• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400111309891
  • خبرنگار : 30054

ضد یخ پرمصرف ترین ماده در فصل زمستان

ضد یخ پرمصرف ترین ماده در فصل زمستان

بسیاری از افراد این گونه فکر می کنند که ضدیخ فقط درجه انجماد آب در سیستم های خنک کننده را پایین می آورد . این در صورتی است که این ماده به عنوان بالا برنده نقطه جوش و مانع شونده خوردگی اجزای موتور استفاده می شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام نگین تجارت شرق، ضدیخ یا همان اتیلن گلایکول، با افزایش ظرفیت گرمایی آب، مانع جوش آوردن یا یخ زدن موتور اتومبیل ها در فصل گرما و سرما می شود. از سوی دیگر ترکیبات موجود در این ماده، از تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل رادیاتور و موتور جلوگیری می کند. به عبارت کلی تر جالب است که بدانید ضدیخ ، در تمام فصول سال موجب افزایش دوام موتور می شود و فقط مربوط به فصل زمستان نمی باشد. بدین جهت در ادامه این مطلب به توضیح مفصل ضدیخ ، اتیلن گلایکول ، اتیل استات و بوتیل گلایکول خواهیم پرداخت.

مونواتیلن گلایکول

اتیلن گلیکول (Ethylene glycol) یک مایع شفاف و بی رنگ با فرمول مولکولی C۲H۶O۲ است. که با نام هایی همچون اتیلن گلایکول ، مونو اتیلن گلایکول ، اتیلن گلیکول، گلیکول، گلایکول  و MEG مشهور است. این ترکیب به علت مزیت های همچون خواص مشابه آب، در دسترس بودن، مقرون و به صرفه، ماندگاری بالا و قابلیت حمل مناسب کاربرهای زیادی در صنعت دارد  و از اجزای اصلی ضدیخ ها به شمار می آید. با وجود مزیت های ذکر شده نمی توان از معایب مونو اتیلن گلیکول چشم پوشی کرد. این معایب ها به شرح زیر می باشد.

- MEG ، به شدت قابل اشتعال است.

- MEG ، به سرعت آب را جدب می کند.

- MEG ، در خودرو ها موجب احتراق می شود. این عمل در صورت نشتی صورت می گیرد.

- دفع نامناسب آن ، موجب آسیب به محیط زیست می شود.

- از آنجا که این ماده تجاری به شدت شیرین می باشد ، ممکن است کودکان و حیوانات آن را بنوشند ، که این عمل می تواند خطرات بسیار جدی بر سلامت آن ها داشته باشد.

- تهدید محیط زیست ، مهم ترین و اصلی ترین خطر آن است. باید اقدامات فوری برای محدود کردن گسترش آن به محیط زیست انجام شود. از آنجا که این ماده، مایع است به راحتی می تواند در خاک نفوذ کند و آب های زیرزمینی و نهرهای مجاور را آلوده کند.

ضد یخ پرمصرف ترین ماده در فصل زمستان

ضدیخ

ضد یخ ، یکی از مهم ترین و محبوب ترین ، ترکیبهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی است. افزایش تراکم ضد یخ ، باعث افزایش حفاظت موتور در شرایط آب و هوایی بسیار سرد می شود. ۷۰ % ، حداکثر مقدار اتیلن گلیکول در ترکیب آب و ضدیخ می باشد. زیرا افزایش مقدار ضدیخ بیش از این نسبت ، موجب کاهش میزان حفاظت در فصل سرما می شود. جدول زیر را مشاهده کنید ، الزامی است که با شروع فصل گرما ، نسبت ترکیب آب و ضد یخ در مایع خنک کننده به ترکیب ۵۰/۵۰  برسد.

ضد یخ پرمصرف ترین ماده در فصل زمستان

اتیل استات

اتیل استات ، که با اسامی Ethyl acetate ، استیک اسید اتیل استر ، استیک اتر ، استوکسی اتان ، اتیل استیک استر و اتیل اتانوات مشهور است ، یک ترکیب استر ارگانیک با فرمول C۴H۸O۲ و جرم مولکولی ۸۸.۱۱ گرم بر مول است. که به صورت مایعی بی رنگ ، فرار و با بوی مشخص در محیط دیده می شود.

ضد یخ پرمصرف ترین ماده در فصل زمستان

کاربرد

مهم ترین موارد استفاده اتیل اتانوات شامل موارد زیر می باشد.

- به عنوان رایحه در صنعت چسب و لاک پاکن استفاده می شود.

- به عنوان لاک پاکن

- اتیل اتانوات با درصد خلوص بالا، به عنوان تمیز کننده بردهای مدار الکتریکی

- اتیل اتانوات با درصد خلوص پایین، در صنعت چاپ و داروسازی

- در فرمولاسیون پوشش های مخصوص مبلمان

- در صنایع غذایی و آزمایشگاه ها کاربرد دارد.

بوتیل گلایکول

بوتیل گلایکول با عنوان های ۲-بوتوکسی اتانول، Butoxyethanol ۲ ، اتیلن گلایکول مونو بوتیل اتر، بوتیل مونو اتر گلایکول و بوتیل گلیکول در بازار به فروش می رسد. این ترکیب، یک حلال آلی شفاف، بیرنگ، با فرمول مولکولی CH۳(CH۲)۳OCH۲CH۲OH است که دارای بویی مشابه اتر می باشد.

کاربرد و موارد استفاده

مهم ترین موارد استفاده بوتیل گلیکول شامل موارد زیر می باشد.

- بوتیل گلیکول، به عنوان حلال در صنعت رنگ استفاده می شود.

- بوتیل گلیکول، در صنعت چرم، صنعت نساجی و صنعت چوب به کار برده می شود.

- به عنوان حلال جوهر چاپ استفاده می شود.

- به عنوان ماده اولیه در تولید نرم کننده ها

- به عنوان شستشو دهنده در محلول‌های لکه بر و چربی بر

- به عنوان فعال کننده سطحی در صنعت نفت

ضد یخ پرمصرف ترین ماده در فصل زمستان

در حال حاضر مجموعه نگین تجارت شرق، یکی از بزرگترین واردکنندگان و تامین کنندگان محصولات شیمیایی کشور همچون ضدیخ، مونو اتیلن گلیکول، اتیل استات، بوتیل گلایکول و ... با برترین برندهای روز دنیا است. این شرکت این محصولات را به صورت عمده و با کمترین قیمت در اختیار شما تولیدکنندگان عزیز قرار می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید، قیمت خرید و فروش آن با شماره ۰۹۱۲۶۵۴۲۳۱۴ در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha