• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400111309926
  • خبرنگار : 50399

کتابخانه‌های مشهد تعطیل شد

کتابخانه‌های مشهد تعطیل شد
عکس تزئینی است.

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از تعطیلی کتابخانه‌های مشهد در پی قرارگیری در وضعیت قرمز کرونایی خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی تابع ستاد ملی کروناست، اظهار کرد: در حال حاضر با قرمز شدن وضعیت کرونایی مشهد کتابخانه‌های عمومی تعطیل هستند. کتابخانه‌های عمومی در دو سال اخیر شیوع کرونا بر طبق مصوبه ستاد ملی کرونا به فعالیت خود ادامه داده‌اند و در زمان بازگشایی به پروتکل‌ها پایبند بوده‌اند.

وی در خصوص وضعیت کتابخانه‌ها پیش از پیک ششم و تعطیلی دوباره آن‌ها، ادامه داد: همچنین در وضعیت مساعد کرونایی با در نظر گرفتن امنیت و سلامت افراد و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کتابخانه‌های عمومی طبق مصوبه ستاد ملی کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه داده و سالن‌های مطالعه با ۷۰ درصد ظرفیت بازگشایی شده بودند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص اجرای پروتکل‌ها در کتابخانه‌های عمومی، اظهار کرد: در زمان بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در شرایط مساعد، ضدعفونی کردن سالن‌های مطالعه به صورت مرتب، قرنطینه کردن کتاب‌های بازگشتی، راه‌اندازی اولین دستگاه ضدعفونی کننده کتاب‌های بازگشتی، الزام به ثبت نام در کتابخانه‌ها به صورت مجازی، استفاده از کارت‌خوان، رعایت فاصله‌گذاری و کم کردن ظرفیت سالن‌های مطالعه، الزام استفاده از ماسک و...  از جمله اقدامات انجام شده در راستای حفظ سلامت جامعه است.

وی تاکید کرد: حضور مراجعین و اعضا و ارائه خدمات کتابخانه‌ای از سوی کتابخانه‌های عمومی بستگی به رنگ‌بندی و مصوبه ستاد ملی کرونا دارد، اما برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور کتابخانه‌های عمومی همچنان و به قوت خود در فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

سبزیان با اشاره به فعالیت کتابخانه‌ها در موج ششم بیماری کرونا، اظهار کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی با شعار «کتابداری هیچ‌وقت تعطیل نیست» اقدام به برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور کرده است. با توجه به شیوع کرونا این برنامه‌ها در فضای مجازی یا به صورت حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، معرفی کتاب با حضور نویسندگان، محافل ادبی، تور کتابخانه‌گردی و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: طرح «فجر کتاب و پویش مادران و بانوان کتابخوان» با هدف برگزاری ۱۴۴۳ برنامه فرهنگی کتاب‌محور از تاریخ ۳ بهمن ماه مصادف با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کلیه کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: برنامه‌های این طرح غبارروبی مزار شهدای انقلاب، دیدار با مادران معظم شهدا، عضویت رایگان بانوان، افتتاح کتابخانه‌های عمومی، گشایش سالن‌های مطالعه، کاشت ۴۳ درخت مثمر توسط اعضا و کارکنان کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان، رونمایی کتاب، برگزاری نشست‌های کتابخوان، خوانش و معرفی کتاب‌های انقلابی، آذین‌بندی کتابخانه‌های عمومی، جمع‌آوری کتاب‌های خوانده شده و اهدا به مناطق کم برخوردار و مسابقه کتابخوانی «مدیران کتابخوان» در کل استان است.

وی با تاکید بر اینکه هدف تمامی برنامه‌ها ترغیب هر چه بیشتر مردم به کتابخوانی است، خاطرنشان کرد: طرح «کتاب خاتون» با محوریت ارائه بسته‌های مطالعاتی ویژه بانوان و مادران خراسان رضوی از ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان سال ۱۴۰۰ در کلیه کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی برگزار می‌شود.

سبزیان با بیان اینکه مردم خراسان رضوی در ایام کرونا کتابخوان‌تر شده‌اند، بیان کرد: بدون شک ارائه خدمات کتابخانه‌ای و حضور پررنگ اعضا و مخاطبین در برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور نشان از شور و اشتیاق آنان برای حضور در کتابخانه‌های عمومی دارد. امروزه نگاه مردم نسبت به کتابخانه‌ها از حالت سنتی صرف امانت کتاب و سالن مطالعه تبدیل به فرهنگ‌سراهای اجتماعی، آموزشگاه‌های غیررسمی و دانشگاه‌های مردمی شده‌ است که می‌توانند هر گونه نیاز اطلاعاتی خود را با مراجعه به کتابخانه‌ها برطرف کنند.

وی عنوان کرد: در زمان تعطیلی اجباری کتابخانه‌ها در راستای ارائه خدمات کتابخانه‌ای طرح «کتاب موتوری» اجرا شده است. عدم استفاده از این طرح در چند ماه بازگشایی کتابخانه‌ها و حضور مردم در آن‌ها نشان از استقبال مردم است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص خدمات غیرحضوری کتابخانه‌ها، عنوان کرد: اعضاء کتابخانه‌ها می‌توانند بدون مراجعه و تنها با استفاده از طرح «کتاب موتوری» با یک تماس تلفنی به کتابخانه‌ای که عضو آن هستند، با دادن مشخصات کتاب، منبع موردنیاز خود را در منزل دریافت نمایند.

وی افزود: با توجه به راه‌اندازی دسترسی ۴۷ باب کتابخانه عمومی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر اعضا می‌توانند از مقالات و مستندات این پایگاه با کمک کتابدار استفاده کنند. همچنین اعضاء کتابخانه‌ها می‌توانند از سامانه امانت، تمدید و رزرو کتاب تحت عنوان سامان به آدرس Samanpl.ir، سامانه الکترونیک مسابقات فرهنگی کتاب محور به آدرس samakpl.ir، پورتال کتابخانه‌های عمومی و استان و صفحات اینستاگرام کتابخانه‌های عمومی بهره ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha