجی سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان به مدت ۱۲ روز افزایش پیدا کند و رودخانه جاری شود.

گفته می‌شود در این مدت ۵۷ میلیون مترمکعب آب تحویل کشاورزان شود، اما اگر هوا بهتر شد، با آب شدن برف‌ها و افزایش ورودی سد زاینده‌رود، ممکن است میزان تحویل آب به کشاورزان بیشتر شود.

به دنبال این خبر، روز گذشته نماینده صنف کشاورزان چهارمحال و بختیاری در نامه‌ای به وزیر نیرو نسبت به جریان زاینده‌رود با توجه به ذخیره فعلی این سد انتقاد کرد و نوشت «این اقدام به‌شدت کل حوضه را دچار بحران می‌کند و مطالبات مدنی خیلی شدیدتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت و دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تحت شعاع قرار می‌دهد.

این نماینده در ادامه نامه خود نوشت که چرا مدیریت سد زاینده‌رود باید در اختیار یک استان باشد؟ آیا نظر سایر ذینفعان در حوضه زاینده‌رود در نظر قانون جایگاهی دارد؟ آیا سناریو جدیدی در پس رهاسازی آب در حال شکل‌گیری است؟ وی در پایان‌ نامه از وزیر نیرو خواسته است که نسبت به جلوگیری از رهاسازی آب در این برهه از زمان دستور مقتضی را مبذول کند.

تصمیم بازگشایی زاینده‌رود کارشناسی و با تایید رئیس حوضه بود

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: تصمیم‌گیری برای باز شدن سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان در کارگروه سازگاری با کم‌آبی با حضور مولایی، رئیس حوضه زاینده‌رود و همچنین تمام دستگاه‌های مرتبط بود.

مهران زینلیان اضافه کرد: تصمیم بازگشایی سد زاینده‌رود برای کشت کشاورزان شرق اصفهان براساس کار کارشناسی، جلسات متعدد و بسته‌های احیای زاینده‌رود گرفته شده است و اصفهان نیز در این چارچوب اقدام کرد.

وی گفت: به طور قطع این صحبت نماینده کشاورزان چهارمحال و بختیاری ناشی از بی‌اطلاعی آنها بوده و ما از آنها دعوت می‌کنیم تا با نمایندگان صنف کشاورزان و دیگر کارشناسان اصفهان جلساتی برگزار کرده و گفت‌وگو کنند.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان درباره نگرانی‌ها نسبت به تغییر خط مرزی آبی اصفهان و چهارمحال و بختیاری با توجه به صحبت نماینده کشاورزان چهارمحال و بختیاری که مدیریت سد زاینده‌رود باید از اصفهان گرفته شود، اظهار کرد: این صحبت رسمی نیست و به‌هیچ‌وجه مدیریت سد زاینده‌رود نباید به استان چهارمحال و بختیاری داده شود.

وی افزود: البته اگر صحبت تغییر مدیریت سد زاینده‌رود و یا تغییر خط مرزی آبی اصفهان به‌طور رسمی مطرح شود، مدیریت استان نسبت به آن واکنش نشان خواهد دارد، بنابراین نباید نسبت به صحبت‌های غیر کارشناسی واکنش نشان داد.

زینلیان تأکید کرد: بیش از ۹۵ درصد حوضه زاینده‌رود در محدوده استان اصفهان قرار دارد و به همین دلیل مدیریت سد زاینده‌رود در اختیار اصفهان است.

اجازه تغییر مدیریت سد زاینده‌رود را نمی‌دهیم

همچنین عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در واکنش به نامه روز گذشته نماینده کشاورزان چهارمحال به ایسنا، گفت: مدیران ملی باید تصمیم‌گیری و اعلام کنند که چند درصد آب زاینده‌رود مربوط به اصفهان و یا چهارمحال است و وزیر نیرو باید این موضوع را مدنظر قرار دهد. امیدواریم وزیر نیرو مشکل زاینده‌رود را در حوزه ملی حل کند.

حسین وحیدا درباره تغییر مدیریت سد، گفت: امکان ندارد چنین اتفاقی رخ دهد و اصفهان چنین اجازه‌ای نخواهد داد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: همان نهادی که برای خط لوله یزد تیم محافظت در نظر می‌گیرد باید از محدوده سد زاینده‌رود نیز نگهداری کند.

وی درباره واکنش مدیریت استان نسبت به این نامه، اظهار کرد: مدیریت استان در این مواقع گاهی ملاحظات سیاسی را در نظر می‌گیرند و البته نباید نسبت به گفته‌های یک عضو صنف کشاورزان حساس شد به هر جهت ما خواهان تأمین امنیت آب استان اصفهان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha