• سه‌شنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111209245
  • خبرنگار : 71496

تدارک مخالفان کودتا برای ۴ تظاهرات میلیونی/سودانی‌ها اسرائیل را مقصر سرکوب‌ها می‌دانند

تدارک مخالفان کودتا برای ۴ تظاهرات میلیونی/سودانی‌ها اسرائیل را مقصر سرکوب‌ها می‌دانند

مرکز هماهنگی کمیته‌های مقاومت خارطوم امروز (سه‌شنبه) برای چهار تظاهرات میلیونی در ماه جاری میلادی فراخوان داد. یک شبکه عبری زبان نیز در گزارشی اعلام کرد که بخش بزرگی از سودانی‌ها رژیم صهیونیستی را مسؤول اقدامات سرکوبگرانه ارتش کشورشان در حق تظاهرکنندگان می‌دانند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، مرکز هماهنگی کمیته‌های مقاومت خارطوم (متشکل از فعالان سودانی) امروز در بیانیه‌ای برای تظاهرات میلیونی در روزهای هفتم، چهاردهم، بیست‌ویکم و بیست‌وهشتم فوریه جاری در شهر خارطوم و درخواست برای بازگشت حاکمیت غیرنظامی فراخوان داد.

کمیته‌های مقاومت در ادامه بیانیه خود اعلام کردند: این انقلاب ادامه دارد و راه‌های مبارزه در حال افزایش، تغییر و به‌روزرسانی هستند و فوریه ماه بزرگی در راه انقلاب خواهد بود و در آن اساسنامه کمیته‌های خارطوم تکمیل و برای اتحادیه گروه‌های انقلابی مخالف کودتا ارائه خواهد شد.

 همچنین در این بیانیه آمده است: باقی روزهای ماه طبق نظر کمیته‌ها به دیگر شکل‌های مبارزه اختصاص می‌یابند.

کمیته‌های یاد شده در پی آغاز اعتراضات ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ در شهرها و روستاهای مختلف تشکیل شدند،‌ آنها در مدیریت و برگزاری تظاهرات‌ها در محله‌ها و شهرهای مختلف تا برکناری عمر البشیر از قدرت در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ نقش بزرگی ایفا کردند.

طبق اعلام کمیته پزشکان سودان، از زمان آغاز اعتراضات در این کشور در  اکتبر گذشته ۷۹ تظاهرکننده جان خود را ازدست داده‌اند.

شبکه عبری زبان "کان" رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: بخش بزرگی از سودانی‌ها اسرائیل را مسؤول بخش بزرگی از کشتارهای انجام شده در حق تظاهرکنندگان به دست رهبران نظامی و اقدامات سرکوبگرانه ارتش کشورشان می‌دانند.

کان در ادامه گزارش خود تاکید کرد: خشم روبه‌فزونی علیه اسرائیل در سراسر سودان به حمایت سیاسی اسرائیل از ژنرال‌هایی که حاکمیت در این کشور را به دست دارند، بازمی‌گردد.

طبق گزارش این شبکه عبری زبان، تظاهرکنندگان، رهبران انقلاب و چهره‌های برجسته سودان، رژیم صهیونیستی را به متهم می‌کنند، ابزارهای سرکوب برای مقابله با انقلابی‌ها و برنامه‌های جاسوسی که امکان شناسایی آسان و بازداشت آنها را فراهم می‌کند، در اختیار ارتش قرار دادند.

کان در ادامه گزارش خود تاکید کرد، آنچه بیش از همه خشم سودانی‌ها را برانگیخته، سفر دو هفته قبل هیاتی امنیتی از اراضی اشغالی به خارطوم و دیدار اعضای آن با رهبران نظامی سودان بود، این سفر نشانه دیگری بر حمایت بی‌قیدوشرط تل‌آویو از فرماندهان ارتش تفسیر شد.

طبق گزارش این شبکه عبری زبان، خشم مردم و چهره‌های برجسته سودان موجب کاهش شدید حمایت‌ها از مساله عادی‌سازی ورابط با رژیم صهیونیستی شد.

کان افزود: روابط مستحکم میان اسرائیل و رهبران نظامی سودان در چارچوب ساختاری منطقه‌ای شامل امارات و مصر در حال توسعه است.

انتهای  پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha