• سه‌شنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400111208681
  • منبع : دیوان محاسبات کشور

تسلیت سیاسیون برای درگذشت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی

تسلیت سیاسیون برای درگذشت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی که از چند روز قبل در بیمارستانی در قم بستری بودند، بامداد امروز؛ سه‌شنبه ۱۲ بهمن دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش ایسنا، برخی شخصیت ها و گروههای سیاسی درگذشت این عالم دینی را با صدور پیام هایی جداگانه تسلیت گفتند که به شرح زیر است:

*متن پیام تسلیت مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور

 إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

ارتحال ملکوتی فقیه بصیر، آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های دینی و مجامع علمی، بیت مکرم ایشان و شاگردان و همراهان و عموم ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم.
عمر با برکت آن عالم عظیم الشان، در مجاهدت علمی و فعالیت انقلابی و حمایت از امامین انقلاب سپری شد و در تمامی بزنگاه‌های حساس کشور، همچون چراغی پرنور، راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود.

امید است پرچم علمی و بصیرتی و دینی برافراشته شده به دست آن مرجع والامقام، توسط علما و شاگردان ممتاز ایشان همچنان در اهتزاز باشد.

*دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم با انتشار پیامی درگذشت شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

در پیام شمخانی با اشاره بیش از یک قرن عمر با برکت این عالم ربانی  آمده است: آیت الله صافی با قلبی سلیم و سرشار از عشق به خدا، عمر شریف خود را با مجاهدت های فراوان صرف ترویج و اعتلای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، این ضایعه مولمه و مصیبت بزرگ را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه های علمیه، مقلدان و علاقمندن و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت گفته از درگاه ربوبی برای آن مرجع عالیقدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نموده است.

*سیدمحمد حسینی معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس نیز پیام تسلیت صادر کرد.

هو الحی الذی لا یموت
یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات

رحلت مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی اعلی‌الله مقامه فی الجنة را به حضرت ولی الله الاعظم، رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام، علمای اعلام و امت اسلامی تسلیت عرض می کنم.
 

خداوند بر درجات آن عالم ربانی و فقیه صمدانی بیفزاید که عمر با برکت خود را در نشر مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، تربیت شاگردان فاضل، تالیف آثار ارزشمند و خدمت به نظام اسلامی از جمله دبیری شورای نگهبان و عضویت در مجلس خبرگان گذراند.
رحمت واسعه‌ی الهی و این بشارت قرانی شامل حال آن راحل عظیم القدر باشد که: لهم مایشاءون عند ربهم ذلک جزاء المحسنین.

*هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم در صفحه شخصی خود در توییتر در پیامی با اشاره به مسئولیت آیت‌الله صافی گلپایگانی به عنوان دبیری شورای نگهبان نوشت: ‏تلاش غیرتمندانه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه در دفاع از شرع مقدس و قانون اساسی در کسوت عضویت و دبیری شورای نگهبان، از باقیات صالحات این عالم پرهیزکار است. رحمت و رضوان و همنشینی با اولیاء الهی را برای این نگهبان غیور دین اسلام از خداوند مهربان مسئلت داریم.

*علی لاریجانی هم در پی درگذشت این مرجع عالیقدر پیام تسلیتی صادر کرد:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

رحلت جانسوز عالم ربانی  شیخ‌الفقها مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی باعث غم و اندوه شدید اینجانب گردید فقدان این عالم ربانی و مجاهد بزرگ برای حوزه های علمیه و آحاد جامعه اسلامی ضایعه ای جبران ناپذیر است.

سلوک ایشان در مسائل علمی و اجتماعی و سیاسی و زبان حق طلبانه و گویای ایشان در دفاع از حریم اهل بیت و حقوق مردم ستودنی بود و آثار متعدد ایشان در معارف دینی برای عموم جامعه ارزشمند می باشد

ارتحال ملکوتی ایشان را به حضرت ولی‌عصر (عج)، مراجع گرانقدر تقلید و رهبر معظم انقلاب، آقازاده های محترم و بیت شریف ایشان خصوصا حضرت آیت الله کریمی جهرمی و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌ نمایم و برای آن فقیه وارسته رحمتی واسعه از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

*آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیام تسلیتی عنوان کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه مجاهد و مرجع عالیقدر  آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی‌ گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.
این فقیه، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر  در محضر عالمان برجسته ای همچون  آیات عظام سید محمّدتقی خوانساری، سید محمد حجّت، سید صدر الدین صدر و سید محمد حسین بروجردی رحمت الله علیهم اجمعین کسب معارف کرد.
ایشان عمر با برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از مکتب سامی تشیع سپری نموده و آثاری  سودمند در فقه و اصول و کلام و عقاید از خود بجای گذارد و بی گمان فقدان وی  ضایعه ای بزرگ برای حوزه های علمیه بشمار می رود.

معظم له از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور در ارکان تصمیم گیری و در همراهی با امام راحل قدس الله نفسه الزکیة، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام ،حوزه های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

*حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز به مناسبت ارتحال عالم جلیل القدر و مرجع معظم تقلید، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی پیامی به شرح زیر صادر کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

خبر ارتحال عالم جلیل القدر و مرجع  معظم تقلید، استاد مهذب اخلاق حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، رضوان الله علیه، موجب تألم عمیق اینجانب گردید.

کارنامه درخشان آن مرجع نستوه مشحون از تلاش غیورانه در دفاع از حریم دین مبین اسلام و مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام و زبان فصیح و گویای دفاع از حق و احکام نورانی الهی و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی بود.

اینجانب این ضایعه جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و مراجع و علمای عظام دامت برکاتهم و حوزه های علمیه و مردم شریف و مومن و دوستداران مرجعیت در ایران اسلامی و همه نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم. 

از درگاه حضرت حق برای روح ملکوتی آن مرجع جلیل الشان علو درجات و همجواری با پیامبران و ائمه اطهار و شهداء و برای بیت مکرم و فرزندان معزز ایشان و کلیه علاقمندان و مقلدان و مریدان ایشان صبر و شکیبایی و عزت و سلامتی مسئلت می نمایم. 

حسین امیرعبداللهیان»

* محمد مخبر معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

انا لله و انا الیه راجعون

روح بلند مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در جوار حق آرام گرفت و دل های بسیاری را در ایران اسلامی و جهان تشیع پریشان ساخت.

اینجانب رحلت این عالم ربانی را به مقام معظم رهبری، بیت و خانواده محترم، مراجع عظام و حوزه های علمیه و تمامی ملت ایران و علاقه مندان وشاگردان آن فقیه وارسته تسلیت عرض می کنم.

بدون تردید فقدان آن عالم ربانی که در میدان های گوناگون مبارزات پیش از انقلاب حضور داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در جایگاه عضویت در شورای نگهبان و دیگر مسئولیت ها، خدمات مهمی به نظام اسلامی ارائه کردند، ضایعه ای تاسف بار برای کشورمان است.

از درگاه خداوند متعال برای آن مرجع عظیم الشان، طلب رحمت و برای خانواده ایشان آرزوی صبر و آرامش دارم.

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور»

*علی صالحی دادستان تهران نیز ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان اسلام و عالم ربانی، یار دیرین امام خمینی«ره» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی»؛ حضرت آیت‌اللّه العظمی صافی گلپایگانی «قدس اللّه نفسه الزکیة»، مصیبت جانکاه و غم بزرگی است که موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

آن فقیه وارسته، چهره تابناکی بودند که خدمات ارزنده ایشان به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران طی سالیان متمادی در مسئولیت های مختلف حوزوی، علمی، فرهنگی و تقنینی، همواره ماندگار و فراموش ناشدنی است.

پارسایی و تقوا به همراه فقاهت و اجتهاد در اصول و فلسفه و مطالعات عمیق در حوزه علوم انسانی در کنار فضیلت های والای اخلاقی و فروتنی و اخلاص از ایشان شخصیتی جامع و اثر گذار در جهت اعتلای اسلام و انقلاب و ترویج معارف اهل بیت «علیهم السلام» می ساخت و بی تردید بصیرت اجتماعی ایشان برای همگان به ویژه ارادتمندان آن فقیه مجاهد، درس آموز و الهام بخش خواهد بود.

اینجانب؛ این ضایعه مولمه را به محضر مقدس حضرت ولی عصر «اروحنا له الفداء»، رهبر معظم انقلاب اسلامی «مد ظله العالی»، ریاست معزز قوه قضائیه «دامت برکاته»، مراجع عظام تقلید «ادام‌اللّه‌عزهم» ، روحانیت عظیم الشأن، حوزه‌های علمیه ، شاگردان و علاقمندان و به ویژه بیت مکرم و فرزندان محترم ایشان ؛ تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم؛ علو درجات و همجواری با نبی اکرم «صلی اللّه علیه و آله و سلم» و ائمه اطهار «علیهم السلام» و برای عموم بازماندگان؛ صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته

علی صالحی
دادستان عمومی و انقلاب تهران»

*حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم
«انا لله و انا الیه راجعون»
ارتحال فیقه عالیقدر، عالم مجاهد و نستوه و مبارز خستگی ناپذیر، یار دیرین امام ورهبری ، حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی مرجع فقید تقلید، اولین دبیر شورای نگهبان به حکم امام خمینی ( ره )  و عضو مجلس خبرگان رهبری را محضر شریف حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، مراجع عظام تقلید به ویژه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاتهم، حوزه های علمیه و شاگردان ایشان، و عموم ملت شریف ایران و بیت مکّرم و محترم آن مرحوم تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و غفران الهی را مسئلت مینمایم.
{سَلام علیهِ یوم وُلِد ویومَ ماتَ ویومَ یُبعَثُ حیّاً}

*احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز در پیامی به شرح زیر درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

انا لله‌ و انا الیه‌ راجعون‌

عروج ملکوتی ستاره تابناک و شخصیت دانشمند عالم اسلام حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، موجی از اندوه و غم را در دل‌های مؤمنین افکنده است. اینجانب این ضایعه را محضر حضرت بقیّة الله امام عصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی، حوزه‌های علمیه، شاگردان و نیز مردم شریف ایران اسلامی و بیت شریف ایشان و همه ارادتمندان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای روح آن مرحوم، علو درجات و حشر با ائمه اطهار علیهم‌السلام را مسئلت دارم. روح پرفتوحشان ان شاء الله همجوار ائمه معصومین و در رضوان الهی غرق آرامش خواهد بود».

*حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه نیز در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

«بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

رحلت فقیه عالیقدر و مرجع والامقام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأثر و تأسف گردید.
این شخصیت بزرگوار سالیان متمادی در حوزه های علمیه نجف اشرف و قم به تحصیل و تدریس و تالیف کتاب های ارزنده فقهی و نشر معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام اهتمام داشت.

ایشان عالمی متواضع و دارای مکارم و فضائل اخلاقی و فقیهی وارسته بودند که به دور از هیاهوی ظاهری دنیا در اعتلای کلمه الله و تحکیم مبانی ولایت فقیه و نظام مقدس جهموری اسلامی سعی فراوانی نمود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و مقام معظم رهبری‏(مدظله العالی) و حوزه های علمیه و بیت رفیع و فرزندان فاضل و محترم و مکرم آن فقید سعید، تسلیت عرض می‏کنم و علوّ درجات آن عالم ربّانی و حشر با ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین را از خداوند متعال مسألت دارم.

محمد مصدق
معاون اول قوه قضائیه»

 سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

ارتحال مرجع عالیقدر جهان اسلام فقیه والا مقام حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی موجب تالم و تاسف فراوان گردید.

این عالم برجسته و مخلص با حضور پیوسته در نهضت اسلامی و همراهی و حمایت پیوسته و  بی دریغ از امامین انقلاب اسلامی بویژه در آوردگاه های حساس و راهبردی انقلاب و نظام و نیز تلاش های جامع و درخشان علمی و فقهی که  در آثار و تالیفات فاخر و ماندگار وی  پدیدار و راهنمای حوزه های علمیه و جامعه روحانیت است ، در زمره استوانه‌های استوار دفاع از رسالت فقه و فقاهت و پاسداری از فرهنگ و معارف قرآن و عترت و پیش برندگی آرمان های دینی و انقلابی کشور همواره خواهد درخشید .

این ضایعه مولمه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)   نایب بر حقش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ، حوزه های علمیه و روحانیون عالیقدر  به ویژه بیت مکرم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه الهی و همنشینی با پیامبر اسلام  (ص) و خاندان مطهرش و برای بازماندگان و عموم محبان و مقلدان گرانقدرش ، صبر  شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می جویم.

سرلشکر پاسدارمحمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی از همراهان مصمم حضرت امام (ره ) و نهضت اسلامی موجب تاثر و تالم فراوان شد.

 این فقیه وارسته و مجاهد نستوه  در زمره فقهای برجسته تاریخ معاصر در عرصه‌های ترویج فرهنگ و معارف دینی و فقه اسلامی درخشید و آثار و تالیفات ارزشمند ، پرشمار و ماندگار وی همواره گرمابخش مسیرحرکت حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون متعهد و اصیل خواهد بود .

این ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ( ارواحنا فداه)  ، مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) ، حوزه های علمیه و بیت شریف آن فقید سعید و مقلدان ارجمند ایشان در اقصی نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت  برای ایشان علو درجات و همنشینی با پیامبر اعظم ( ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و برای خانواده مکرم  و یادگاران گرانقدر او صبر جمیل و اجر جزیل طلب می کنم.

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

 ارتحال فقیه مجاهد مرجع عالیقدر شیعیان جهان حضرت آیت اللّه العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی  موجب تأثر و تأسف عمیق اینجانب گردید.

آن عالم بزرگوار سراسر عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب و  پیشبرد نهضت اسلامی  و بالندگی حوزه‌های علمیه و ترویج معارف قران و فرهنگ اهلبیت علیهم السلام سپری نمود.

مجاهدت های این فقیه برجسته و مرجع بصیر  در همراهی با امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی ) طی دوران انقلاب از آغاز تا به امروز ، در قامت مشاوری امین ، شجاع و مورد وثوق  و نقش آفرینی های سترگ در مجلس خبرگان رهبری و دبیری شورای نگهبان و نیز تلاش های راهگشا و ماندگار در عرصه فقه و فقاهت و راهبری حوزه های علمیه به روشنی جایگاه علمی و حوزوی و منزلت برجسته انقلابی و اجتماعی ایشان را متذکر و راهگشای روحانیون معظم از حجره تا سنگرهای خطیر مسئولیت‌ پذیری های آنان در عرصه های مورد نیاز اسلام ، انقلاب و میهن اسلامی قرار داده است .
اینجانب فقدان این عالم خستگی ناپذیر ، پرسابقه و با اخلاص که ثلمه ای یزرگ برای جامعه علمی و دینی کشور به شمار می رود را به محضرمبارک حضرت بقیة الله الاعظم ،(عجل اللّه تعالی فرجه الشریف)  ، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی (مد ظله العالی ) حوزهای علمیه و عموم ملت شریف ایران بویژه بیت شریف ،  بازماندگان و عموم علاقمندان و محبان ایشان  تسلیت و تعزیت عرض نموده و از  درگاه خداوند متعال علومقام آن فقید سعید و صبر و شکیبایی خاندان مکرم و عموم مصیبت دیدگان ارجمند را مسئلت می نمایم.

 محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت  گفت. متن کامل پیام معاون رئیس جمهور به این شرح است:


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
 

خبر غم‌انگیز رحلت مرجع جلیل‌القدر و فاتح قلوب اندیشمندان جهان اسلام، حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (قدس سره‌الشریف) موجی از اندوه بر دل‌های رهروان این مدافع دلسوز حریم اهل بیت علیهم السلام جاری کرد.
این عالم آگاه به مسائل زمان در حیات طیبه خویش با جهادی مبتنی بر علم و عمل، پایه‌های هدایت بشر در مسیر تعالی را مستحکم ساخت و بینش معظم له در حفظ هویت نظام اسلامی و صیانت از اهداف عالی انقلاب شکوهمند اسلامی، فراموش نشدنی است. کارنامه پرافتخار یار دیرین امام راحل و رهبری عظیم الشان، سرشار از حق طلبی و احیای حقوق مستضعفین، صلح و دوستی در جوامع و خیرخواهی برای عموم مردم بود که این ویژگی ها شخصیتی ممتاز و برجسته از ایشان در صفحه روزگار به یادگار نهاده است.
اینجانب فقدان شیخ المراجع دنیای اسلام را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء)، مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مراجع معظم و علمای حوزه‌ی علمیه، بیت شریف معظم له، تمامی ارادتمندان، دوستداران و رهروان ایشان و همچنین ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم. انشاءالله دعای خیر این عالم وارسته بدرقه راه دلسوزان نظام اسلامی و حافظ ایران عزیز باشد.

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل هم در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پیام تسلیتی به این شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ طَیِّبِینَ ۙ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

عروج ملکوتی مرجع عالیقدر و شخصیت برجسته و عالم جهان اسلام، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، موجب تاسف و تالم گردید.

تلاش های بی نظیر، مبارک و پر افتخار این مرجع عالیقدر که عمر شریف و پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و  اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، تبیین ارزش ها و آموزه های دینی و اسلامی به کار گرفت، همواره چراغ راه روشن این مسیر بوده و هست.
ایشان  یار امام و رهبری و همواره مدافع ارزش ها و اهداف ارزشمند انقلاب و اسلام بودند.
اینجانب رحلت جانسوز آن فقیه ربانی و شخصیت متواضع و انقلابی را به محضر ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم، حوزه های علمیه، علاقه مندان، شاگردان و بیت معظم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، غفران الهی مسئلت می نمایم .

حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پیامی ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء

ارتحال ملکوتی شیخ الفقها، فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف اللّه صافی گلپایگانی «قدس سره»، غمی جانکاه را بر دل های عاشقان و خیل مشتاقان نشاند.

ایشان که عمر با برکتشان همراه با مرجعیت و فقاهت سپری شد،همواره زبان گویای معارف متعالی اسلام و بیان مصالح امت اسلامی بود و با روشن بینی و عطوفت به ترویج فعالیت های دینی، اجتماعی می پرداخت.

آثار متعدد علمی شاخص آن فقیه وارسته،معرف شخصیت و دغدغه های فکری و دفاع ایشان از مکتب اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله و سلم» و تشیع علوی است و حضور علمی مقتدرانه معظم‌له در شورای نگهبان، موجب وزانت آن مجموعه و آرای فقهی ایشان مسبب اتقان بیشتر قوانین شد.

رحلت آن فقیه مجاهد و عالم ربانی را محضر حضرت ولی اللّه الاعظم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری حضرت آیت اللّه العظمی امام خامنه‌ای«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید، علمای‌اعلام، حوزه های علمیه، مقلدان و مردم قدرشناس ایران اسلامی، بیت معظم‌له و فرزندان برومندشان تسلیت گفته و برای آن فقیه وارسته، علو درجات و حشر با انبیاء و اولیای الهی را از درگاه خداوند منّان مسألت می نمایم.

حجت الاسلام آقاجانپور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در پیامی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

 بسم الله الرحمن الرحیم
مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ

رحلت مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی اعلی‌الله مقامه الشریف را به محضر مقدس حضرت بقیه الاعظم امام زمان روحی له الفدا، و نائب برحقش ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و ملت رشید ایران بویژه به بیت شریف و خاندان مکرم تسلیت می گویم.

این عالم فرزانه در عمر پر برکت خود، اقدامات ارزشمندی را در سنگر دفاع از اسلام و قرآن و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام داد.

همراهی او با امامین انقلاب در نهضت بزرگ اسلامی، نقش برجسته ی او در استقرار، تثبیت و تحکیم پایه های جمهوری اسلامی، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان، و اقدامات ماندگاری که در تربیت عالمان و فرهیختگان در راستای ترویج معارف دین و تبیین اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام اموی و امریکایی انجام داده اند در یادها و خاطره ها می ماند و بهترین ذخیره ی معنوی در نزد پروردگار متعال خواهد بود.

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی را تسلیت گفت.

رحلت فقیه و مرجع بزرگوار و عالم ربانی، حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی موجب تأسف و تأثر مؤمنان ارادتمند و دوستداران ایشان شد. با درگذشت این مرجع عالی‌مقام، حوزۀ علمیه قم یکی از شخصیت‌های درجۀ اول خود را از دست داد.
بی‌گمان خدمات ایشان در گسترش معارف اسلامی و تعالیم اهل بیت علیهم‌السلام و تلاش‌هایی که در زمان امام راحل و مقام معظم رهبری برای تحکیم مبانی انقلاب اسلامی مبذول داشتند در پیشگاه الهی مأجور و نزد ملت مسلمان ایران مشکور خواهد بود.
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گوید و برای آن مرجع فقید از درگاه خداوند کریم رحمت و مغفرت الهی مسئلت می‌کند.

احمد وحیدی وزیر کشور در پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی را تسلیت و تعزیت گفت.

قال رسول الله (ص): مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ
ارتحال حزن انگیز مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که عمری در مسیر ارزش های الهی و انقلاب اسلامی مجاهدت کرد، موجب تاثر و تالم همه مومنین شد.
آن عالم فقید در طول دوران عمر با برکت خود تلاش و کوشش ارزشمند و ماندگاری در تبیین اندیشه های والای اسلام و تربیت شاگردان مکتبی و دفاع از آرمان بلند انقلاب اسلامی داشت.
ایشان همچنین در مسئولیت ها و سمت های مختلف به خصوص در نهاد شورای نگهبان که نخستین دبیری این نهاد انقلابی را برعهده داشت؛ منشا آثار و برکات ماندگار شد و با داشتن روحیه مردمی و انقلابی اهتمام بالا به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تقویت اندیشه های اسلامی و دینی در بطن و بستر جامعه داشت.
اینجانب به سهم خود  فقدان تاثر برانگیز این روحانی عظیم الشان را به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جامعه بزرگ روحانیت و مقلدان صدیق ایشان‌ تسلیت عرض کرده و از خدای متعال برای آن عالم بزرگ علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت می نمایم.


محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

رحلت جانسوز فقیه دلسوخته اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه، سوگی بزرگ و ثلمه‌ای جانکاه برای جهان اسلام و تشیع و خصوصا حوزه‌های علمیه است.
ایشان از الگوهای شایسته علم و معرفت و فقاهت بوده و در طهارت نفس و صداقت لسان و صراحت لهجه در دفاع از حریم آل‌الله‌علیهم‌السلام و تواضع و ساده‌زیستی کم نظیر بودند.
همراهی آن فقیه الهی و ولایی با نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب و نظام اسلامی و نقش موثر و ماندگار ایشان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی فراموش ناشدنی است.
اینک آن روح بلند و جان مصفا که همواره بیقرار داغ و سوگ اهل‌بیت  علیهم‌السلام و در سوز و گداز هجران و غیبت حضرت خاتم الاوصیاءعلیهم‌صلوات‌الله بود، در جوار موالیان کرامش میهمان و متنعم است و به آرامش ابدی در نزد ایشان باریافته است.
اینجانب به نیابت از ائمه مکرم جمعه و نمایندگان محترم ولی‌فقیه و اعضای ارجمند شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه رحلت تأسف‌بار آن فقیه عالی‌مقام و مرجع عظیم‌الشأن را به محضر امام‌زمان ارواحنافداه و مراجع معظم تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه،همچنین به بیت شریف حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد رضا گلپایگانی قدس‌الله‌نفسه و بخصوص بیت مکرم آن فقیه سفر کرده به ویژه آقازادگان مکرم ایشان تسلیت و تعزیت می‌گویم و علو درجات را برای آن بزرگوار و صبر و اجر را برای خاندان معظم و علاقمندان و دوستداران بی‌شمار ایشان از درگاه خداوند علیم و قدیر تمنا می‌کنم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی  را به محضر حضرت ولی عصر (عج) ، ملت شریف ایران ، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و روحانیت معزز تسلیت گفت.
حسن روحانی در این پیام تصریح کرد : آیت الله العظمی صافی گلپایگانی   شخصیت پارسا و بیداردل، در طول عمر پربرکت خویش، دمی از تلاش علمی و مبارزه برای احقاق حقوق مردم نیاسود و همه سرمایه علمی و معنوی خود را در خدمت فرهنگی و سیاسی به مردم به کار گرفت

حسن روحانی رییس جمهور پیشین به مناسبت  ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی  پیامی صادر کرد.

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیئ
درگذشت مرجع آگاه جهان تشیع و عالم روشن بین جهان اسلام حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی را به محضر حضرت ولی عصر (عج) ، ملت شریف ایران ، رهبر معظم انقلاب ، حوزه های علمیه و روحانیت معزز تسلیت می گویم. این شخصیت پارسا و بیداردل، در طول عمر پربرکت خویش، دمی از تلاش علمی و مبارزه برای احقاق حقوق مردم نیاسود و همه سرمایه علمی و معنوی خود را در خدمت فرهنگی و سیاسی به مردم به کار گرفت. آثار گرانسنگ فراوانی که آفرید، همه در روشنگری دینی و جذب دلهای نسل جوان به مکتب نورانی خاندان رسالت بود. او با همان همت و استواری که بر دفاع علمی از رکن اعتقادی امامت پای می فشرد، در دفاع از حقوق مردم و رسیدگی به محرومان جامعه تلاش می کرد. در تمام دیدارهائی که در دوره مسئولیت با ایشان داشتم و در همه گفتگوها ، به تلاش برای تعامل و بهبود مناسبات با دیگر کشورها توصیه می کرد و بر برنامه ریزی و اقدام مؤثر برای کاهش گرانی و بیکاری تأکید می نمود. زندگی سراسر اخلاص و فداکاری  این یادگار سلف صالح، شاهد صادقی برای حوزه های ماست که برای حفظ جایگاه روحانیت، باید همواره در خدمت مردم و پناهگاه مردم بود و در دفاع از مصالح کشور، از سرزنش ملامتگران نباید هراسید. آثار علمی فراوان آن بزرگ هم، میراث ارزشمندی است که گنجینه گرانبهائی برای نسل های آینده خواهد بود. امید است حوزه های علمیه و فضلا و اندیشمندان، راه و سیره آن بزرگمرد را در تلاش علمی و اجتماعی زنده نگه دارند .  
و سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا.

در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت.

انالله و اناالیه راجعون
رحلت عالم زاهد ومجتهد والاقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) که همه عمر پر برکت خود را در مسیری که رضایت خداوند  را در آن می دانست مصروف کرد برای اسلام و تشیع و بخصوص حوزه‌های علمیه خسارتی بزرگ است.
ایشان از ارادتمندان حضرت امام(ره) بودند که عمر شریف خود را برای اعتلاء کلمه حق و خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و بیداری مردم صرف کرد. حضور ایشان در شورای نگهبان قانون اساسی  و در کسوت دبیری این شورا بسیار موثر و تاثیر گذار بود و روش و منش شخص ایشان در زمانیکه مسئولیت دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشتند بگونه ای بود که کمتر تضییع حقی صورت می گرفت.
وجود شخصیت‌های بزرگی چون آیت الله العظمی صافی گلپایگانی  برای نسل جوان این کشور بسیار ارزشمند است چرا که آنان را به برخوردی عمیق‌تر با نیازهایشان برای بهره مندی از پشتوانه های روحانیت آگاه متقاعد می‌کند.
اینجانب رحلت این عالم ربانی را به ساحت مبارک حضرت ولی الله الاعظم ؛ رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و همه ارادتمندان ودوستداران آن فقید سعید به ویژه بیت شریف و بستگان و فرزندان محترمشان از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم.
از خداوند منان خواستارم در برابر این ضایعه بزرگ به همه علاقه مندان ، مقلدان و وابستگان معظم له صبر و شکیبایی و اجر جزیل عنایت فرماید.

رئیس دیوان عالی کشور ارتحال مرجع عالیقدر آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در پیامی، رحلت فقیه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور نیز در پیامی، رحلت فقیه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

 بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

حضرت آیت الله العظمی آقای حاج لطف الله صافی گلپایگانی بیش از یک قرن عمر بابرکت داشت، این شخصیت عظمی از چشمه‌های زلال معارف الهی بود که با رحلتش جامعه از فیض وجودش محروم گشت.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری (دامت برکاته) و بیت معظم عرض تسلیت دارم و از درگاه الهی برای آن عالم سفر کرده مزید درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با صدور پیامی درگذشت مرجع عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
درگذشت عالم جلیل القدر و مرجع جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی فضای ایران اسلامی و دل دوست‌داران آن مرجع تشیع را محزون کرد.
زندگی سراسر مجاهدانه، خالصانه و نورانی آن مرجع عالیقدر، مدافع حریم اهل بیت (علیهم السلام) و از استوانه‌های حوزه علمیه قم در تببین و ترویج اسلام و تلاش در تربیت شاگردان در حوزه‍های علمیه، الگویی ماندگار از آن بزرگوار برای عاشقان مکتب نورانی تشیع به یادگار گذاشته است.
  یک عمر تلاش اثربخش برای عزت و عظمت مسلمین و تربیت شاگردان حوزه‍های علمیه و حضور موثر در مجلس خبرگان و شورای نگهبان و تالیف ده‍ها عنوان کتاب، فرازهایی از خدمات ارزشمند آن عالم بزرگوار است.
اینجانب ضمن آرزوی علو درجات از درگاه خداوند متعال برای آن عالم مجاهد و انقلابی، رحلت جانسوز  ایشان را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، شاگردان، ارادتمندان و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

پیام تسلیت رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به مناسبت درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی

حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در پی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی پیام تسلیتی صادر کرد.
 مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ
خبر درگذشت  مرجع عالیقدرحضرت آیت الله صافی گلپایگانی موجب تاسف و تالم خاطر شد.
 آن عالم ربانی عمر گرانمایه خود را با تالیف آثار ارزشمند و تربیت شاگردان فراوان، صرف تبلیغ و تببین دین مبین اسلام  کرد و کارنامه پرافتخارشان مشحون از خدمت به اسلام  و حرکت در راستای ترویج دین مبین اسلام  است
 بی شک رحلت این مرجع عالیقدر مصیبتی جبران ناپذیر و رخنهای ترمیم ناشدنی است.
 اینجانب رحلت آن عالم ربانی را محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)،  بیت مکرم ایشان، حوزه های علمیه، شاگردان و آحاد مردم قدرشناس تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم  علو درجات از خداوند متعال خواستارم.

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی نیز در پی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی پیام تسلیتی صادر کرد.

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلنه لا یسدها شی ء الی یوم القیامه

روح مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره در آغاز دهه مبارکه فجر و در آستانه ماه پرفیض رجب به ملکوت اعلی پیوست.
بیش از یک قرن حیات پربرکت با تهذب و تعلم در محضر مفاخر فقاهت همچون آیات عظام بروجردی، حجت، سیدمحمدتقی خوانساری رضوان الله علیهم، تعلیم و تربیت شاگردان عالم و فرهیخته، همراهی با نهضت امام خمینی رحمه الله علیه، نمایندگی مردم شریف در مجلس خبرگان و دبیری شورای نگهبان، حمایت مستمر از نظام و رهبری، تألیف آثار فاخر و ارزشمند، سرودن اشعار وزین، ترویج فرهنگ مهدویت، احیای عزای فاطمی، بصیرت سیاسی و رسیدگی به محرومین، خصوصیات بارزی است که این فقیه وارسته به آن آراسته بود و ان شاءالله مأجور و ذخیره آخرتش باشد.
ارتحال این مرجع گرانقدر را که ثلمه ای جبران ناپذیر است به پیشگاه مقدس حضرت صاحب الزمان ارواحنافداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و علمای اعلام، بویژه بیت مکرم گلپایگانی، حوزه های علمیه و عمومی ارادتمندان و ملت شریف ایران و فرزندان بزرگوارشان تسلیت گفته، آرامش روح پاک آن فقید سعید را در جوار بارگاه مولایش حضرت سیدالشهدا علیه السلام و علو درجات و همجواری با انبیاء و اولیاء در جنت الاعلی و صبر و اجر برای خاندان معزا از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

* رسول منتجب نیا دبیرکل حزب جمهوریت نیز در پی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی، پیام تسلیت صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
 یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ

با انتشار خبر رحلت مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، فقیهی آگاه به زمان، مردمی، انقلابی، وارسته، شجاع، دلسوز مردم و اسلام ضمن اظهار تأسف عمیق و عرض تسلیت به ملت حوزه‌های علمیه و عالمان فرهیخته و خاندان شریف آن مرجع عظیم‌الشأن تقلید، به دلیل احساس ضرورت به‌نحو اجمال به جایگاه عالمان دینی و فقهاء اسلام اشاره می‌کنم:
 قرآن کریم از سویی عالمان را صاحب درجات و مقامات دانسته از سوی دیگر ویژگی انحصاری آنان را خداترسی و پرواپیشگان می‌داند و برای آن‌ها مصادیقی چون خضر نبی معرفی کرده‌است و درعین‌حال عالمان سوء و دین‌شناسان بی‌عمل را مورد شدیدترین حملات قرار داده و تندترین تشبیه را نسبت‌به آنان آورده‌است و روایات پیامبر (صلوات‌الله‌علیه و آله و سلم) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) فقها و علما را امین انبیاء، جانشین پیامبران، حصون و دژهای محکم اسلام در برابر لغزش‌ها و انحرافات و وساوس شیاطین، مدافعان قدرتمند و با شهامت آحاد ملت و حقوق مسلم فردی و اجتماعی آن‌ها قلمداد کرده‌ و در مقابل، عالمان بی‌عمل را با گمراهان، آتش گیره‌های دوزخ، دزدان دین و راهزنان راه پروردگار تعبیر کرده است و نسبت‌به آنان  «شر الناس» به‌کاررفته است و از شیفتگان دنیا و پیروان ارباب قدرت به‌عنوان دزدان عقیده و ایمان مردم یاد شده. و به دوری و پرهیز از آن‌ها توصیه گردیده‌است. و کتمان حقایق، سکوت در برابر ظالمان و منحرفان از ویژگی‌های علماء سوء شمرده شده‌است و این مردم‌اند که باید با نهایت دقت سره را از ناسره جدا کرده و از عالمان ربانی فداکار و دردآشنا بهره‌مند شوند.
با آشنائی نزدیک اینجانب در درس فقه آیت‌الله گلپایگانی و در جلسات پارلمانی و کمیسیون‌های مجلس و از طریق مطالعه برخی از تألیفات ارزشمند مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی آن فقیه بزرگوار را واجد شرائط عالمان ربانی و انسانی خداجو، پاکدامن، دلسوز ملت و آشنا به مقتضیات زمان می‌دانم از خدای منان علو درجات و حشر با اولیاء الهی برای او مسألت می‌نمایم.

* سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

« بسمة تعالی

کل نفس ذائقة الموت ثم الینا ترجعون
هر نفسی طعم مرگ را می چشد و سپس به سوی ما بازگردانده می شوید.

قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لاسید هاشی.

«سلام علیکم بما صبرتم»

ارتحال عالم ربانی فقیه عالی مقام مرجع بصیر و یار دیرین امام و رهبری حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رحمت اله علیه) آن مجاهد نستوه و از استوانه ها و برجستگان علمی و عملی حوزه علمیه قم، عمر پر برکت حیات طیبه خود را مصروف و وقف تألیف و تبیین معارف دین نمود و به حق کارنامه ایشان مشحون از خدمت صادقانه و تلاش خالصانه در مسیر اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و معارف دینی است، موجب تاثر و تألم دلهای همه مومنین ارادتمندان و شاگردان ایشان گردید.

اینجانب به نمایندگی از خیل عظیم بسیجیان این ضایعه دردناک و محزن را محضر مبارک حضرت بقیه الله اعظم (عج)، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی)، بیت مکرم مراجع معظم و علمای اعلام حوزه های علمیه کشور، مقلدان و ارادتمندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم. از پیشگاه خداوند تبارک و تعالی برای ایشان علو درجات معنوی و روحانی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل توام با صحت و سلامتی مسألت می نمایم.»

      *** پیام تسلیت برخی دیگر از شخصیت‌ها را نیز در اخبار مرتبط این خبر بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha