• سه‌شنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400111209348
  • خبرنگار : 71573

زندان‌نوشت‌های کاظم موسوی بجنوردی منتشر شد

زندان‌نوشت‌های کاظم موسوی بجنوردی منتشر شد

یادداشت‌های پیش از انقلابِ کاظم موسوی بجنوردی در سال‌های زندان با عنوان «تئوری تحلیلی شناخت و قانون تحول» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب «تئوری تحلیلی شناخت و قانون تحول» (یادداشت‌های سال‌های ١٣۵۴ تا ۱۳۵۶، زندان اوین) با مقدمه غلامرضا اعوانی در  ۱۴۱ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۱۰ هزار تومان در انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: «وقتی در نیمه اسفند ١٣۴۴، کاظم موسوی بجنوردی، به‌جرم مبارزه مسلحانه به اعدام محکوم شد، هرگز گمان نمی‌برد که در اسفندماه هجده‌سال بعد، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی را تأسیس کند.

او که حزب ملل اسلامی را تشکیل داده بود، در کوه‌های دارآباد گرفتار آمد، اما روزگار چنان چرخید که در همان حوالی، این نهاد پژوهشی را بنیاد نهاد.

او در حدود چهارده‌سالی که در محبس گذراند، نه‌تنها اندیشه دانشنامه‌نویسی را در ذهن خود پروراند، بل‌که به تئوری‌پردازیِ سیاسی و فلسفی نیز پرداخت و کتاب «تئوری تحلیلی شناخت و قانون تحول»، که در سال‌های ١٣۵۴ تا ۱۳۵۶، در زندان اوین به رشتۀ تحریر درآمد، محصول همان تأمّلات و تفکّرات است.

در این دست‌نوشته‌ها کاظم موسوی بجنوردی به بررسی مقوله شناخت در قالب یازده اصل به این شرح پرداخته است: آزادی همچون گوهر شناخت، تضاد همچون علت شناخت، جهان واقعیتی جدای از ذهن است، منشاء شناخت (جهان مادی)، موضوع شناخت (مادی و غیر مادی)، واقعیت جهان قابل شناخت است، شناخت نسبی است، هدف شناخت (راهنمای عمل)، مکانیسم شناخت، ملاک شناخت (عمل + فرآیند خرد محض) و مراحل شناخت (حسی، نظری، خرد محض، عرفانی).

در پیشگفتار کتاب به قلم مؤلف می‌خوانیم: در زندان سیاسی قبل از انقلاب با اینکه مسأله مبارزه قهرآمیز مسلحانه را برای درهم کوبیدن رژیم شاه و ایجاد حکومت جمهوری اسلامی در چارچوب حزب ملل اسلامی مطرح کرده بودیم ولی در همان دوره در زندان به این نتیجه رسیدم که مبارزه مسلحانه راه درستی نیست و باید در مرحله اول خرد عمومی را بالا برد و به همین دلیل در همان زندان اندیشه پدید آوردن یک دائرةالمعارف اسلامی در ذهن من شکل گرفت و بعداً در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در دوره نخست وزیری بختیار از زندان آزاد شدم و طبعاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چند سالی در سیاست بودم و سپس آن را بوسیدم و کنار گذاشتم. در سال ۱۳۶۲ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را تشکیل دادم.

...در اواخر مدتی که در زندان سیاسی رژیم شاه بودم شانزده ماهی را در زندان اوین گذرانده بودم. در آنجا که چندین زندان در محوطه آن بود، من و شادروان ابوالقاسم سرحدی‌زاده آن عارف و انقلابی بزرگ با دیگر زندانیان، از توده‌ای‌ها و چریک‌های فدائی خلق، و مجاهدین خلق محبوس بودیم که فرصت استثنائی بود که در گوشه خلوت خود این نوشته را پدید آورم. به‌ویژه این‌که مجاهدین خلق، من و مرحوم سرحدی‌زاده را بایکوت کرده بودند. این نوشته کوتاه که با خط ریزی در آن سال‌ها نوشته شده است، به دلیل خاطره‌برانگیز بودنش اکنون به چاپ هم مزیّن می‌گردد تا شاید نظراتی که در آن شرایط، راجع به نظریه شناخت و جبر و اختیار و قانون تحول مطرح کرده‌ام، مفید واقع شود و نیز شاید از سوی اندیشمندان، مورد نقد قرار گیرد. به‌ویژه اینکه این نوشته مبتنی بر نگاه خاصی به جهان بی‌قراری است که در آن مقوله‌های حرکت و تضاد و ارتباط عام بین همه پدیده‌ها حاکم بوده که طبعاً ما را به تفکر و روش علمی راهبری می‌کند و بدین طریق شاید خدمت کوچکی کرده باشم.

شایسته ذکر است که تصحیح مطبعی این نوشته در نهایت امانت و دقت انجام گرفته که از اصل خود هیچ تغییری در آن پدید نیاید و چیزی از آن حذف یا اضافه نگردد. زیرا اهمیت آن در این است که همه آن و همه نظراتی که در آن مطرح شده است، در گوشه خلوت زندان اوین، در سال‌های اسارت نوشته شده که طبعاً صرف‌نظر از اهمیت علمی آن بسیار برایم جاذبه دارد و در عین حال فضای فکری آن دوره مرا نیز نشان می‌دهد. با این تفاوت که امروز به اقتصاد رقابتی باور دارم ولی باید اعتراف کنم که من همیشه در اندیشه خود، جهان بی‌قراری را می‌دیدم که یکسر قانونمند است و آن را سنت الهی می‌دانستم و می‌کوشیدم که آن را در تحلیل‌هایم در نظر داشته باشم و امروز نیز بر همان روال می‌اندیشم.

مقدمه غلامرضا اعوانی بر این کتاب را می‌توانید از اینجا بخوانید.

کتاب «تئوری تحلیلی شناخت و قانون تحول» از تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ قابل سفارش است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند برای سفارش تلفنی با شماره ۰۲۱۲۲۲۹۷۶۷۷ تماس بگیرند و یا برای سفارش اینترنتی از طریق نشانی store.cgie.org.ir اقدام کنند.

زندان‌نوشت‌های کاظم موسوی بجنوردی منتشر شد

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha