• سه‌شنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111208806
  • خبرنگار : 71661

آمریکا خانواده‌های کارکنانش در بلاروس را فراخواند/واکنش بلاروس

آمریکا خانواده‌های کارکنانش در بلاروس را فراخواند/واکنش بلاروس

همزمان با تشدید تنش‌ها نسبت به حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آمریکا به خانواده‌های کارکنان دولت خود در بلاروس گفت که این کشور را ترک کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دستور ساعاتی پس از آن صادر شد که مسکو و واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر مسئله اوکراین با یکدیگر درگیر شده و واشنگتن تهدید کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی علیه الیگارش‌های ثروتمند مسکو وضع خواهد کرد.

آمریکا همچنین روسیه را به برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد نیروهایش در بلاروس به ۳۰ هزار تن در هفته‌های پیش رو متهم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این وزارتخانه "دستور خروج اعضای خانواده کارکنان دولت آمریکا" از بلاروس را صادر کرد.

این وزارتخانه همچنین به آمریکایی‌ها هشدار داد که به دلیل اجرای خودسرانه قوانین، خطر بازداشت و افزایش نگران‌کننده تعداد نیروهای روسیه در نزدیکی مرز بلاروس با اوکراین، از سفر به بلاروس خودداری کنند.

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار تن از نیروهایش را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده و نگرانی غرب از حمله‌ای دیگر به اوکراین را برانگیخته است.

همچنین به گفته آمریکا، مسکو همین حالا نیز حدود ۵۰۰۰ هزار تن از نیروهایش را در بلاروس مستقر کرده است.

واکنش بلاروس

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه بلاروس در واکنش به این تصمیم گفت که ایالات متحده در حال اتخاذ تصمیمات سیاسی در اروپای شرقی است.

این سخنگو تاکید کرد که هیچ خطری نه برای دیپلمات های آمریکایی و نه برای دیپلمات های کشورهای دیگر که در بلاروس کار می کنند وجود ندارد.

وی افزود: "بلاروس اولین کشوری نیست که سیستم کاری نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در آن تغییر کرده است. ما با آرامش این موضوع را بررسی می‌کنیم، زیرا طرف آمریکایی حق دارد چنین تصمیماتی بگیرد. طبق بسیاری از طبقه بندی‌ها، بلاروس همچنان امن تر از ایالات متحده است."

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا اخیرا تصمیماتی دور از واقعیت و بدون ارزیابی جدی و عینی از مسائل اتخاذ کرده است.

وی گفت: از جمله این تصمیمات می توان به درخواست آمریکایی ها برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل با هدف ایجاد سر و صدا و بیان برخی اظهارات پوچ و غیر واقعی اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha