• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400111310341
  • خبرنگار : 71415

مخالفت وزیر امور خارجه اوکراین با اعطای وضعیت ویژه به دونباس

مخالفت وزیر امور خارجه اوکراین با اعطای وضعیت ویژه به دونباس

وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه‌ای که امروز چهارشنبه انتشار یافت تصریح کرد، مقامات کشورش ارائه وضعیت ویژه و قدرت وتو به منطقه دونباس (منطقه جدایی طلب در شرق) را رد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری تاس، دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در اظهاراتی گفت، این کشور مشغول اجرای اصلاحات عمیقی با هدف تمرکز زدایی است.

او بیان کرد: هیچ منطقه‌ای در اوکراین حق و اختیاری در قبال تصمیمات دولتی ملی نخواهد داشت. این مساله غیر قابل تغییر است.  آن گونه که روسیه تصور می‌کند هیچ وضعیت ویژه‌ای و هیچ حق وتویی در کار نخواهد بود.

این وزیر تاکید کرد: ما مشغول اجرای یک اصلاحات بسیار عمیق در زمینه تمرکززدایی بوده و آماده کار به روی اجرای توافقات مینسک هستیم. اما توافقات مینسک با مسائل امنیتی شروع می‌شوند. بخش سیاسی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. بنا براین همه باید اول بر امنیت تمرکز کنند.

به گزارش خبرگزاری تاس، حل و فصل صلح آمیز مساله دونباس مبتنی بر توافقات مینسک که اشاره به آتش بس،‌ خروج نیروها، اعمال عفو،‌ بازیابی روابط اقتصادی و گفتگو با نمایندگان جمهوری‌های خودخوانده خلق لوهانسک و دونتسک بر سر اصلاحات قانون اساسی است، در حالی که این اصلاحات باید منجر به تمرکززدایی و اعطای وضعیتی ویژه به برخی بخشهای مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین شوند.

با این حال این فرآیند مذاکرات عملا به سبب خودداری اوکراین از اجرای بندهای ویژه توافقات مینسک دچار بن بست شده است. کی‌یف به طور خاص انجام گفتگوهای مستقیم با جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را رد کرده و در عین حال با مقرر کردن وضعیتی ویژه برای این منطقه در قانون اساسی مخالفت کرده است و خواستار آن شده که کنترل مرز مشترک منطقه دونباس با روسیه پیش از اجرای بندهای سیاسی به کی‌یف بازگردانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha